Hoi,
Ik heb een beetje issues met mijn slaapritme, die vrij complex zijn, en ik wil er graag van af omdat het een beetje invloed op van alles heeft (fit voelen, positief zijn, enzovoorts). Kijk:
Eigenlijk al tijdens schooldagen had ik een nieuw slaapritme aangenomen: meestal sliep ik geen enkele dag eerder dan twaalf uur 's nachts. Het punt is namelijk dat ik 's avonds beter leer en dus ook 's avonds mijn leerwerk en zo deed. Nu word je wel een beetje moe van nachtjes van zes á zeven uur (want meestal val ik dan pas in slaap om 1 uur), dus dan neem ik soms een powernap erbij in de week.
Dat ging eigenlijk prima, tot de vakantie begon. Wat ik nu merk is dat ik geen powernaps meer neem, maar dat mijn slaapritme heel onregelmatig is. De afgelopen twee weken ben ik veel weggeweest, laat thuis geweest, dus dat zorgde ook voor laat gaan slapen. Maar ik loop nu wel tegen twee problemen, met daarbijbehorende vragen, aan:
1. als ik me voorneem om rond twaalf of één uur te gaan slapen, loopt dat op de een of andere manier wel uit tot twee of drie uur (zie nu bijvoorbeeld). Ik kan me niet motiveren om te gaan slapen, omdat er bijv. dan nóg een aflevering van South Park op Comedy Central is, of omdat ik precies nu een leuk WhatsAppgesprek heb.. ik kan moeilijk de grens stellen. Hoe kan ik mezelf meer motiveren om te gaan slapen, en vooral, op consequente tijden..?
2. ik slaap echt enorm lang uit als ik eenmaal de mogelijkheid daartoe heb. Ik heb geloof ik enkele dagen geleden van 3 tot 15 geslapen, dat is gewoon twaalf uur. Hoe kan ik eerder opstaan? En ja, ik zet meestal ook gewoon drie wekkers of zo, dus daar kan het nou niet echt aan liggen.
Sorry dat het weer een heel epos is geworden, maar alvast thanks