Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-06-2013, 20:20
Caviamax
Caviamax is offline
Hoi,

Ik zou graag de programmeertaal Ruby willen leren. Hiervoor zoek ik een leuk, goed, praktisch boek. Weet iemand welk boek ik het best kan kopen?

Ik lees vaak dat het niet moeilijk is om te leren, het wordt toch gebruikt om software te schrijven?

Alvast bedankt.

Caviamax
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-06-2013, 20:39
freyk
freyk is offline
Waarom zou je een boek kopen, terwijl veel goede en handige tutorials en ebooks op het net te vinden zijn?
Oud 20-06-2013, 21:37
Caviamax
Caviamax is offline
Citaat:
Waarom zou je een boek kopen, terwijl veel goede en handige tutorials en ebooks op het net te vinden zijn?
Ik ga binnenkort op vakantie, acht uur in het vliegtuig. Heb ik wat te doen. Wat raad je aan?
Met citaat reageren
Oud 20-06-2013, 22:17
freyk
freyk is offline
een gerootte android tablet (met desnoods een klein los toetsenbordje) met busybox, ruby (zie ruboto) en aldiko, in plaats van een ereader.
En een aantal leuke ruby ebooks, naar keuze.
Daarnaast een audio podcast van coderradio, op je tablet.

Zo kan ik mij wel een vlucht voorstellen.
(vergeet niet om je tablet op flightmode te zetten)

Maar waarom Ruby, wanneer je dit soort vragen stelt? Nee, ga dan voor python, want die lijkt meer op de populaire talen.
(Naar mijn mening)

Laatst gewijzigd op 21-06-2013 om 09:59.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2013, 20:50
Caviamax
Caviamax is offline
Citaat:
een gerootte android tablet (met desnoods een klein los toetsenbordje) met busybox, ruby (zie ruboto) en aldiko, in plaats van een ereader.
En een aantal leuke ruby ebooks, naar keuze.
Daarnaast een audio podcast van coderradio, op je tablet.

Zo kan ik mij wel een vlucht voorstellen.
(vergeet niet om je tablet op flightmode te zetten)

Maar waarom Ruby, wanneer je dit soort vragen stelt? Nee, ga dan voor python, want die lijkt meer op de populaire talen.
(Naar mijn mening)
Ik vind programmeren op zichzelf niet zo leuk. Wat me aanspreekt is dat je begin met niets en dat je iets opbouwt, iets wat je kunt spelen, kan gebruiken voor school etc. Ik wil graag leren programmeren maar ik weet er nog niets van. Ben een beetje gaan zoeken op internet en overal lees ik dat Ruby makkelijk is om te leren. Maar jij raadt dus python aan? Is dat moeilijk? Hoe kan ik dat het best aanpakken? Wat kun je daarmee? Ik wil trouwens programmeren op mijn laptop, Windows XP. Kan dat?
Met citaat reageren
Oud 21-06-2013, 23:27
freyk
freyk is offline
Persoonlijk heb ik nog niet zoveel ervaring met python, maar wanneer ik dit met ruby vergelijk, ben je als beginner beter af met python, vanwege de eerder aangegeven punt.

Python en ruby vind ik niet geschikt om spellen mee te maken. Wel zijn ze geschikt om tijdens school te gebruiken. (b.v voor berekenen van. formules, etc)

Nee, kijk dan liever naar talen waar veel naar gevraagd word, waar gebruikers meteen aan de gang kunnen en jij als ontwikkelaar meteen kan beginnen met ontwikkelen (zonder dat je ervoor hoeft te betalen) en die geschikt zijn voor je systeem.
Ik denk dan aan java, c++/c# en web-talen zoals html, javascript, php/asp.

Met java en c++ heb ik geen ervaring, dus kan daar niks over zeggen.

Wil je een leuke web app maken, kijk dan naar een combinatie html, javascript, php en een database.
wil je een offline app maken, dan*raad ik je aan om met c# te beginnen, om daarna verder te gaan met c++ of java.

Ik leerde c# met ontwikkelprogramma sharpdevelop en schrijf ze nu met monodevelop (vanwege zijn cross platform eigenschap)
visual studio is ook leuk, maar vind ik zeer log.

Laatst gewijzigd op 21-06-2013 om 23:59.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2013, 17:00
Caviamax
Caviamax is offline
Citaat:
Persoonlijk heb ik nog niet zoveel ervaring met python, maar wanneer ik dit met ruby vergelijk, ben je als beginner beter af met python, vanwege de eerder aangegeven punt.

Python en ruby vind ik niet geschikt om spellen mee te maken. Wel zijn ze geschikt om tijdens school te gebruiken. (b.v voor berekenen van. formules, etc)

Nee, kijk dan liever naar talen waar veel naar gevraagd word, waar gebruikers meteen aan de gang kunnen en jij als ontwikkelaar meteen kan beginnen met ontwikkelen (zonder dat je ervoor hoeft te betalen) en die geschikt zijn voor je systeem.
Ik denk dan aan java, c++/c# en web-talen zoals html, javascript, php/asp.

Met java en c++ heb ik geen ervaring, dus kan daar niks over zeggen.

Wil je een leuke web app maken, kijk dan naar een combinatie html, javascript, php en een database.
wil je een offline app maken, dan*raad ik je aan om met c# te beginnen, om daarna verder te gaan met c++ of java.

Ik leerde c# met ontwikkelprogramma sharpdevelop en schrijf ze nu met monodevelop (vanwege zijn cross platform eigenschap)
visual studio is ook leuk, maar vind ik zeer log.
Bedankt voor de tips! Een programma voor Windows maken lijkt me tof, later zou ik ook wel apps voor mobiele apparaten willen maken. Dus dan kan ik het best volgens jou starten met c#? Het doel is eigenlijk functionele programma's te maken, geen games. Ik zou het mooi vinden om iets te maken wat mensen echt kan helpen, bijvoorbeeld bij studeren, werken etc. Maar goed, nu gaat het niet echt om het idee, maar om de taal die ik het best kan leren. Natuurlijk start je bij de basis.

Ik zal eens kijken naar de programma's die je noemt.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2013, 22:35
freyk
freyk is offline
Bij mij gaat het juist andersom. Bedenk een oplossing voor een bepaald probleem, kies een platform uit, leer de taal, ontwikkel je applicatie.

Functionele apps maken kan best leuk zijn, vooral wanneer mensen je werk ook gebruiken en handig vinden:
ik Heb een grafische schil gemaakt, voor een populair testprogramma die je alleen via tekst commando's kon besturen. Daarna deze op het internet geplaatst en op een internationaal forum gepubliceerd.
Op moment van schrijven maken mensen uit verschillende werelddelen gebruik van mijn frontend. Heb in elke werelddeel wel een gebruiker, behalve de noord- en zuidpool.

Laatst gewijzigd op 24-06-2013 om 22:45.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2013, 00:20
TheHunter
TheHunter is offline
pleur je frontend vol met ads en je hebt een inkomen.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2013, 06:23
freyk
freyk is offline
Offtopic: Nee, vind ik niet nodig
Oud 26-06-2013, 20:30
Caviamax
Caviamax is offline
Citaat:
Bij mij gaat het juist andersom. Bedenk een oplossing voor een bepaald probleem, kies een platform uit, leer de taal, ontwikkel je applicatie.

Functionele apps maken kan best leuk zijn, vooral wanneer mensen je werk ook gebruiken en handig vinden:
ik Heb een grafische schil gemaakt, voor een populair testprogramma die je alleen via tekst commando's kon besturen. Daarna deze op het internet geplaatst en op een internationaal forum gepubliceerd.
Op moment van schrijven maken mensen uit verschillende werelddelen gebruik van mijn frontend. Heb in elke werelddeel wel een gebruiker, behalve de noord- en zuidpool.
Ja, precies! Dat is wel echt tof! Waarom wil je er niets aan verdienen, als ik vragen mag?

Heb een beetje gezocht op internet, maar heb nog niet echt een goede tutorial gevonden. Heb jij misschien tips? Tekstbestand met voorbeelden zou fijn zijn maar ook filmpjes.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2013, 06:40
freyk
freyk is offline
Citaat:
Ja, precies! Dat is wel echt tof! Waarom wil je er niets aan verdienen, als ik vragen mag?
Wanneer ik er geld ervoor zou vragen, vind ik dat ik ook verantwoordelijk moet zijn.
Dus de boel constant vernieuwen, verbeteren, repareren, documenteren en support moet leveren.
Daar heb ik op dit moment geen tijd voor.

Citaat:
Heb een beetje gezocht op internet, maar heb nog niet echt een goede tutorial gevonden. Heb jij misschien tips? Tekstbestand met voorbeelden zou fijn zijn maar ook filmpjes.
Ik vind verschillende tutorials

Laatst gewijzigd op 27-06-2013 om 06:47.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten