Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-10-2014, 09:17
Proligy
Proligy is offline
Hallo, ik ben een jongen van 15 jaar. Ik heb een tijdje gespaard en heb nu een aardig zakcentje van €700,-. Alleen mijn probleem is dat ik niet weet wat ik er mee moet. Zal ik er wat van kopen? (Zo ja, wat?). Of zal ik gewoon blijven sparen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-10-2014, 12:10
bloodyb
bloodyb is offline
Als je niet weet wat je er mee wil doen gewoon doorsparen. Misschien wil je later wel een scooter of auto kopen.
Oud 05-10-2014, 17:43
Verwijderd
Maak een reis naar een toffe plek.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2014, 08:36
Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Beste Proligy,

Wat goed van je, dat is een behoorlijk bedrag!
Ik ben het met bloodyb eens: als je niet weet wat je er mee wilt doen, zou ik gewoon door sparen.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om een gedeelte van je geld 'vast te zetten'. Als je je geld voor langere tijd vastzet, krijg je vaak een hogere rente. Dat betekent dus wel dat je een tijdje niet bij je geld kunt, maar je bedrag groeit ook sneller. Kijk op de website van je bank voor de mogelijkheden die er zijn!

Succes!
Oud 06-10-2014, 09:19
Verwijderd
Wat een onzin, jullie zouden verstand van geld moeten hebben, maar je advies rammelt nogal.

Hij heeft "maar" 700 euro, de deposito's met de hoogste rentes hebben een minimuminleg die hoger is dan dat. Als hij een jaar vastzet is de hoogste rente 1,8% volgens independer. Je geld tussentijds opnemen is vaak niet mogelijk of kost geld.

Het advies om bij je eigen bank te kijken is helemaal van de zotte, die bieden vrijwel standaard een bedroevend lage rente. Volgens independer bij een jaar vastzetten: SNS en Rabo 0,6% rente, ABN AMRO 0,3% en ING staat er niet eens tussen. Dat vind ik daarom een afgrijselijk advies.

Er zijn meerdere internetspaarbanken die onder (Nederlands) garantiestelsel vallen die 1,65% tot 1,6% rente bieden, dan kun je gewoon je geld opnemen zonder kosten. Geen minimum inleg ook. Voor dat minieme verschil in rente je geld vastzetten in een deposito, is zeker gezien zijn leeftijd niet handig.

Dat allemaal gezegd hebbende: de inflatie is de laatste jaren hoger dan de geboden spaarrentes (of je het nu vastzet of niet). Je 700 euro wordt dus minder waard, zelfs als je de renteopbrengsten er bij optelt. Proligy, voor die 700 euro die je nu hebt, kun je nu meer kopen dan je in de toekomst krijgt voor je 700 euro plus rente.

Als je de inflatie wilt "verslaan" zou je kunnen overwegen je geld te beleggen. Hierbij zijn de opbrengsten niet zeker, dus je loopt een risico. Maar als je dit geld niet nodig hebt, dan is dat het risico wellicht waard. De meeste beleggingsfondsen maken op de lange termijn een veel beter rendement dan de rente op een spaarrekening/deposito.

Ik vind je advies om eerlijk te zijn schokkend slecht en incompleet, Anna.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2014, 08:28
Verwijderd
Rustig op kantoor, Ertur?
Met citaat reageren
Oud 07-10-2014, 10:26
Verwijderd
Nee, heb lekker veel te doen juist, hoezo?
Met citaat reageren
Oud 09-10-2014, 22:30
Beau_de_Bourbon
Beau_de_Bourbon is offline
Geef maar aan mij als je het niet weet
Oud 20-02-2015, 20:07
remco2015
remco2015 is offline
700 euro is niks bijzonders, gewoon op je Zilvervlootspaarrekening en als je 18 bent kun je het gebruiken voor je rijbewijs indien je die zou willen Dan kun je jouw geld wel kwijt met lessen etc
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten