Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-09-2004, 17:05
Hardst33lo
Hardst33lo is offline
Ik had een vraag met betrekking tot het gaan studeren en de studiefinanciering en de aanvullende beurs.

Ik ben nu 20 jaar, inwonend bij alleen mijn moeder (ouders gescheiden) en mijn moeder verdient niet veel, werkt wel fulltime, maar we hebben het eigenlijk nooit zo breed gehad. Mijn vader betaald op dit moment wel alimentatie a 143 euro nogwat per maand aan mij, en heeft een normaal inkomen (ambulancechauffeur ofzo, zie hem nooit meer eigenlijk). Ik weet niet of deze info allemaal helpt... MAAR

Ik neem aan dat ik gewoon recht heb op het basisbedrag voor inwonende studenten, zoals iedereen. Maar waar ik eigelijk mee in de knoop zit is de aanvullende beurs.

Wat houdt dit precies in? Wanneer heb je er recht op en wie betaald dit? Hoe hoog is de aanvullende beurs?

Ik zoek dus zoveel mogelijk info met betrekking tot de aanvullende beurs en de hoogte daarvan en wanneer je er eventueel recht op zou hebben

Degene die me daarbij kan helpen, alvast bedankt!
Oud 01-09-2004, 20:11
Verwijderd
Ik weet er niet veel van, en ik heb ook niks opgezocht, maar ik weet wel dat de IBG de hoogte van je aanvullende beurs vaststelt adhv het inkomen van je ouders. Volgens mij krijg jij al vrij veel alimentatie, waardoor je waarschijnlijk niet heel veel aanvullende beurs krijgt. Je hebt er recht op als het inkomen van je ouders volgens IBG-maatstaven niet voldoende is om in jouw kosten te voorzien.
Basisbeurs krijg je inderdaad sowieso (inwonend is dat iets van 80 euro geloof ik)
(kijk ook eens op www.ib-groep.nl ik denk dat je daar wel wat kunt vinden)
Met citaat reageren
Oud 01-09-2004, 20:52
Verwijderd
Ik denk dat je op de site van de IB-Groep idd op vrijwel al je vragen al wel antwoord kunt vinden.

De hoogte van de aanvullende beurs is erg afhankelijk van het inkomen van je ouders, er is dus geen bedrag te noemen. Maar meer informatie daarover is te vinden op de site die krullevaar al noemde.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2004, 21:01
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Je kunt natuurlijk ook bellen:

(050) 599 77 55

24 uur per dag bereikbaar voor aanvraag van brochures en antwoord op de 10 meest gestelde vragen.

De medewerkers van de IB-Groep zijn maandag t/m vrijdag bereikbaar van 9.00-20.00 uur.
Oud 01-09-2004, 22:04
Hardst33lo
Hardst33lo is offline
De alimentatie stopt op de dag dat ik 21 wordt. Dus dat is vrijwel tegelijk met de tijd dat ik weer aan een studie wil beginnen...

Maargoed, ik ga nu even ib-groep raadplegen (de site ), bedankt alvast!

Oke, ik heb net even gekeken en ben er wel ongeveer uit. Naar mijn vader wordt niet meer gekeken na mijn 21ste, daar vraag ik zo'n formulier voor aan (hardheidsclausule weigerachtige ouders). Mijn moeder zit onder het minimum inkomen dus ik krijg denk ik de volle aanvullende prestatiebeurs. Samen met de basis stufi thuiswonend wordt dat om en nabij de 300 euro per maand.

Dan heb ik een andere vraag. Hoe zit het met stufi en alles als je DUAAL gaat studeren (ik wil duale informatica opleiding doen)? Kan iemand me daar wat over vertellen? Want daar vind ik vrij weinig over

Bedankt!

Laatst gewijzigd op 01-09-2004 om 23:03.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 06:37
Verwijderd
Van de site van de IB-Groep:

Citaat:
Welke voorwaarden gelden voor de prestatiebeurs?
Je kunt een prestatiebeurs krijgen als je aan de volgende voorwaarden voldoet:

- je bent nog geen 30 jaar
- je bent Nederlander
- je volgt een opleiding aan hbo of universiteit (voltijd of duaal)

Ook als je niet de Nederlandse nationaliteit hebt, kun je soms studiefinanciering krijgen. We hebben in dat geval meer persoonlijke gegevens van je nodig.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 13:29
Hardst33lo
Hardst33lo is offline
Oh sh*t, ik zat zo met dat duale in m'n hoofd dat ik per ongeluk gecrossed-post heb (ook in School&Studie)

Wat ik bedoelde was de ouderbijdrage, wat dat precies inhoudt? Is het verplicht? Is het handig?
Oud 02-09-2004, 15:02
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Hardst33lo schreef op 02-09-2004 @ 14:29 :
Wat ik bedoelde was de ouderbijdrage, wat dat precies inhoudt? Is het verplicht? Is het handig?
Ouderbijdrage + aanvullende beurs is een bepaald bedrag (hangt af van inwonend of uitwonend en hoe je verzekerd bent.). Als je ouders veel verdienen kunnen ze veel ouderbijdrage betalen en krijg je dus weinig aanvullende beurs. Als je ouders weinig verdienen kunnen ze dus weinig ouderbijdrage betalen en krijg je meer aanvullende beurs. Je alimentatie staat hier volgens mij helemaal los van want dat is in mijn geval ook zo (ouders ook gescheiden). Die ouderbijdrage wordt opgelegd maar je ouders zijn niet verplicht om die te betalen, als ze dat niet willen betalen heb je gewoon pech en krijg je ook geen compensatie daarvoor ofzo. Handig is het natuurlijk altijd: meer geld is altijd handig, al is een aanvullende beurs handiger vind ik omdat je zekerheid hebt dat je dat altijd krijgt, ouderbijdrage hangt af van de welwillendheid van je ouders.
Oud 02-09-2004, 17:22
Hardst33lo
Hardst33lo is offline
Aaah ! Bedankt! Dat is me nu wel duidelijk dan allemaal, dan ga ik voor vragen over stufi als je duaal studeert en alle andere dingen die daar bij komen kijken wel naar mijn andere topic
Reageren

Regels voor berichten