Citaat:
Hoewel het aantal dagen (3) om bezwaar aan te tekenen al verstreken zijn, wil ik dit toch niet over mijn kant laten gaan.
(...)
Kan ik nog wat te weeg brengen als ik alsnog een bezwaarschrift indien?
|
Op zich geef je het antwoord zelf al, nee. De termijn is verstreken. Waarom in godsnaam heb je hiermee gewacht, aangezien je nogal van jezelf overtuigd bent had je toch meteen bezwaar kunnen indienen?
Dat gezegd hebbende vind ik een bezwaartermijn van drie dagen absurd kort. Hoe lang is de uitspraak van de schoolraad precies geleden? Als het vier of vijf dagen is, kun je wellicht nog een poging doen, maar als het twee maanden is, dan vind ik het niet meer dan logisch dat er niets meer gaat gebeuren. Houdt er sowieso rekening mee dat je bezwaar op 'technische gronden' (te laat) ongelezen wordt afgewezen.
Het is een nogal vaag verhaal. Het is natuurlijk ook niet zo heel relevant om te beschouwen wat er precies in het woordenboek bij geklad is, bij ons was altijd duidelijk de regel dat er helemaal niets in een woordenboek of bijvoorbeeld wettenbundel mocht worden geschreven. Je wilt als school voorkomen dat je in dit soort discussies verzeild raakt. Discussies die er over gaan of iets wel of niet 'spiekmateriaal' is, of een woord nuttig is voor de toets of irrelevant.
Verderop wordt je verhaal erg warrig en onduidelijk. Een van je argumenten lijkt te zijn dat het woordenboek in het verleden nooit is gecontroleerd en dus impliciet goedgekeurd. Dat is een slecht argument; dat je een keer hebt zwartgereden in de trein zonder betrapt te worden, betekent nog niet dat zwartrijden opeens geoorloofd is.
Als ik het goed begrijp zijn de bewuste woorden die jij (of een ander) er bij hebt geschreven wel degelijk aanwijzingen. Extra tekst om het woordenboek gemakkelijker te begrijpen. Jij noemt dat geen spieken; maar het is geen oorspronkelijke tekst in het woordenboek en je hebt het geplaatst om gemakkelijker dingen terug te vinden bij een toets. Ja, ik vind het ook een beetje flauw om hier zo streng op te zijn als alles wat je er bij gezet hebt "der-groep" en "ein-groep" is, daar niet van.
Tevens, als ik het goed begrijp, zijn er andere woordenboeken die uitgebreider zijn dan het woordenboek van jou, en wil je dat als argument gebruiken. Dat argument is natuurlijk wel heel gemakkelijk te counteren: waarom dan niet zo'n ander woordenboek geregeld voor de toetsen?
Kortom: je school is wel erg streng, maar tegelijkertijd heb je gewoon de regels overtreden (neem ik aan, als ik uitga van onze regels vroeger) en zijn je argumenten flinterdun. Bovendien ben je te laat met het bezwaar.