Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-06-2004, 17:23
Suuzel
Suuzel is offline
Hoi,

Ik ben net klaar met mijn Havo examens. Volgend jaar ga ik naar het VWO. Is de overstap van Havo naar VWO erg groot? Wie heeft hier ervaring mee?
Moet je je eigen kapot leren of valt het wel mee? Ik doe nu Havo versneld dus ik ben wel gewend om hard te werken.

Krijg je ook Engelse Literatuur?

Thanks!

Suuzel
Oud 06-06-2004, 09:50
Louisa
Louisa is offline
Hai, ik heb de overstap gemaakt, vorig jaar. Natuurlijk is het hard werken. Maar ik vind het niet veel harder werken dan in de HAVO. Het is vergelijkbaar. Het voorexamenjaar is altijd wel wat zwaarder dan het examenjaar...veel po's enzo...maar het valt mee.

Leraren vragen me wel eens of ik geen verschil in vraagstellingen zie ofzo. Ja natuurlijk wel. Het gaat veel meer op inzicht in. Dat is een verschil. Maar joh: je groeit erin...ik moet eerlijk zeggen dat ik daar echt geen last van heb gehad. Ik merkte het alleen op als mensen er naar vroegen. Het is dus niet dat je opeens heel anders moet gaan leren ofzo.

En op je vraag Engelse literatuur: ja dat krijg je ja. Tenminste: ik wel, maar ik geloof dat dat gewoon ook in het examenprogramma voor vwo staat dus alle scholen geven dat ja. Ook voor de andere talen trouwens...
Oud 06-06-2004, 10:26
Verwijderd
Het was onder het oude regime in elk geval goed te doen. Of je het nu nog moet doen is je eigen keus: ik kan me ook voorstellen dat je eindelijk wel eens aan een vervolgopleiding wilt beginnen als je al negentien bent.
Oud 06-06-2004, 10:29
Chaucus
Chaucus is offline
Ehm...http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=854789 ?
Oud 06-06-2004, 11:37
NN
NN is offline
Ik heb geen ervaring met de overstap, maar vind in ieder geval dat de Tweede Fase op het VWO absoluut niet zwaar is. Het is vast prima te doen.
Oud 06-06-2004, 12:33
thabomb1986
thabomb1986 is offline
Ligt eraan welk profiel je hebt, denk ik.
Oud 06-06-2004, 13:10
Suuzel
Suuzel is offline
Nare man...

Na de mavo ben ik naar het MBO gegaan, maar daar ben ik mee gestopt omdat alles mis ging bij de klote kut stage . Maar das een lang verhaal. Daarna ben ik gelijk naar het volwassenenonderwijs gegaan en mijn havo in 8 maanden gedaan. In augustus begin ik met het VWO ook op de VAVO en dat ga ik ook in 8 maanden proberen te halen.

Er zijn nog veel meer mensen die net zo oud zijn als ik of zelfs ouder die alsnog hun vmbo/havo of vwo willen halen. Op mijn school zijn er zelfs mensen van in de 50.
Ik vind mezelf helemaal niet te oud voor het VWO. Ik kan straks mijn hele leven nog werken!

Suuzel
Oud 06-06-2004, 13:27
Verwijderd
Citaat:
Suuzel schreef op 06-06-2004 @ 14:10 :
Nare man...

Na de mavo ben ik naar het MBO gegaan, maar daar ben ik mee gestopt omdat alles mis ging bij de klote kut stage . Maar das een lang verhaal. Daarna ben ik gelijk naar het volwassenenonderwijs gegaan en mijn havo in 8 maanden gedaan. In augustus begin ik met het VWO ook op de VAVO en dat ga ik ook in 8 maanden proberen te halen.

Er zijn nog veel meer mensen die net zo oud zijn als ik of zelfs ouder die alsnog hun vmbo/havo of vwo willen halen. Op mijn school zijn er zelfs mensen van in de 50.
Ik vind mezelf helemaal niet te oud voor het VWO. Ik kan straks mijn hele leven nog werken!

Suuzel
Het was geen aanval o.i.d. volgens mij hoor...Hij kan het zich alleen voorstellen.
Oud 06-06-2004, 13:31
Suuzel
Suuzel is offline
nee nee....ik wou mijn lange 'schoolcarriere' even uitleggen!!!
Oud 06-06-2004, 13:37
Suuzel
Suuzel is offline
Ik kan het me ook voorstellen dat sommige mensen zo snel mogelijk van school afwillen en gaan werken, maar ik ga nog liever een paar jaartjes naar school. Bij mijn stage moest ik elke dag om 6.00 uur op en was om 19.30 thuis. Ik was 's avonds kapot. Op de vavo ben ik 3 keer in de week om 11.45 uit!!!
Oud 06-06-2004, 13:58
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
Suuzel schreef op 06-06-2004 @ 14:37 :
Bij mijn stage moest ik elke dag om 6.00 uur op en was om 19.30 thuis. Ik was 's avonds kapot. Op de vavo ben ik 3 keer in de week om 11.45 uit!!!
Welkom in het leven van een verdiende mens zou ik zeggen...19 jaar en al kapot omdat het 12 uurkes moest werken
Oud 06-06-2004, 14:35
Iduna
Iduna is offline
Geen idee of de overstap moeilijk/groot is. Volgens mij krijg je ook gewoon literatuur maar dan misschien met vrijstellingen omdat je op de HAVO ook al het een en ander gelezen hebt.
Oh, trouwens je hebt het steeds over volwassenonderwijs hè? Daar heb ik al helemaal geen verstand van.. Andere mensen hier vast wel.

Maar ik vraag me af wat je wilt gaan doen met een VWO diploma op zak? Doorleren is nooit verkeerd maar als je er na toch niks mee gaat doen. Wil je per se naar een universiteit? Heb je ook gekeken naar HBO opleidingen? enz enz.
Oud 06-06-2004, 14:41
Suuzel
Suuzel is offline
Ik heb allerlei tests gedaan en het enigste wat ik leuk vind is Engelse Taal & Cultuur op de universiteit. Ik wist eerst niet wat ik beter kon doen: een HBO-propedeuse halen of naar het VWO. Hier is al een topic van mij over:

http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=837491

Ik heb dus voor het VWO gekozen.
Oud 06-06-2004, 19:41
Iduna
Iduna is offline
Wat je het leukst lijkt, komt dus voort uit tests? correct me if I'm wrong. Ben je ook naar open dagen geweest? Vaak hoor je wel dat het toch wel tegen kan vallen, dus vandaar.
Oud 06-06-2004, 20:13
Suuzel
Suuzel is offline
Ik ben overal geweest: open dagen, meeloopdagen, studiebeurs, adviesbureau's...alles.
Oud 06-06-2004, 21:51
Verwijderd
Ik denk dat vrijwel iedereen die HAVO kan VWO ook kan.

Het is niet alsof het VWO hoge eisen stelt...
Oud 06-06-2004, 21:59
Energie
Energie is offline
pff dats een lange weg mavo>mbo>havo>vwo

cker ook nog universiteit ofzo? want als je HBO doet heb je geen vwo nodig hoor
Oud 07-06-2004, 09:12
Snufje
Snufje is offline
Ga iig na of je de universiteit wel aan denkt te kunnen? Als je echt wilt, zal het misschien kunnen, maar misschien dat je dan dag en nacht aan het leren bent? Er zit namelijk wel een behoorlijk gat tussen hetgeen je mee begonnen bent (mavo) en je doel (uni).

Een vriendin van mij heeft het gepresteerd, die is op de mavo begonnen, maar is halverwege de eerste al naar mavo/havo gegaan en daarna havo/vwo, en ze doet nu universiteit, zonder te zijn blijven zitten ofzo... Ze heeft zich er alleen wel kapot voor moeten leren, ze moet er echt superveel doen en heeft er slapeloze nachten van gehad op de uni... Maar ze red het allemaal wel.. Maar of e het op die manier WIL redden?

Nouja, of het moeilijk is verschilt van persoon per persoon imho, maar je moet goed nadenken of jij zelf denkt dat je het aan gaat kunnen.. Ben je de havo heel makkelijk doorgekomen? Of kostte dat je al moeite?

Succes ermee iig..

En btw, op dit topic hoort een slotje, er is al een topic met vrijwel dezelfde titel e.d.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten