Ik ben 16, en heb sinds een jaar een bijbaantje.
Mijn salaris wordt geregeld via Tentoo, dan voert mijn baas de gewerkte uren en het afgesproken salaris in. Ik moet dat vervolgens controleren en accorderen(checken of het klopt) en dan krijg ik het een paar dagen later netjes op mijn rekening gestort.
Nu had ik dus uitgerekend, dat mijn salaris van de afgelopen paar weken iets meer dan
€155,-- zou zijn. Nu keek ik zojuist in mijn mailbox en zag dat er ipv €155,-- maar ongeveer €97,-- is uitbetaald. Dat is dus maar 2/3 van wat ik had verwacht. Ik heb even gekeken naar vorige uitbetalingen(ik checkte altijd of de ingevulde uren en het bedrag klopten, als het dan was gestort checkte ik dat nog een keer en ging er dan van uit dat alles klopte, maar heb nooit daadwerkelijk de tijd genomen om het exacte bedrag na te rekenen) en kwam erachter dat het bij al mijn uitbetalingen hetzelfde is, het salaris*gewerkte uren komt niet overeen met het uitbetaalde bedrag.
Nu heb ik net even snel gekeken en kwam een bericht tegen(uit 2011 weliswaar, dus weet niet hoe betrouwbaar die bron is) waarin werd gezegd dat je ongeveer €1200,-- per kwartaal mag verdienen als minderjarige zonder daar belasting over te moeten betalen, ergens anders zag ik weer dat ik die betaalde belasting aan het eind van het jaar terug kan krijgen.
Nu is mijn vraag dus, betaal ik inderdaad belasting(en zo ja, kan ik die aan het eind van het jaar terug krijgen) of moet ik het verder zoeken richting Tentoo of zelfs mijn baas?
Dank voor het lezen en bedankt voor eventueel advies!
|