Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik heb ooit een trucje van iemand gehoord dat als je jezelf dan toch pijn wilt doen, dat je beter een elastiekje om je pols kunt doen en daar eens hard aan trekken en loslaten. Dat scheelt littekentjes.
Maar het belangrijkste is natuurlijk niet het snijden zelf, maar juist het onderliggende verhaal. Heb je wel iemand om mee te praten over dit soort problemen? Een goede vriendin? De vertrouwenspersoon op school? Je ouders? Broers/zussen? Of misschien een vriend of vriendin die je alleen op het internet kent? Je kunt je ook op het internet laten helpen als je al dat echte contact nog te eng vindt: http://www.zelfbeschadigingondercont...line-hulp.html
||
Citaat:
|
Elastiekje om je pols doen werkt bij mij echt, heb dit nu al 2 jaar, het maakt je bewust van de momenten en het zorgt er indd voor dat je geen littekens krijgt. Ook schoot ik in het begin heel hard, maar kwam ik er uiteindelijk achter dat het niks oploste. Praten helpt echter wel, probeer het eerst eens op Internet, en daarna zou ik je toch willen adviseren om bijvoorbeeld met een vertrouwenspersoon op school te gaan praten, of als je toch met iemand wil praten die je goed kent, je ouder, vriendin of desnoods een leraar waar je goed mee overweg kan. Zij kunnen en willen je verder helpen door je bijv. door te verwijzen.
|
Verwijderd
|
Probeer er echt over te praten, desnoods anoniem op bonafide websites.
Ik heb weer de gewoonte om heel hard tegen voorwerpen aan te schoppen. Maar wat helpt is om te liggen in een open, grote en rustige ruimte en aan de irriterende gedachte(s) te denken en ze vervolgens als het ware weg te schoppen. Dus: Liggen en dan met je voet ze liggend wegschoppen, dat werkt redelijk. ![]() Maar probeer echt te stoppen met in jezelf te snijden, daar krijg je enkel meer problemen mee en vooral spijt... |
![]() |
|
Je kunt ook gevoelens kwijt door ze bijvoorbeeld op te schrijven, enthousiast gitaar te spelen, een stuk te gaan hardlopen, een tekening te maken... Probeer eens een alternatieve manier om je te uiten.
|
Verwijderd
|
Hardlopen kan inderdaad heel goed werken, verscheidende onderzoeken bewezen dat het personen gelukkiger maakt. Deze onderzoeken zijn uiteraard niet nauwkeurig, maar je maakt wel een hele hoop endorfine aan en dat maakt je gelukkiger e.d..
Zo'n boksbal werkt ook, zolang je je vuisten niet breekt. ;-) |
![]() |
|
![]() |
heei
ik snij mezelf.nu nogsteeds , maar het is veel erger geworden dan eerst. ik kom er echt niet meer vanaf. ik heb heel me arm opengehaald. nu heb ik ondertussen al wel iemand om mee te praten op school maaf het heeft nog niks geholpen. weten jullie wat ik moet doen? ik weet het echt niet... |
![]() |
||
@TS
Je doet er verstandig aan professionele hulp te zoeken om zo zicht te krijgen op de achterliggende oorzaak/oorzaken. Merk op dat je er niet aan ontkomt je ouders in te lichten over wat speelt; mochten zij nog niet op de hoogte zijn doe je er zeer goed aan het te bespreken met je ouders, hoe moeilijk dat misschien ook is. Een gesprek met de huisarts is wellicht een idee of anders een telefoontje naar Bureau Jeugdzorg. In ieder geval; ga er mee aan de slag. Wat jij nodig hebt ga je hier in ieder geval niet vinden en hoe langer je hiermee blijft rondlopen hoe vervelender het wordt. Citaat:
||
Citaat:
net zoals drugs doen om je beter te voelen, dat doe je ook gewoon zelf.. maarja als het echt niet lukt zou ik idd naar de dokter gaan ofzo |
![]() |
||
Citaat:
Overigens zijn er veel gemene delers tussen zelfdestructief gedrag (of dat nou automutilatie is of bijvoorbeeld eetstoornissen zijn) en depressies/angststoornissen en is het lang niet altijd duidelijk waar het één begint en het ander ophoudt.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Nogmaals; automutilatie is geen bewuste keuze. Het is een gevolg, niet de oorzaak. Het gevolg is een random zelfdestructief iets met als oorzaak psychische problemen. Een prettige uitvlucht, het veilige oord waar iemand zich tijdelijk in kan verliezen zonder geconfronteerd te worden met de achterliggende problemen of gevolgen daarvan. Dat, in combinatie met endorfines, zorgt voor een verslavend fenomeen dat in rap tempo bepalender kan worden.
|
![]() |
||
Citaat:
Wat goed dat je praat met iemand op school! Dat is al een heel verschil met niemand iets durven te vertellen over hoe het met je gaat. Zo'n gesprek is natuurlijk geen wondermiddel, dus het is niet zo gek dat het nu niet ineens fantastisch met je gaat. Maar je bent wel aan het oefenen met praten over je problemen, en dat helpt uiteindelijk zeker wel. Met wat voor iemand praat je eigenlijk op school? Een vertrouwenspersoon? Zo ja, dan kun je ook aan die persoon vragen wat een volgende stap is om goede hulp te krijgen waar je echt mee verder kunt. En dan kun je het erover hebben of je dat aandurft en hoe je dat gaat aanpakken. Heb je trouwens het trucje met het elastiekje om je pols al eens geprobeerd? (waar ik het eerder over had)
|
Dan helpt het elastiek toch wel even om het uit te stellen? Je kunt geen wonderen verwachten van een elastiekje om je pols, maar uitstellen lijkt mij een goede stap.
Misschien kan je vragen of je bij een andere vertrouwenspersoon terecht kan. Gewoon zeggen dat je het idee hebt dat het met deze persoon niet zo klikt? Hoe doet je huidige vertrouwenspersoon dan onaardig?
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
ik weet het niet meer.... Mandii--xx | 6 | 28-01-2010 21:32 | |
Verhalen & Gedichten |
[verhaal]schrijftstijl T_ID | 10 | 28-10-2005 21:52 | |
Verhalen & Gedichten |
Plaats hier gedichten die je mooi vindt van bekende dichters. Dreamerfly | 106 | 28-12-2004 21:45 | |
Verhalen & Gedichten |
Dagboek Janne Margriet | 2 | 06-07-2003 19:33 | |
Psychologie |
nog een grotere terugval na 'gesprek' vertrouwenslerares shy girl | 4 | 31-01-2003 17:20 |