Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
is zou kunnen doen aan die gevolgen (hulp zoeken, praten, enz), maar wat een hulpverlener (/de school?) zou kunnen doen, wat goede manieren zijn voor een buitenstaander om een gepeste te helpen/begeleiden, om signalen te herkennen (dat iemand er gevolgen van ondervindt) of te voorkomen (als bijv een leraar weet dat een leerling gepest wordt). Tnx voor je post iig. ![]()
||
Citaat:
Om het aan te pakken; het stuk negatief 'gevoel' moet de persoon in kwestie mee leren omgaan. Gesprekken met een psycholoog oid. die hem/haar dat leert. Weghalen bij de pesters voor een tijd, als dat kan, zodat hij/haar aan zijn/haar schild kan werken zonder dat 't telkens afgebroken word. Pesters zelf onder handen nemen. Misschien helpt het om pester en gepeste samen alleen in een kamer te zetten en een opdracht te laten doen. |
![]() |
|
Gevolgen op korte termijn:
Mensen die gepest worden veranderen volgens mij heel snel. Ze gaan zich anders gedragen, anders opstellen en vallen al snel op door hun houding. Op dat moment komen ze dus een beetje raar over. Veel mensen zien die indruk als een reden dat ze gepest worden, maar vaak is het grotendeels juist het gevolg van pesten. Deze nieuwe opstelling lokt nieuwe pestgedragingen uit, waardoor er een soort van vicueuze (schrijf ik dat goed?) cirkel ontstaat. Gevolgen op lange termijn: Na verloop van tijd gaat een persoon die gepest wordt zijn verwachtingen aanpassen aan het pesten. Iemand kan dan geen positievere verwachtingen meer van mensen stellen, gaat zijn zelfbeeld en zijn beeld van de meningen van anderen (over hem) veranderen. Mensen die gepest worden gaan zich terugtrekken uit sociale situaties, durven geen nieuwe contacten meer aan, denken negatief over zichzelf, denken negatief over de toekomst en andere mensen en ontwikkelen soms zelfs bepaalde psychische stoornissen (depressie, posttraumatische stressstoornis, fobieën etc.) waaruit ook weer spychosomatische klachten voort kunnen komen. En toen was je leven naar de *****. Preventie en aanpak: Dat vind ik nog altijd moeilijk. Je kunt mensen die gepest worden sociale vaardigheidstrainingen en dergelijke gaan geven zodat ze leren hoe ze van zich af kunnen bijten. Mensen die pesten moeten leren over de gevolgen van pesten en tot het inzicht gebracht worden dat je zoiets niet mag doen. Omstanders kunnen ook sociaal vaardig gemaakt worden zodat ze de guts hebben er iets aan te gaan doen. Maar het blijft moeilijk.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Beleidszaken |
Terugkoppelen n.a.v. inventarisatie issues Simon | 106 | 15-01-2013 09:45 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Terreur teistert scholier koelieboelie | 191 | 27-06-2005 01:59 | |
Verhalen & Gedichten |