Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-05-2014, 18:18
Hannah_H.
Nergens op internet, zelfs niet op Wikipedia, staat een uitleg over de fysiologische reactietijd. En mijn natuurkunde docent heeft ons opgegeven om daar een half a4'tje over vol te schrijven.... Help! Wat valt er te vertellen over reactietijd?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-05-2014, 23:20
ThomasJu
ThomasJu is offline
Waar heeft het mee te maken?

Het enige wat ik me kan bedenken is de reactietijd bij het remmen van bijvoorbeeld een auto. Als je ziet dat je moet afremmen kost het altijd nog een seconde om dit te interpreteren, voet bewegen en dan pas afremmen. Is dit wat je bedoeld?

Misschien kun je in je verslag de 2 delen van het woord uit te leggen, waar komt 'fysiologisch' vandaan? (andere taal?)
Met citaat reageren
Oud 13-05-2014, 22:13
Pluis
Pluis is offline
Je kunt het ook breder trekken. Hoe lang duurt het voordat het beeld van iets dat 50 meter verderop is bij je oog is (dus snelheid van het licht), hoe snel zet een oog zoiets om in stroom? Hoelang duurt het voordat die stroom van je oog bij je hersenen komt? Hoe lang doen je hersenen erover om te snappen wat je ziet? Hoe lang duurt het vervolgens voordat je hersenen snappen dat er gevaar dreigt en dat je moet remmen. Hoe lang doet het signaal van je hersenen naar je armen en voeten erover voordat je daadwerkelijk je voet op de rem trapt en je een stuurbeweging maakt (dus geleidingssnelheid + lengte van je armen/benen)?
Al die dingen samen, zijn de fysiologische reactietijd. Fysiologisch betekent niets anders dan dat het "normaal" is. Het tegenovergestelde van fysiologisch is pathologisch, dus afwijkend.
Oud 14-05-2014, 20:29
arPos
arPos is offline
ten eerste wat pluis zegt

ten tweede, reactietijd wordt niet vaak als een los onderwerp behandeld, ik geloof niet echt dat je helemaal niets kan vinden maar ik ga je niet echt controleren want er zijn wel leukere dingen te doen.

Waar reactietijd vaak behandeld wordt en heel uitvoerig is in de calamiteiten-leer bijvoorbeeld hier

Je kan dat onderverdelen en afsplitsen zoals pluis doet in waarnemen, de tijd die het duurt voor aansturen en dan afsplitsen in freeze, fight or flight, over elk van de 3 en verschillende psychologische redenen voor hoe lang het bij elk persoon duurt kan je heel veel zeggen.

maar ik wil daar dan graag het element van reactietijd in systemen aan toevoegen, dan heb je binnen no time een snelhechter vol.
Reageren

Regels voor berichten