Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-09-2016, 18:41
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Mijn vriendin en ik werken bij een bedrijf dat op treinen catert. Zij werkt minder vaak dan deeltijd. Vandaag heeft ze een bordje kapot laten vallen omdat ze nog niet heel stabiel is in de rijdende trein. Haar teamleider zegt dat de schade haar van het loon wordt afgetrokken. Mogen ze haar daarvoor laten betalen? Het gaat hier om Oostenrijk maar misschien is er iets Europees geregeld?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-09-2016, 19:23
Axel11
Axel11 is offline
Volgens mij is dit uitsluitend nationaal geregeld, dus zul je in de Oostenrijkse wet moeten duiken.

Antwoord voor Nederland voor de geďnteresseerden: nee, dat mag niet. De werkgever draait op voor deze kosten.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2016, 19:41
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik heb bij verschillende bronnen nagelezen, zoals arbeitsrecht.org, en ze mogen haar er alleen -deels- voor laten opdraaien als ze dronken was of het expres heeft gedaan.
Dus dat komt overeen. Dank!
Met citaat reageren
Oud 26-09-2016, 12:33
Verwijderd
In een meer extreem geval heb je voor dit soort situaties een WA-verzekering - wegens drempel/eigen risico zal een bordje daar sowieso niet onder vallen. Uiteraard kun je deze als persoon afsluiten, maar ook werkgevers hebben doorgaans aansprakelijkheidsverzekeringen voor als een werknemer bijvoorbeeld een auto-ongeluk veroorzaakt tijdens werktijd. Nu weet ik dat Nederland nogal verzekeringshappy is dus geen idee of het in Oostenrijk even waarschijnlijk is, maar het is ook uit dat oogpunt echt flauwekul om (grotere) schade op de werknemer te verhalen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten