Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-01-2010, 22:39
Lychee
Lychee is offline
Gisteravond toen ik in slaap probeerde te vallen (wat niet lukte) kreeg ik af en toe een raar en bedrukkend gevoel. Het was donker en een beetje bedreigend. Op een gegeven moment werd ik wakker en begon mijn lichaam te tintelen, alles voelde zwaar aan, en mijn hartslag ging plotseling zonder reden als een gek tekeer. (Ik dacht eerst dat ik een hartaanval zou krijgen ) Ik begon ook snel te ademen en probeerde om hulp te roepen, alleen ik kon niks bewegen en ik kreeg ook geen geluid uit mijn keel. Ik was compleet verlamd, ik kon helemaal niks meer, dus ook toen mijn hartslag weer omlaag ging en ik mn bed uit wilde kon dat niet.
Toen ik dus eindelijk weer kon bewegen, ik heel hard mn ouders roepen, maar die konden me niet horen, (ik heb wel echt geroepen, toeval dus) maar toen dacht ik dus dat ik dood was gegaan aan een hartaanval en ik het niet kon accepteren, vandaar dat ze me niet konden horen.
Ik heb (gelukkig!) geen hallucinaties gehad, hoewel ik wel iets hoorde vallen in de steeg (eerste keer ooit, maar hoeft niet per se raar te zijn) en het gezoem van de grote koeling (we hebben een snackbar) werd plotseling heel raar en anders dan anders.

Ik heb dit een keer eerder gehad, toen ik op de bank sliep en wakker werd, gelukkig kwam er net een vriendin binnen. Toen dacht ik dat geesten bezit van mn lichaam wilden nemen

Ik heb een heel onregelmatig slaapritme, ik slaap vaak 's middags en vroeg in de avond, sta vroeg op, en ga vaak laat slapen (1 of 2 uur AM doordeweeks, 6 AM opstaan)
Ik ben altijd moe op school en heb het altijd koud
Zou het hierdoor komen?

En wie heeft dit wel eens eerder gehad? Denk je dat het iets neurologisch is (Ik iig wel)
Oud 14-01-2010, 22:45
Batave
Batave is offline
Ik heb wel eens gehoord dat mensen dit overkwam. Dat ze in een bepaalde fase waren dat je lichaam gecontroleerd werd door je onderbewuste die ervoor zorgde dat je niet de bewegingen die je in je dromen maakt daadwerkelijk uitvoert. Alleen kan je dus wel vastzitten in die fase en bij bewustzijn zijn. (Het was trouwens een programma over verklaringen voor aliens en ontvoeringen en mensen hadden dezelfde soort gevoelens, die van bedrukking)
Oud 15-01-2010, 00:16
Balance
Balance is offline
Wat Batave zegt klopt wel. In je dromen maak je vanalles mee. Je hersenen 'beleven' die dingen echt. Als je in je droom wegrent voor een monster, krijgen je hersenen dus ook seintjes door dat je aan het rennen bent. Om te voorkomen dat je in je slaap ook hevig gaat bewegen (écht gaat rennen) treedt er een soort verlamming op. Het is echter mogelijk dat je wakker wordt en dat deze tijdelijke verlamming nog aanwezig is. Het is niets om je zorgen over te maken.

Het stukje wat je zegt over angst dat je bezeten was door geesten, vind ik wel een beetje verontrustend. In dit geval werd je net wakker uit een droom en kan het dus zijn dat je eigenlijk nog niet écht wakker was. Als dit soort gevallen zich vaker voor doen (vaker rare geluiden die een ander niet hoort, vaker vreemde gedachten en misschien ook eens dingen zien die er niet zijn) zou ik wel aan de bel trekken.

Maar vooralsnog zou ik vooral je slaapritme aanpasen. Je hebt een groot slaapgebrek zo te lezen en dan gaat je lichaam raar functioneren. Waarom ga je niet eerder naar bed?
Oud 15-01-2010, 00:24
Thinus
Thinus is offline
jezus wat klinkt dit herkenbaar. ik heb dit een tijd geleden vaak gehad. op momenten dat ik heel slaperig was maar toch niet helemaal in slaap kwam, de eerste keer had ik niet in de gaten dat ik "sliep" ik probeerde uit alle macht te bewegen en liep naar de deur ondertussen verlamde ik steeds meer en viel op de grond verlamd neer probeerde nog om hulp te roepen maar dat lukte niet. toen werd ik wakker ik snapte er niks van.

hierna is dit nog vaak gebeurt vaak probeerde uit alle macht te bewegen om wakker te worden maar het lukte maar niet en voor mijn gevoel viel ik 10x mijn bed uit en rolde ik alle kanten op omdat ik dit probeerde maar toen ik hieruit ontwaakte lag ik dus nog gewoon in mijn bed.

ik wist dat dit een soort droom was maar toch dacht ik steeds weer dat ik uit mijn bed viel en over de hele grond aan het rollen was en was ik elke keer weer opgelucht als ik wakker was.

dit gebeurde overigens vaak achter elkaar op een avond. ik heb er nu al een tijd geen last meer van gehad en heb er ook nooit veel achter gezocht, ik dacht dat mijn lichaam uitgeput was maar mijn brein niet. dit is wel leuk interessant om te lezen nu. ik vond het inderdaad ook een heel eng gevoel.

en ja ook ik heb een onregelmatig ritme

Laatst gewijzigd op 15-01-2010 om 00:29.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2010, 08:29
ganralph
ganralph is offline
ik heb dit vrij regelmatig, maar wel in periodes. ik beschrijf het altijd dat mijn hoofd wakker is, maar mijn lichaam nog niet. ik ben me dus bewust van het feit dat ik slaap, zogezegd. meestal komt het bij mij vanuit een droom. ik droom dus, besef me ineens dat ik droom en wil wakker worden, maar besef dan dat mijn lichaam nog vol in slaapmodus is.

over dat geestenverhaal zou ik me vooralsnog niet te druk maken. dat soort ideeën heb ik ook gehad toen ik het de eerste keren meemaakte. je weet niet wat er gebeurt, je hoort vreemde dingen en je raakt in paniek. doe hier nog een dosis slaperigheid bovenop en je kunt vreemde dingen gaan denken.

ik heb het zelf toegeschreven aan slaapverlamming (wiki, lees ook vooral even bij Hallucinaties -> auditief en "Slaapverlamming als verklaring voor paranormale fenomenen")

hoewel die hallucinaties nog steeds voorkomen, herken ik ze steeds eerder en heb ik nog zelden last van echte paniek bij dit soort dingen. (hoewel ik volgens mijn vriendin dan soms weer wel een soort van hyperventilatie krijg, dit zou het versnelde hartritme wellicht kunnen verklaren...?)

probeer wat meer te slapen. 6 uur heb je echt minimaal nodig. het kan met een slaaptekort te maken hebben, maar het kan ook een slaapstoornis zijn. je slaapt al weinig en dit soort dingen geeft wel aan dat je je echte "diepe" slaap misschien niet voldoende bereikt, waardoor je slaapuren nog minder waard zijn.

overigens, een verwant onderwerp waar ik het eerst op gooide is Lucide dromen. misschien zie je daar nog wat herkenbaars.

Laatst gewijzigd op 15-01-2010 om 08:38.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten