Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-11-2007, 17:33
Verwijderd
... maar ja, wie niet?

Een boek in het rijtje van:
  • The Secret History (Donna Tartt)
  • De Schaduw van de Wind (Carlos Ruiz Zafon)
  • Harry Potter (JK Rowling)
  • Engelmoord (PJ Tracy)

Oftewel: spannend en meeslepend en liefst met een beetje literaire schrijfstijl (dat klinkt wel raar ), want daar houd ik tegenwoordig wel een beetje van. Ik wil het liefst zo'n page turner als the Da Vinci Code van Dan Brown, maar dan wel iets beter geschreven.
Ik houd wel van fantasy verder maar bijvoorbeeld Terry Pratchett vind ik niet leuk, ik houd niet van zijn humor. En het moest of echt heel duidelijk een fantasiewereld zijn (HP bijvoorbeeld) of het moet allemaal echt kunnen. Van Stephen King met zijn buitenaardse/bovennatuurlijk dingen houd ik ook weer niet zo.

Ik zou zeggen, verblijd mij met suggesties!

Offtopic: Ik kon in de afgelopen maanden geen algemeen boekenaanraadtopic vinden dus ik vond dat ik een nieuwe mocht maken
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-11-2007, 18:30
Roosje
Roosje is offline
Oh ik heb tegelijkertijd met De schaduw van de wind Nineteen minutes gelezen en ik kon steeds niet kiezen welke ik ging lezen, dus misschien vind je dat wat? Het is alleen helemaal niet dezelfde stijl of zo, gaat over een schietpartij op een school in Amerika. Ik vond het wel heel mooi. Maar ik ben de schrijfster even vergeten, sowwie.

En verder vind ik Omega Minor ook wel een beetje zo'n boek maar daar moet je van houden. Geschreven door Paul Verhaeghen en het gaat over de nasleep van de Tweede Wereldoorlog en nazisme in de jaren negentig. Tenminste, tot daar ben ik nu ongeveer, maar ik heb geen tijd om het te lezen. Heel goed boek, de moeite wel waard denk ik.
Oud 28-11-2007, 19:04
Gaara
Gaara is offline
Nineteen Minutes is geschreven door Jodi Picoult liefje ^^ Dat boek ligt hier
Oud 28-11-2007, 19:10
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Nineteen Minutes is geschreven door Jodi Picoult liefje ^^ Dat boek ligt hier
Senkjoe! <3
Oud 29-11-2007, 07:30
flyaway
flyaway is offline
Ik vond Schaduw van de Wind erg saai. Niet spannend en niet meeslepend.

Boeken die ik niet weg kon leggen waren van Virginia Andrews, vooral 'mijn kleine Audrina'. De Ruby-serie is ook leuk, maar na een tijdje gaan ze op elkaar lijken dus ik zou ze niet allemaal lezen. Het eerste boek van de serie "?" is 'Bloemen op zolder', die vond ik erg leesbaar.
Maar ze is niet erg literair... en het zijn jeugdboeken. Daaronder vind ik ook de serie van 'Kinderen van moeder aarde' van Thea Beckman vallen en 'Meester van de zwarte molen' van Preussler.

Ik snap welk genre je bedoelt denk ik, maar zelf heb ik niet echt veel boeken gevonden die daarin horen. Ik ga zeker de boeken die je noemt proberen!
Met citaat reageren
Oud 29-11-2007, 09:12
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Engelmoord, nooit van gehoord, maar de eerste drie vond ik wel heel goed dus misschien moet ik dat maar eens proberen.
Maar ik heb niet echt tips voor jou, ik snap wel precies wat voor soort boeken je bedoelt, spannend & intelligent, zeg maar
Oud 29-11-2007, 10:44
Verwijderd
Dankjulliewel. Ik ga alle tips zeker checken!

@Flyaway: De Dollangangersaga bedoel je. Allang gelezen en ik dacht Ruby ook wel wat van, maar dat is lang geleden. Enne, de Schaduw van de Wind is wel een aparter boek in het rijtje ja. Toch vond ik 'm echt niet saai.

@Vogelvrij: Engelenmoord is vrij briljant qua spanningsopbouw etc. Het is niet echt wat je zegt een superliterair boek, maar zeker de moeite waard (het steekt in ieder geval een eind boven de Da Vinci Code uit qua schrijfstijl dus dat scheelt ).
Met citaat reageren
Oud 30-11-2007, 14:00
Verwijderd
Stephen King heeft ook fantasy geschreven, een heel ander soort verhalen dan zijn gewoonlijke "buitenaardse/bovennatuurlijk dingen" . De serie heet de Donkere Toren en bestaat geloof ik uit zeven boeken, dus daar ben je wel even zoet mee.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2007, 14:10
Chick Rock
Chick Rock is offline
Hm niet helemaal in de richting die je bedoelt denk ik, maar misschien ook wel de moeite waard voor je om eens te lezen.

"De Geboorte van Venus" - Sarah Dunant: ik denk niet ècht literatuur te noemen, maar wel spannend. Speelt in Florence begin 16e eeuw, en gaat een beetje over de kunst in de stad.
"Stormen over Troje" - Marion Bradley: Erg mooi, over de Trojaanse ogen, maar dan gezien door de ogen van een vrouw. Haar andere boeken zijn ook zeer de moeite waard, maar daar zit soms iets minder vaart in.
En als je van kinderboeken houdt zou ik ook "Brief voor de Koning" en "Geheimen
van het Wilde Woud" van Tonke Dragt zeker lezen. (Maar grote kans dat je ze al gelezen hebt natuurlijk!)
Oud 30-11-2007, 14:58
Racing Dutch
Racing Dutch is offline
edit:...

Laatst gewijzigd op 01-12-2007 om 13:04.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2007, 22:36
Oezem
Oezem is offline
Ik denk dat De Vaticaanse Moorden wel in je rijtje past. Ik weet niet meer van welke schrijver, maar als je graag iets wil als de Da Vinci code maar dan intelligenter is dat een leuk boek.
Oud 30-11-2007, 22:48
Verwijderd
@ Chick Rock: Stormen over Troje heb ik al gelezen en brief voor de koning staat op mijn sinterklaaslijstje.

@ Racing Dutch: mijn topictitel is wel wat misleidend
Met citaat reageren
Oud 01-12-2007, 23:48
JohnnyF.
JohnnyF. is offline
His dark materials van Philip Pullman misschien? Is een fantasytrilogie, beetje in lordoftheringsstijl, met meerdere werelden enzo. Ik vond het wel spannend.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2007, 12:49
Verwijderd
His Dark Materials lijkt me inderdaad ook erg tof maar ik wil 'm steeds kopen en dan doe ik het niet
Met citaat reageren
Oud 15-12-2007, 11:11
Verwijderd
Robert Jordan zijn wheel of time boeken zijn leuk! (maar het helpt als je een erg hoge leessnelheid hebt)

<3 secret history en de schaduw van de wind
Met citaat reageren
Oud 15-12-2007, 12:33
Verwijderd
Robert Jordan lijkt me ook interessant, maar wat is het gehalte pratende dieren etc. daarin?
Met citaat reageren
Oud 15-12-2007, 13:40
Verwijderd
Citaat:
Robert Jordan lijkt me ook interessant, maar wat is het gehalte pratende dieren etc. daarin?
op den duur heb je iemand die met wolven kan "praten" al is praten niet echt het goede woord, maar voor de rest dat niet allemaal erg goed geschreven, leuke karakteronwikkelingen enzo

en nu ga ik boek verde rin boek 6 ervan

alleen is robert jordan nu overleden voordat hij zijn laatste boek heeft kunnen afschrijven maar er word aan gewerkt door zijn vrouw en zoon
Met citaat reageren
Oud 15-12-2007, 15:11
Verwijderd
Robert Jordan is saaai Als je echt goede fantasy wilt: George R.R. Martin, Robin Hobb, Tad Williams vond ik ook wel oke.. Neil Gaiman kan leuk zijn, maar dat ligt aan het boek en is misschien te Pratchett-achtig.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2007, 15:23
Verwijderd
Citaat:
Robert Jordan is saaai Als je echt goede fantasy wilt: George R.R. Martin, Robin Hobb, Tad Williams vond ik ook wel oke.. Neil Gaiman kan leuk zijn, maar dat ligt aan het boek en is misschien te Pratchett-achtig.
De vraag is dan: vind je het rijtje boeken dat ik in de openingspost gezet heb, ook saai? Je kunt natuurlijk een heel ander referentiekader hebben
Met citaat reageren
Oud 17-12-2007, 14:22
Lilium
Lilium is offline
Probeer 'Ik heet Karmozijn' van Orham Pamuk eens. Het gaat over illuminatoren aan het einde van de 16e eeuw in Istanbul. Zij werken aan een geheim project in opdracht van de sultan, maar ondertussen wordt een van hen vermoord. Dit geheime project gaat om het toepassen van de Europese schilderkunst (met perspectief).
Het is geen echte detective, want er komen veel gesprekken tussen personages in voor. Ze spreken dan over de verschillen in schilderkunst, en welke religieuze implicaties dat dan heeft.
Verder speelt er nog een kwestie met een weduwe op wie zowat alle personages verliefd zijn.
Wat ik zelf heel fijn vind aan het boek, is de bijzondere manier van vertellen. In ieder hoofdstuk spreekt een ander personage tot de lezer. Deze personages zijn het vaak niet met elkaar eens.
Op de achterkant van mijn boek wordt het vergeleken met 'De naam van de roos' van Umberto Eco. Dat is wellicht ook een aanrader. 'In de naam van de roos' heb ik zelf niet gelezen.
Oud 18-12-2007, 11:06
Verwijderd
In de naam van de roos heb ik wel gelezen en die vond ik wel leuk, maar wel wat ingewikkeld.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2007, 11:51
Verwijderd
Citaat:
Stephen King heeft ook fantasy geschreven, een heel ander soort verhalen dan zijn gewoonlijke "buitenaardse/bovennatuurlijk dingen" . De serie heet de Donkere Toren en bestaat geloof ik uit zeven boeken, dus daar ben je wel even zoet mee.
jajajjaa donkere toren zo fantastisch
Met citaat reageren
Oud 18-12-2007, 15:07
Lilium
Lilium is offline
Citaat:
In de naam van de roos heb ik wel gelezen en die vond ik wel leuk, maar wel wat ingewikkeld.
Ja, voor 'Ik heet Karmozijn' moet je wel wat meer je best doen dan de gemiddelde detective.
Volgens mij makkelijker zijn de romans van Graham Greene. Bijvoorbeeld 'Our man in Havana', een spannende roman over de Cuba-crisis. Volgens wikipedia is 'The power and the glory' zijn beste roman.
Reageren

Regels voor berichten