Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-06-2013, 21:36
Boksertje
Boksertje is offline
Ik zit heel erg in een dillema en daar baal ik echt van.
krijg ongeveer 400 stufi en dat moet ik elke maand inleveren.

ik zeg mijn verhaal later.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-06-2013, 22:01
Pluis
Pluis is offline
Ja eh zonder de rest van het verhaal kunnen wij er weinig zinnigs over zeggen he?
Oud 12-06-2013, 22:26
Boksertje
Boksertje is offline
Ik heb mn vader over de afgelopen twee jaar 3000 euro geleend. Omdat hij dat nodig had. Tot nu toe nog niks gekregen.

Ons huis was beroofd en in de fik gestoken 5 jaar geleden en nu krijgt hij eindelijk geld van de verzekering.

Ik sta nu 500 in de min.
En zegt hij dat ik 2 dingen kan kiezen
1. Hij geeft mij geld zodat ik groen sta en dan moet ik elke maand 100 euro geven. En dan krijg ik geen 3000 euro meer.
2. Ik krijg me 3000 euro terug en dan moet ik elke maand me stufi inleveren.

Allebij wil ik niet. Ik wil wel dat ik 3000 euro terug krijg en dat ik 100 euro elke maand geef.

Maar eigenlijk wil ik weten of mijn vader het recht heeft om mn stufi elke maand te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2013, 23:12
Pluis
Pluis is offline
woon je thuis of bij je ouders? Als je nog thuiswoont en volwassen bent is het niet onredelijk dat je ouders kostgeld van je vragen (al is 400 euro dan wel veel, er vanuit gaande dat je je eigen verzekeringen en alles betaalt). Als je zelfstandig woont en je eigen zaakjes regelt heeft je pa niks te willen als het om jouw geld gaat.
Oud 13-06-2013, 07:46
igfy
igfy is offline
Heb je nog meer inkomsten? Je studiefinanciering is bedoeld om je studie van te betalen, dus als je alles moet inleveren is dat niet meer mogelijk. Tenzij je vader voor je studie, boeken en verzekering betaald, dan is het iets anders....
Oud 13-06-2013, 09:09
mGerben
mGerben is offline
Je wordt uitgebuit.
In beide gevallen betaalt hij je niks terug, of had je dat nog niet door?
Hij heeft het geld niet en hij gebruikt jou als inkomstenbron.

Het spijt me voor je, maar jij moet dit zelf beëindigen.

Jij, en niemand anders, bepaalt hoe jij behandeld wilt worden.
Als jij over je laat lopen, dan zal er over jou gelopen worden.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2013, 20:32
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Wat betaal jij en wat betalen je ouders en woon je thuis of op kamers?
Oud 13-06-2013, 21:03
highplaces
highplaces is offline
Wat een gedoe.. niet echt handig zo'n situatie nu je het geld zelf hard nodig hebt.
Oud 16-06-2013, 02:35
Boksertje
Boksertje is offline
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik woon nog bij mn ouders. est veel dingen betaal ik zelf. Ik heb er ook met mn vader over gehad.
Ik krijg mn geld terug en hij betaald mn studie en alles wat er bij hoort, maar dan moet ik hem mij studiefinanciering geven.

Kan er niet beter van maken. Maar het is beter dan niks in ieder geval
Met citaat reageren
Oud 16-06-2013, 23:18
Pluis
Pluis is offline
Lijkt me ook niet meer dan logisch toch? dat geld is bedoeld voor je studie, dus als je ouders die betalen dan moet dat geld naar je ouders.
Oud 17-06-2013, 22:56
Boksertje
Boksertje is offline
Ja idd zo is het goed
Met citaat reageren
Oud 18-06-2013, 16:06
Verwijderd
400 euro stufi? Dat is nogal een lening.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2013, 17:46
huntingyade
huntingyade is offline
Citaat:
400 euro stufi? Dat is nogal een lening.
met een goede aanvullende beurs kan het best zonder te lenen hoor. ik krijg ook meer dan 400 in de maand zonder lening.
Oud 18-06-2013, 21:12
eleen
eleen is offline
nou ja goed geregeld dan, als je studie maar betaald wordt
Met citaat reageren
Oud 19-06-2013, 23:59
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
met een goede aanvullende beurs kan het best zonder te lenen hoor. ik krijg ook meer dan 400 in de maand zonder lening.
ja maar niet als je thuis woont.
Oud 20-06-2013, 07:54
huntingyade
huntingyade is offline
Citaat:
ja maar niet als je thuis woont.
ik ben nog thuiswonend hoor. maar in mijn geval zijn mijn ouders gescheiden en heb ik aangegeven dat ik niet wil dat mijn vaders inkomen meegenomen werd.

weet eigenlijk niet of het verder mogelijk is om zo'n aanvullende beurs te krijgen als je ouders niet gescheiden zijn. maar als beide ouders geen werk hebben kan het volgens mij ook aardig oplopen wat je aanvullend krijgt.
Oud 20-06-2013, 22:18
student613
student613 is offline
Citaat:
Ik heb mn vader over de afgelopen twee jaar 3000 euro geleend. Omdat hij dat nodig had. Tot nu toe nog niks gekregen.

Ons huis was beroofd en in de fik gestoken 5 jaar geleden en nu krijgt hij eindelijk geld van de verzekering.

Ik sta nu 500 in de min.
En zegt hij dat ik 2 dingen kan kiezen
1. Hij geeft mij geld zodat ik groen sta en dan moet ik elke maand 100 euro geven. En dan krijg ik geen 3000 euro meer.
2. Ik krijg me 3000 euro terug en dan moet ik elke maand me stufi inleveren.

Allebij wil ik niet. Ik wil wel dat ik 3000 euro terug krijg en dat ik 100 euro elke maand geef.

Maar eigenlijk wil ik weten of mijn vader het recht heeft om mn stufi elke maand te krijgen.
Of hij het 'recht' heeft is meer een morele vraag denk ik. Ik ken de achtergrondsituatie uiteraard niet. Een betere vraag is; wat wil je en waar doe je verstandig aan?

Je vader leent 3000 euro en beloofd dit dus terug te betalen, dat is een wederzijds overeengekomen afspraak lijkt mij. Verder zijn er geen condities gesteld neem ik aan? Het is je vader en hij je zoon, je zou elkaar moeten vertrouwen dan lijkt me.

Nu zegt je vader eigenlijk, "die 3000 euro ga ik niet betalen" (want zo is het toch?) en in ruil daarvoor kan je iets anders krijgen, namelijk;

Optie 1: een lening van 500 euro die je in 5 maanden moet aflossen. ALS hij de afspraken nakomt en er niet van alles bij verzint zoals met die 3000 euro, dan kost je dat nog steeds 3000 euro.

Optie 2: een lening van 3000 euro die je per maand met 400 euro moet aflossen, maar je moet gewoon tot 4 jaar 400 euro per maand blijven betalen. Je betaalt dan 19.200 euro in 4 jaar tijd.

Optie 1 lijkt mij het beste. Ten eerste krijg je je geld en ten tweede kan je terugbetaling gewoon simpelweg niet nakomen. Afhankelijk van consequenties moet je zelf maar beslissen hoe je dat doet. Kans lijkt me wel groot dat hij later alsnog je studiefinanciering gaat opeisen.

Het is dat jullie vader en zoon zijn, wat het bijzonder maakt, maar als jij 3000 euro leent van een bank en de bank vraagt om terugbetaling en jij stelt deze 2 opties voor, dan heeft die bank maar 1 boodschap voor je; bekijk het maar! Zakelijk gezien zou je dat ook moeten vinden. Je vader is, vanuit zakelijk perspectief, simpelweg niet te vertrouwen. Ik weet uiteraard niet hoe de persoonlijke relatie is.

Ik zou je sterk adviseren om op je zelf te gaan wonen. Financieel gezien veel duurzamer. Die 3000 euro zou ik afschrijven, die zie je waarschijnlijk niet meer terug.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2013, 15:07
igfy
igfy is offline
Citaat:
Verhaal
Vergeet niet dat TS gewoon bij zijn vader woont die zijn studie en waarschijnlijk ook eten voor hem betaalt. Los van het feit dat hij de 3000 euro eigenlijk terug zou moeten geven, vind ik het niet heel raar dat als hij de kosten van zijn zoon betaald, hij daarvoor in ruil kostgeld krijgt....
Oud 23-06-2013, 12:49
Starbucks-
Starbucks- is offline
Het is inderdaad zo dat als je volwassen bent en thuis woont, dat je de kosten die jij maakt ook moet betalen. Maar als je vader jou je geld niet wil teruggegeven, dan ziet hij je als een menselijke geldautomaat en zou ik wegwezen daar. Ik zou me doodschamen als ik mijn kind zo uitbuit.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2013, 11:34
Pater Noster
Pater Noster is offline
waarom is je huis in de fik gestoken dan weet je wie het waaren?
Met citaat reageren
Oud 15-08-2013, 11:04
Jenny007
Jenny007 is offline
je ouders zulle vast weinig verdienen waardoor je zoveel krijgt en ze daarom het willen innen.
Beetje jammer, maar het gebeurt wel vaker.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten