Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-06-2013, 22:29
Shenron
Shenron is offline
Hallo ,

Ik ben gelukkig geslaagd en kan binnenkort mijn HAVO-diploma ophalen. Heb afgelopen schooljaar Duits gevolgd met 4 VWO naast mijn standaardvakken en kan volgend schooljaar beginnen op 5 VWO. Dit is wat ik altijd heb gewild. Ik wil namelijk geneeskunde studeren en dat kan (voor zover ik weet) alleen met een VWO-diploma. Maar ik vroeg me af of VWO veel moeilijker is dan HAVO. Ik ben geslaagd voor de HAVO met een gemiddelde van 7.7 op mijn eindlijst. Ik wil zo hoog mogelijke punten halen op het VWO, zodat ik een grotere kans heb op ingeloot te worden. Heb een N&G-profiel met wiskunde A en economie.
Dus mijn vraag: is er veel verschil op het gebied van moeilijkheidsgraad tussen VWO en HAVO?

Met vriendelijke groeten,

Shenron
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-06-2013, 23:42
Verwijderd
Wat als ik zeg dat het wel zo is? Hoe zou dat jouw toekomstige pad beinvloeden? Ik mag hopen van niet.

Mijn eigen observatie in dingen: hoe meer je erin zet, hoe meer eruit komt. Bij piano spelen merk ik dat vooral.

Dus als je een 8 gemiddeld wilt hebben, go for it. Stel nou dat je eind vwo 5 een 7 gemiddeld hebt staan, zou je dan dagelijks een uur extra willen leren voor een 8 gemiddeld? Misschien heb je andere dingen die je leuk lijken en niet wilt opofferen, bijvoorbeeld muziek, maar daar kun je dan goed over nadenken.

Succes.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2013, 23:56
Silvano08
Silvano08 is offline
Als je havo afsluit met een 7,7 moet VWO ook wel te doen zijn. Het vergt alleen wat extra inzet, maar als je een duidelijk doel voor ogen hebt en je jezelf daarop helemaal wil storten gaat het helemaal goed komen
Met citaat reageren
Oud 16-06-2013, 01:20
Starbucks-
Starbucks- is offline
Ik heb havo afgesloten met een 6.1 gemiddeld en dit jaar geslaagd met een 6.7 gemiddeld op vwo en zelfs m'n keuzevak ingewisseld, niet supergoed maar onmogelijk? Zeker niet! Ga ervoor
Met citaat reageren
Oud 16-06-2013, 09:51
Schrödinger
Schrödinger is offline
VWO vereist niet echt talent, gewoon een marginale hoeveelheid doorzettingsvermogen en discipline.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2013, 13:37
Shenron
Shenron is offline
Ik heb het afgelopen schooljaar veel leuke dingen opgeofferd om te leren en ik ben bereid om alles te doen wat noodzakelijk is om zo hoog te halen. Maar zijn de exacte vakken op het VWO te doen met wiskunde A?
Met citaat reageren
Oud 16-06-2013, 14:55
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Ik heb het afgelopen schooljaar veel leuke dingen opgeofferd om te leren en ik ben bereid om alles te doen wat noodzakelijk is om zo hoog te halen. Maar zijn de exacte vakken op het VWO te doen met wiskunde A?
Ja.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2013, 18:04
7skeletons
7skeletons is offline
Zelf heb ik na mijn havo, vwo gedaan, en om eerlijk te zijn vond ik het allemaal heel erg meevallen. Er wordt redelijk wat herhaald, omdat een aantal examenonderwerpen elkaar overlappen, wat je de nodige ruimte geeft om iets meer tijd te steken in de rest als je dit nodig hebt. De meeste mensen die ik ken haalden hun vwo met een gemiddelde dat zo'n 0,5 lager dan op de havo (hoewel docenten vaak zeiden dat je een gemiddelde van ruim een punt lager kon verwachten) en zelf rondde ik mijn vwo af met een gemiddelde dat ruim boven mijn havo gemiddelde lag. Zolang je jezelf ertoe kan zetten of nog één of twee door te gaan met de middelbare school, is het zéker te doen!
Met citaat reageren
Oud 16-06-2013, 18:04
kaaspepsel
kaaspepsel is offline
Al mn klasgenootjes die wiskunde A hebben, hebben wel veel meer moeite met natuurkunde... Maar moet alsnog wel te doen zijn hoor...
Oud 17-06-2013, 11:11
Marc W
Marc W is offline
De vraagstelling op het VWO is wat complexer. Er wordt wat meer inzicht gevraagd. Echt hoge cijfers te halen is wat moeilijker. Maar ik zou me er meer druk over maken of je het eerste jaar op de universiteit dan wel haalt.

Voor sommigen is het trouwens ook een voordeel. Ik haalde meestal juist betere cijfers als de vraagstelling moeilijker was. Als ik snel en nauwkeurig dezelfde sommen moet herproduceren, maakte ik juist slordigheidsfouten, en had ik een laag cijfer. De normering is dan ook vaak laag. Hoe moeilijker hoe hoger ik scoorde. Maar ik ben een nerd heh. :-)
Met citaat reageren
Oud 17-06-2013, 11:18
Textor
Textor is offline
En als jij heel graag geneeskunde wilt gaan studeren, dan heb je in ieder geval een doel gezet, kan je er ook vol voor gaan. Ik zeg doen!
Oud 17-06-2013, 21:04
Shenron
Shenron is offline
Bedankt voor jullie adviezen ! Begin volgend schooljaar ga ik er meteen tegenaan en hopelijk onderschat ik VWO niet.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2013, 21:18
Starbucks-
Starbucks- is offline
VWO is echt te doen. Zelden vind je iemand die het naar eigen zeggen "met twee vingers in z'n neus heeft gehaald", het vergt meestal wat discipline en doorzettingsvermogen. Je komt er wel
Met citaat reageren
Oud 20-06-2013, 21:49
Karim1997
Karim1997 is offline
Voor Geneeskunde is echter wel Natuurkunde vereist. Verder is VWO echt wel te doen, het vereist alleen maar wat meer inzicht.

http://www.vu.nl/nl/opleidingen/bach...isen/index.asp
Met citaat reageren
Oud 21-06-2013, 15:45
Shenron
Shenron is offline
Ow ja, ben vergeten te melden dat ik natuurkunde heb . Maar qua vakken zit ik goed. Hoef alleen nog alles uit mezelf te halen voor de komende twee jaren xD
Met citaat reageren
Oud 21-06-2013, 21:46
Karim1997
Karim1997 is offline
Citaat:
Ow ja, ben vergeten te melden dat ik natuurkunde heb . Maar qua vakken zit ik goed. Hoef alleen nog alles uit mezelf te halen voor de komende twee jaren xD
Mooi! Dan hebben we hetzelfde profiel, ik heb ook NG+WIA+Nat en eco. Maar op VWO is dit zeker wel goed te doen!
Met citaat reageren
Oud 21-06-2013, 22:38
the economist
the economist is offline
Citaat:
De vraagstelling op het VWO is wat complexer. Er wordt wat meer inzicht gevraagd. Echt hoge cijfers te halen is wat moeilijker. Maar ik zou me er meer druk over maken of je het eerste jaar op de universiteit dan wel haalt.

Voor sommigen is het trouwens ook een voordeel. Ik haalde meestal juist betere cijfers als de vraagstelling moeilijker was. Als ik snel en nauwkeurig dezelfde sommen moet herproduceren, maakte ik juist slordigheidsfouten, en had ik een laag cijfer. De normering is dan ook vaak laag. Hoe moeilijker hoe hoger ik scoorde. Maar ik ben een nerd heh. :-)
heb je helemaal gelijk in, en dat is eigenlijk ook meteen het enige verschil. Waar vmbo-havo echt vaak hele andere stof is, is de stof bij havo-vwo in grote lijnen hetzelfde. soms even een uitbreiding, uiteraard want ook een jaar langer, maar het grote verschil is het complexere, het meer 'out o f the box' denken. Maar ik zie zelfs vragen langskomen in verschillende methoden die de ene keer havo zijn, en de andere keer vwo.

Als je bijvoorbeld het belastingstelsel uitlegt (eco) dan is dat hetzelfde, of het nou om havo of vwo gaat, want het is hetzelfde belastingstelsel. Dus kun je er hooguit iets moeilikere vragen over stellen. De een vind dat meteen een véél moeilijkere vrag, de ander die dat ook nog overziet, denkt als snel: dit hadden we op de havo precies zo.

En met een 7,7 heb je nog ruim, ruim over. Dat kan makkelijk een 7.0 op vwo worden, sowieso.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2013, 10:51
Schrödinger
Schrödinger is offline
Ik kan me niet herinneren ooit op het vwo "inzicht" nodig gehad te hebben, maar dat ligt wellicht aan mij.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2013, 17:16
FreeYourself
FreeYourself is offline
Het verschil tussen HAVO en VWO is vooral dat VWO echt veel meer werk is. Als je naar vWO gaat n moet je het echt niet onderschatten. Je zal nu wel denken van 'dat doe ik toch niet', oke, maar onderschat het niet, het is moeilijk!

x FreeYourself
Met citaat reageren
Oud 23-06-2013, 17:47
Shenron
Shenron is offline
Ik wil het niet onderschatten, maar paar van me vrienden die zitten zelf op het VWO en zeggen dat het weinig voorstelt en dat ik het zeker aan kan. Maar daardoor ga ik het juist onderschatten, terwijl ik dat niet wil xD. Ik hoop dat je het begrijpt
Met citaat reageren
Oud 23-06-2013, 18:52
Silvano08
Silvano08 is offline
Ja. Komt goed zolang je alles geeft.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten