Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-07-2014, 15:39
yecats
yecats is offline
heei mensjuhs

ik zit op het gymnasium in de brugklas,
ik mag over als ik voldoende sta voor latijn en dat sta ik,
maar ik twijfel of ik over wil.
ik sta nergens onvoldoende voor dus ik kan het wel gewoon.
maar ik weet nu al dat ik later niks met de taal latijn en/of Grieks wil doen.
dus wat heeft het dan nog voor nut om op het gymnasium te blijven.
ook denk ik dat ik dan iets meer vrije tijd heb zodat ik meer leukere dingen kan doen
maar mijn ouders zeggen dat het om doorzettingsvermogen gaat enzo...
weet iemand wat ik moet doen
doorgaan op stoppen met gymnasium

alvast bedankt

Laatst gewijzigd op 01-07-2014 om 16:35.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-07-2014, 15:46
Elin3
Elin3 is offline
Als jij gymnasium niet nuttig vindt en niet goed bent in die vakken, kan je toch ook gewoon lyceum gaan doen?
Oud 01-07-2014, 15:51
Verwijderd
Moet je uiteraard helemaal zelf weten. Ik heb mijn gymnasiumdiploma gehaald en heb in mijn middelbare schooltijd altijd zeeën van vrije tijd gehad. Heb er geen seconde spijt van gehad, al leer je inderdaad waarschijnlijk niet iets waarmee je daadwerkelijk later in vervolgopleiding of werk iets mee gaat doen. Je leert wel - net wat meer dan op het atheneum - discipline en logisch nadenken/analyseren. Ook is het gewoon leuk en interessant.

Kortom: je zult er in directe zin hoogstwaarschijnlijk later niets aan hebben. Het maakt een potentiële werkgever maar weinig uit of je gymnasium hebt gedaan of atheneum, het past hoogstens in het totale plaatje van high potential/erg intelligent persoon als je naast al je vaardigheden en bewezen track record ook nog gymnasium hebt gedaan.
In indirecte zin heeft het wel degelijk enig nut. Het maakt de middelbare school net iets moeilijker, dat je gymnasium bent gaan doen is een teken dat atheneum je waarschijnlijk erg gemakkelijk afgaat. Nu wat meer weerstand kan je later goed van pas komen. Maar dat zal niet in erg meetbare/zichtbare zaken zitten.

Ingaande op je argumenten: je gaat later niets met Grieks of Latijn doen. Maar ik denk niet dat er ook maar iemand aan het gymnasium begint met de gedachte dat hij of zij daar iets mee gaat doen, dat is ook helemaal het doel niet. Dat argument gaat niet op. Andere argument is meer vrije tijd. Tsja, ik kan moeilijk voor jou spreken, maar zoals gezegd had ik nog altijd bergen vrije tijd. Dat je op het gymnasium zit is vaak al een teken dat je erg gemakkelijk leert dus bij jou zal het ook wel meevallen met die vrije tijd.

Anders probeer je het nog een jaar? Als het volgend jaar het hele jaar niet bevalt kun je altijd nog stoppen.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2014, 15:56
yecats
yecats is offline
Citaat:
Moet je uiteraard helemaal zelf weten. Ik heb mijn gymnasiumdiploma gehaald en heb in mijn middelbare schooltijd altijd zeeën van vrije tijd gehad. Heb er geen seconde spijt van gehad, al leer je inderdaad waarschijnlijk niet iets waarmee je daadwerkelijk later in vervolgopleiding of werk iets mee gaat doen. Je leert wel - net wat meer dan op het atheneum - discipline en logisch nadenken/analyseren. Ook is het gewoon leuk en interessant.

Kortom: je zult er in directe zin hoogstwaarschijnlijk later niets aan hebben. Het maakt een potentiële werkgever maar weinig uit of je gymnasium hebt gedaan of atheneum, het past hoogstens in het totale plaatje van high potential/erg intelligent persoon als je naast al je vaardigheden en bewezen track record ook nog gymnasium hebt gedaan.
In indirecte zin heeft het wel degelijk enig nut. Het maakt de middelbare school net iets moeilijker, dat je gymnasium bent gaan doen is een teken dat atheneum je waarschijnlijk erg gemakkelijk afgaat. Nu wat meer weerstand kan je later goed van pas komen. Maar dat zal niet in erg meetbare/zichtbare zaken zitten.

Ingaande op je argumenten: je gaat later niets met Grieks of Latijn doen. Maar ik denk niet dat er ook maar iemand aan het gymnasium begint met de gedachte dat hij of zij daar iets mee gaat doen, dat is ook helemaal het doel niet. Dat argument gaat niet op. Andere argument is meer vrije tijd. Tsja, ik kan moeilijk voor jou spreken, maar zoals gezegd had ik nog altijd bergen vrije tijd. Dat je op het gymnasium zit is vaak al een teken dat je erg gemakkelijk leert dus bij jou zal het ook wel meevallen met die vrije tijd.

Anders probeer je het nog een jaar? Als het volgend jaar het hele jaar niet bevalt kun je altijd nog stoppen.
dank u wel,
wat je zegt klopt wel ik heb best wel veel vrije tijd maar soms leer ik gewoon 2 weken voor een latijn toets, en dat is soms wel iets te veel.
en het gaat er dus om hoeveel je kan leren ofzo en niet wat je leert. dank u wel
Met citaat reageren
Oud 02-07-2014, 20:13
Hippocratos
Hippocratos is offline
Ik heb zelf 4 jaar Latijn gehad, nooit wat gedaan aangezien het me geen drol interesseerde en heb het toen in de bovenbouw maar laten vallen terwijl ik een 7 gemiddeld stond. Waarom? Omdat het me niks interesseerde, ik hield meer tijd over om aan andere vakken te besteden en ik zou er later niks aan hebben. Natuurlijk is het wel zo dat je op latere leeftijd wat meer inzicht hebt als je op vakantie gaat naar bijvoorbeeld Rome, maar dat is dan ook echt het enige.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2014, 09:39
Verwijderd
Het is goed voor je taalinzicht in het algemeen, Hippocratos.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2014, 11:34
Verwijderd
Allicht, maar dan kan je beter een nuttige taal zoals Spaans leren.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2014, 11:47
Verwijderd
Nou Latijn is iets handiger voor taalinzicht omdat het de basis voor heel veel talen is... Maar voor alle andere dingen is Spaans inderdaad nuttiger.

Wat mij betreft: als je Latijn niet leuk vindt, niet doen. Het maakt werkgevers later echt niets uit of je gymnasium of atheneum hebt gedaan. Voor sommige mensen is een beetje extra uitdaging op de middelbare school wel goed, maar dat kan ook op andere manieren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten