Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-06-2004, 19:29
Quiana
Quiana is offline
Dat pesten zowel op de korte als op de lange termijn gevolgen
heeft op een persoon, kan denk ik wel als algemeen bekend beschouwd worden...

- Wat zijn volgens jou de gevolgen van pesten (zowel op de korte als op de lange termijn, indien jij van mening bent dat je het daarin kunt onderverdelen.)?

- Wat zijn volgens jou manieren om die gevolgen aan te pakken?
(vanuit professioneel opzicht - vanuit de school, professionele hulp, enz, niet vanuit de gepeste dus, het is niet de bedoeling om met allerlei zelfhulpboektips te komen. )

Laatst gewijzigd op 10-06-2004 om 19:41.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-06-2004, 19:34
Verwijderd
Ik kan niet in een kort stukje de gevolgen van pesten omschrijven... Pesten kan zo verschrikkelijk veel gevolgen hebben...'t verschilt ook helemaal van persoon tot persoon welke gevolgen het heeft. Het zal vrijwel altijd van invloed zijn op het zelfbeeld dat iemand heeft en op het zelfvertrouwen en ook het vertrouwen in andere mensen van iemand.

Ook qua aanpakken zijn er zoveel verschillende manieren...sowieso vind ik het geen slecht idee om zowel pester als gepeste iets van een sociale vaardigheidstraining te laten volgen. De 'meelopers' proberen te stimuleren op te komen voor degene die gepest wordt kan, denk ik, ook goed uitpakken. Als er een of twee open uit komen tegen pesten te zijn, dan is de kans dat er een aantal daarin mee gaan best groot. En sowieso heeft degene die gepest wordt dan niet/minder het idee alleen te staan. Verder kunnen gesprekken met de gepeste en de pester (niet per se samen) ook wel zinvol zijn, denk ik. En zo zijn er nog (veel) meer dingen.

Citaat:
(vanuit professioneel opzicht - vanuit de school, professionele hulp, enz, niet vanuit de gepeste dus, het is niet de bedoeling om met allerlei zelfhulpboektips te komen. )
Dat sanp ik niet helemaal...?
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 19:40
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 10-06-2004 @ 20:34 :
Dat sanp ik niet helemaal...?
Ik bedoel dus dat je niet moet bekijken wat iemand die gepest
is zou kunnen doen aan die gevolgen (hulp zoeken, praten, enz),
maar wat een hulpverlener (/de school?) zou kunnen doen, wat
goede manieren zijn voor een buitenstaander om een gepeste
te helpen/begeleiden, om signalen te herkennen (dat iemand er
gevolgen van ondervindt) of te voorkomen (als bijv een leraar
weet dat een leerling gepest wordt).

Tnx voor je post iig.
Oud 10-06-2004, 19:43
Marcade
Marcade is offline
nou ja, zo erg plaag ik Dreen toch ook weer niet?
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 19:48
Verwijderd
Er zijn ook heel veel boeken ed over dit onderwerp, misschien kan je daar ook wat uithalen? En het 'antipestprotocol' oid?
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 19:54
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Quiana schreef op 10-06-2004 @ 20:29 :
- Wat zijn volgens jou de gevolgen van pesten (zowel op de korte als op de lange termijn, indien jij van mening bent dat je het daarin kunt onderverdelen.)?

- Wat zijn volgens jou manieren om die gevolgen aan te pakken?
Ligt idd. aan de persoonlijkheid; hoe sterk die persoon geestelijk in zijn/haar schoenen staat. Zelfbeeld en zelfvertrouwen staan dan inderdaad bovenaan het lijstje wat beinvloed word, op korte termijn en op lange termijn. De persoon in kwestie zal ook een onafgemaakt gevoel van haat/ontevredenheid met zich mee gaan dragen; als dat niet uitgeventileerd word, kan dat vooral op langere termijn denk ik parten gaan spelen.

Om het aan te pakken; het stuk negatief 'gevoel' moet de persoon in kwestie mee leren omgaan. Gesprekken met een psycholoog oid. die hem/haar dat leert. Weghalen bij de pesters voor een tijd, als dat kan, zodat hij/haar aan zijn/haar schild kan werken zonder dat 't telkens afgebroken word. Pesters zelf onder handen nemen. Misschien helpt het om pester en gepeste samen alleen in een kamer te zetten en een opdracht te laten doen.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 20:04
Nona
Nona is offline
Gevolgen op korte termijn:
Mensen die gepest worden veranderen volgens mij heel snel. Ze gaan zich anders gedragen, anders opstellen en vallen al snel op door hun houding. Op dat moment komen ze dus een beetje raar over. Veel mensen zien die indruk als een reden dat ze gepest worden, maar vaak is het grotendeels juist het gevolg van pesten. Deze nieuwe opstelling lokt nieuwe pestgedragingen uit, waardoor er een soort van vicueuze (schrijf ik dat goed?) cirkel ontstaat.

Gevolgen op lange termijn:
Na verloop van tijd gaat een persoon die gepest wordt zijn verwachtingen aanpassen aan het pesten. Iemand kan dan geen positievere verwachtingen meer van mensen stellen, gaat zijn zelfbeeld en zijn beeld van de meningen van anderen (over hem) veranderen. Mensen die gepest worden gaan zich terugtrekken uit sociale situaties, durven geen nieuwe contacten meer aan, denken negatief over zichzelf, denken negatief over de toekomst en andere mensen en ontwikkelen soms zelfs bepaalde psychische stoornissen (depressie, posttraumatische stressstoornis, fobieën etc.) waaruit ook weer spychosomatische klachten voort kunnen komen.

En toen was je leven naar de *****.

Preventie en aanpak:
Dat vind ik nog altijd moeilijk. Je kunt mensen die gepest worden sociale vaardigheidstrainingen en dergelijke gaan geven zodat ze leren hoe ze van zich af kunnen bijten. Mensen die pesten moeten leren over de gevolgen van pesten en tot het inzicht gebracht worden dat je zoiets niet mag doen. Omstanders kunnen ook sociaal vaardig gemaakt worden zodat ze de guts hebben er iets aan te gaan doen.
Maar het blijft moeilijk.
Reageren

Regels voor berichten