Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-06-2013, 08:41
Textor
Textor is offline
Hallo,

Ik heb een klasgenootje in 5V (hij is ook 15 en wel een goeie vriend van me) en die heeft volgens mij gehoorbeschadiging. De laatste tijd valt het mij en een paar anderen op dat hij sommige dingen niet verstaat terwijl we toch echt op normale toonhoogte tegen hem praten. Ook de leraren zien dit volgens mij wel in maar doen er verder ook niet veel aan. Ik heb het wel eens voorzichtig geprobeerd dit ter sprake te brengen maar hij ontkent het.

Iemand hier ervaring mee of tips hoe we hem kunenn helpen? Hij is zelf nogal koppig namelijk.
Oud 12-06-2013, 09:03
Verwijderd
Het hoeft geen hoorschade te zijn. Ik kan mensen in een omgeving met achtergrondgeluid ook heel slecht verstaan. Films kan ik eigenlijk niet zonder ondertiteling kijken omdat ik niet goed kan filteren en concentreren op waar ik naar moet luisteren, maar uit gehoortesten blijkt dat ik prima kan horen.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2013, 10:34
Verwijderd
Mijn broertje heeft dat ook. En verder wat Mutant zegt.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2013, 11:14
Martiño
Martiño is offline
Tja, als je het ter sprake hebt gebracht kun je er toch weinig aan doen. Je bent niet zijn ouder of leraar, en je plicht als vriend heb je in ieder geval gedaan. Als het echt erg wordt dan komt er vanzelf wel een moment dat hij vastloopt en hulp moet zoeken (of de oorzaak nu door hoor- of concentratieproblemen komt).
Oud 12-06-2013, 13:40
Textor
Textor is offline
Citaat:
Het hoeft geen hoorschade te zijn. Ik kan mensen in een omgeving met achtergrondgeluid ook heel slecht verstaan. Films kan ik eigenlijk niet zonder ondertiteling kijken omdat ik niet goed kan filteren en concentreren op waar ik naar moet luisteren, maar uit gehoortesten blijkt dat ik prima kan horen.
Okee, dat wist ik niet. Maar is dat niet vooral een combinatie van kijken en horen wat lastiger is? Weet niet hoe dat bij hem zit, maar het zit 'm in ieder geval vooral in het luisteren/horen.

Heb inderdaad m'n plicht zogezegd gedaan, maar het gaat me redelijk aan het hart, omdat ik weet dat hij het niet snel met z'n ouders gaat bespreken dus dat het nog lang niet aan het licht zal komen. Heb al op het internet gezocht naar informatie en gekeken naar gehoorapparaten. Weet niet of ik hier een beetje in door sla, maar ik heb het idee dat als niemand anders het doet, dat ik maar aan de bel moet trekken..

Laatst gewijzigd op 24-11-2015 om 14:33.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2013, 13:53
Nienna*
Nienna* is offline
Je gaat zeker veel te ver. Er is niet eens geobjectiveerd of er sprake is van gehoorschade en jij denkt al aan gehoorapparaten, die overigens ook niet zomaar vergoed worden door de verzekering.
Je zou nogmaals met hem kunnen praten en aandringen op een gehoortest. Wil hij hier niet aan, dan houdt het helaas op, je kunt hem niet dwingen en dat is je taak ook niet als vriend.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2013, 13:53
bloodyb
bloodyb is offline
Als zijn gehoor idd zo slecht is of wordt is het nog maar een kwestie van tijd voor zijn ouders er achter komen. En dat je probeert hem te helpen is erg aardig van je maar veel meer kun je er denk ik niet aan doen.
Oud 12-06-2013, 14:02
Verwijderd
Je slaat inderdaad een beetje door. Het is fijn dat je bezorgd bent en wil helpen, maar als hij zelf niet wil, kun je hem niet dwingen.

Voor mij is het overigens geen combinatie van kijken en luisteren, ik kan mensen gewoon slecht verstaan als er dingen om me heen geluid maken. Ik zit ook vaak met een oor dichtgedrukt aan de telefoon en vroeger op school kon ik niet verstaan wat mijn vriendin aan de overkant van de tafel zei, terwijl ik 3 tafels verder wel een conversatie kon horen, dus het is ook niet iets dat met mijn tegenwoordige concentratieproblemen te maken heeft.
Ik weet ook niet wat je daar aan zou kunnen doen, het is altijd een probleem geweest voor me, maar het is niet zodanig belemmerend dat ik niet kan functioneren. Ik moet enkel vaker 'wablief' zeggen ^^ En soms gewoon lachen en knikken als ik het na vijf keer nog niet weet
Met citaat reageren
Oud 12-06-2013, 14:02
Verwijderd
En worden er geen medische onderzoeken meer gedaan op school en zitten daar geen hoortesten tussen?
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten