Het ligt aan het psychische probleem. Als je depressief bent, ben je vaker wel gevoelig voor allerlei afhankelijkheden, dat kan alcohol zijn, wiet, maar ook eten of seks. Je gaat dingen zoeken om je beter te doen voelen, en in het begin lijken die dingen ook werkelijk beterschap te bieden, maar dat is eigenlijk wishful thinking. Als je de depressie niet behandelt, zullen ook die dingen je geen goed gevoel meer geven, uiteindelijk zal niets je nog een goed gevoel geven, maar als je een afhankelijkheid hebt opgebouwd, blijf je daar vaak in volharden/hangen, je klampt je vast aan het laatste waarvan je weet dat het je een goed gevoel heeft gegeven.
Mijn ervaring met depressie en blowen is dat ik er geen problemen van ondervond. Ik had last van andere afhankelijkheden en werd eigenlijk heel chagrijnig als ze de zoveelste keer begonnen over blowen dat ik ocharme 2 keer per jaar deed zo'n beetje. Weet ook dat als je in de psychiatrie zit (opgenomen bent), dat blowen er niet bij is en dat je regelmatig controle krijgt. Drinken is er ook niet bij (ook niet als je thuis bent), maar dat kunnen ze natuurlijk minder goed controleren, want als je de dag erna pas hoeft te blazen, weten ze het niet natuurlijk.
Maar depressies zijn echt niet het enige psychische probleem dat iemand kan hebben. Er zijn ook persoonlijkheidsstoornissen en de problemen die je daardoor ondervindt, kunnen verergerd worden door het blowen. Je waarneming van de wereld is eigenlijk al verstoord, dan ga je die extra verstoren nog met een bewustzijnsveranderend middel. Stel je maar eens voor dat je al last van paranoia hebt, misschien wordt dat erger als je geblowt hebt, of wordt je paranoia juist gedempt, maar wordt het erger als je niet blowt.
Hier weet ik niet zoveel van, want ik ken niet veel mensen met persoonlijkheidsstoornissen die ook blowen. Ik heb wel Borderliners zien blowen, maar ik kan eigenlijk niet oordelen of hun gedrag en problematiek erger werd, maar als Borderliner zou je eigenlijk alles moeten mijden wat je problematiek erger zou kunnen maken, vind ik.
Er is ook iets waar het nog veel meer invloed op heeft: psychoses. Als je last hebt van psychoses (wanen, hallucinaties, verstoorde emoties), dan kun je je voorstellen dat een bewustzijnsveranderende middelen daar geen goed effect op gaan hebben. Als je last hebt van psychoses, blijf je er best vanaf. En dat is misschien kut, maar psychoses zijn nog veel kutter en dat kan ik niet eens vertellen uit mijn eigen ervaring, maar omdat ik het heb gezien.
Ook als je gevoelig bent voor psychoses, is blowen echt geen aanrader. Een vriend van me hoeft maar één joint te roken en dan beginnen de stemmen weer en om die terug op te doen houden, krijg je antipsychotica en medicijnen voor de psyche zijn vaak niet lief.
Antipsychotica en antidepressiva (en vaak ook alle aanvullende middelen als slaapmedicatie of kalmeringsmiddelen) die erbij komen kijken zijn geen dingen waar je aan je lol voor begint. Ze zijn vaak hevig (lichamelijk) verslavend, ze veranderen hoe je de wereld ervaart (sommigen vlakken bijvoorbeeld af) en zijn niet goed te combineren met andere middelen. Wiet is dan één van de drugs die in mijn ervaring het minst effect heeft op hun werking (maar nog steeds hevig op de geest en als je naar mijn voorgaande verhaaltje kijkt, kun je je afvragen hoe graag je dat zou willen), maar als je met psychische problemen zit, kan ik alleen maar aanraden om een tijdje overal vanaf te blijven. Al weet ik wel dat dat makkelijker gezegd is dan gedaan ^^
|