Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Onzin
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-12-2016, 21:57
Tigerly
Tigerly is offline
Welke waren het en wat is er van terecht gekomen?

Oud 27-12-2016, 22:18
Elin3
Elin3 is offline
- 26 boeken lezen: Ik heb er 27 uitgelezen en misschien worden dat er nog wel 28

- weer gaan hardlopen. Dat is gelukt en dit jaar deed ik zelfs mee aan de Singelloop.

- vaker voor mezelf kiezen. Soms heel goed gelukt, vaak ook niet (helaas).

- klus-dingen in mijn huis afmaken. Dat is deels gelukt en om het restant maak ik me niet meer zo druk.
Oud 28-12-2016, 01:01
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik had er geen geloof ik, dus ik heb mezelf niet teleurgesteld! Waar was ik eigenlijk met oud en nieuw?
Met citaat reageren
Oud 28-12-2016, 09:14
Verwijderd
Ik doe niet echt aan voornemens voor een bepaald jaar, hoogstens iets als "zo veel boeken lezen" omdat de app me daar naar vraagt en "zo veel kilometer wielrennen" omdat ik dat zelf in mijn hoofd heb. Die heb ik beiden niet gehaald Maar om het in perspectief te plaatsen: ik wilde minimaal 5000 kilometer wielrennen, en zit "slechts" op 3076 volgens strava. Als ik weet dat ik lang met een blessure heb gesukkeld, is dat eigenlijk helemaal niet zo weinig.

De boeken is geloof ik 17 van de 24. 18 ga ik ook niet meer halen. Tsja, daar heb ik niet echt een goed smoesje voor
Met citaat reageren
Oud 28-12-2016, 09:18
Verwijderd
Citaat:
Ik doe niet echt aan voornemens voor een bepaald jaar, hoogstens iets als "zo veel boeken lezen" omdat de app me daar naar vraagt en "zo veel kilometer wielrennen" omdat ik dat zelf in mijn hoofd heb. Die heb ik beiden niet gehaald Maar om het in perspectief te plaatsen: ik wilde minimaal 5000 kilometer wielrennen, en zit "slechts" op 3076 volgens strava. Als ik weet dat ik lang met een blessure heb gesukkeld, is dat eigenlijk helemaal niet zo weinig.

De boeken is geloof ik 17 van de 24. 18 ga ik ook niet meer halen. Tsja, daar heb ik niet echt een goed smoesje voor
Dat is omdat je dik bent.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2016, 09:22
Verwijderd
Klopt! Ze zouden boeken wat leesbaarder moeten maken voor fatty's
Met citaat reageren
Oud 28-12-2016, 09:25
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 28-12-2016, 09:41
Verwijderd
Citaat:
Klopt! Ze zouden boeken wat leesbaarder moeten maken voor fatty's
Minder dikgedrukte letters. Dan ga je echt lezen in plaats van die chocoladeletters eten. Waarom denk je dat de telegraaf zo populair is bij tokkies!
Met citaat reageren
Oud 28-12-2016, 10:16
Verwijderd
Ik maak geen voornemens, stelde wel doelen. Net als Ertur een km-doel, dat moest 2400km hardlopen worden, maar door blessure blijf ik net onder de 2000 hangen. Daarnaast 2200km op de racefiets. Verder nog wat specifieke PRs die ik wilde verbreken, sommigen zijn wel gelukt, anderen niet. Ik deed mijn eerste duathlon.
Ik wilde mijn proefschrift inleveren, dat is gelukt.
Ik wilde ook op het voor mijn gevoel optimale gewicht blijven, helaas is dat in 2-3 maanden na het uitgaan van mijn relatie en verhuis en phd-stress die daarbij kwam een beetje foutgegaan, maar dat zit nu weer op de rails. En ik wilde meer groente eten en meer koken from scratch en uit improvisatie, dat gaat ook wel goed, alleen nu ik in mijn eentje woon weer wat minder.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2016, 10:49
WolterB
WolterB is offline
Opleiding afronden en nieuwe beginnen, meer nieuwe muziek ontdekken en lezen dan in 2015, is allemaal gelukt.
Oud 28-12-2016, 10:57
Miekje*
Miekje* is offline
Ik had als doel minimaal één boek per maand te lezen gemiddeld een dat is gelukt Ook had ik me voorgenomen om niet meer met bouillonblokjes te koken en dat is ook aardig gelukt!
Oud 28-12-2016, 11:03
Verwijderd
Ik gebruik bouillonblokjes alleen bij soep. Wat is er zo op tegen? Of is er niets op tegen?
Met citaat reageren
Oud 28-12-2016, 11:07
WolterB
WolterB is offline
Veel zout en eigengemaakte bouillon is veel lekkerder
Oud 28-12-2016, 11:17
Verwijderd
Whoa, in een bouillonblokje zit ongeveer 13 gram zout zie ik nu, dat is inderdaad meer dan ik verwacht had. Al geeft de smaak wel wat weg natuurlijk. Ik geloof dat ik ongeveer één blokje per vier porties gebruik, dus dat komt neer op ruim 3 gram zout per kom soep, alleen al van het bouillonblokje.

Wellicht ga ik in 2017 zelf bouillon maken, ik ben geïnspireerd!
Met citaat reageren
Oud 28-12-2016, 12:37
EleventhHour
EleventhHour is offline
Niet echt aan voornemens gedaan, behalve dat ik elke week een nieuwe cd wilde kopen om zo nieuwe bands te ontdekken (of herontdekken). Tim Bowness, Antimatter en The Pineapple Thief waren de besten en inmiddels live gezien of op de planning staan
Oud 28-12-2016, 17:35
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Whoa, in een bouillonblokje zit ongeveer 13 gram zout zie ik nu, dat is inderdaad meer dan ik verwacht had. Al geeft de smaak wel wat weg natuurlijk. Ik geloof dat ik ongeveer één blokje per vier porties gebruik, dus dat komt neer op ruim 3 gram zout per kom soep, alleen al van het bouillonblokje.

Wellicht ga ik in 2017 zelf bouillon maken, ik ben geïnspireerd!
Jezus, da's een boel. Ik ga naar alle waarschijnlijkheid niet zelf bouillon maken, maar misschien wel wat beter opletten met hoeveel bouillon ik gebruik. Daar staat tegenover dat ik bijna nooit bouillon gebruik voor soep. Maar wel voor risotto, en soms om pasta in te koken. Hmz.

Ontopic: Ik had geen voornemens voor 2016 en da's maar goed ook want waarschijnlijk zou er niets van terecht zijn gekomen.
Oud 28-12-2016, 20:23
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik gebruik zoutloze/arme (zal wel dat laatste zijn ) bouillonblokjes.

Deze: https://goo.gl/images/UhC8Gh
Oud 28-12-2016, 21:37
Verwijderd
Citaat:
Ik had als doel minimaal één boek per maand te lezen gemiddeld een dat is gelukt Ook had ik me voorgenomen om niet meer met bouillonblokjes te koken en dat is ook aardig gelukt!
Maak je zelf dan boullionzhizzle? Ik wil dat ook wel eens proberen - hoe doe je dattttt?
Met citaat reageren
Oud 28-12-2016, 22:07
Verwijderd
Citaat:
Maak je zelf dan boullionzhizzle? Ik wil dat ook wel eens proberen - hoe doe je dattttt?
Stuk vlees/bot met vlees in een pan met water gooien en lang wachten (ja wel met vuur eronder).
Met citaat reageren
Oud 28-12-2016, 22:13
Verwijderd
Ik denk niet dat Miekje dat zo doet, ze is vegetariër, geloof ik.
En ja, een stuk vlees in de pan gooien ken ik ook wel Ik had het meer over bouillon voor in de risotto of pastasaus of om rijst in te koken of zo.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2016, 22:17
Verwijderd
Citaat:
En ja, een stuk vlees in de pan gooien ken ik ook wel Ik had het meer over bouillon voor in de risotto of pastasaus of om rijst in te koken of zo.
Ehm ja dat maak je niet anders? Dan haal je het vlees eruit, zeef je het en heb je bouillon die je dan voor wat dan ook kunt gebruiken.

Groentebouillon is lastiger, maar ik denk dat je dan gewoon hetzelfde proces moet toepassen, groente en kruiden in de pan en laten trekken.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2016, 22:37
Verwijderd
Ok, ik bedoel inderdaad groentebouillon.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2016, 08:06
WolterB
WolterB is offline
Citaat:
Ik gebruik zoutloze/arme (zal wel dat laatste zijn ) bouillonblokjes.

Deze: https://goo.gl/images/UhC8Gh
0,4 ipv 0,5 gram zout per 100ml. Zet idd zoden aan de dijk
Oud 29-12-2016, 08:16
Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Citaat:
Ok, ik bedoel inderdaad groentebouillon.
Klopt, ik maak ook nooit vleesbouillon, maar groente. De basis daarvan is (bleek)selderij, ui/prei en wortel. En een flinke scheut vet (ik gebruik meestal olijfolie) om de boel eerst in te sudderen, dan water, zout, laurierblad, een lepeltje suiker en kruiden naar smaak erbij. Met sommige dingen als rozemarijn moet je uitkijken, want die worden erg bitter als ze lang worden gekookt. Echt lekkere bouillon krijg je trouwens na 3+ uur sudderen. Als je een grote pan vol maakt, dan kun je het invriezen of inmaken.
Oud 29-12-2016, 08:57
Verwijderd
Citaat:
0,4 ipv 0,5 gram zout per 100ml. Zet idd zoden aan de dijk
Ik zit nu te zoeken wat ik gisteren gevonden had, dat was 13 gram per blokje, maar dat kan ik nu niet meer terugvinden 13 gram per blokje komt in mijn geval neer op 1,3 gram per 100ml aangezien ik één blokje per liter doe voor de soep.

[edit] ik geloof dat ik gisteren scheel gekeken heb en dat "mijn" blokjes 5 gram zout per blokje bevatten, wat neer komt op wat Wolter hierboven zegt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-12-2016, 08:59
Verwijderd
Citaat:
Klopt, ik maak ook nooit vleesbouillon, maar groente. De basis daarvan is (bleek)selderij, ui/prei en wortel. En een flinke scheut vet (ik gebruik meestal olijfolie) om de boel eerst in te sudderen, dan water, zout, laurierblad, een lepeltje suiker en kruiden naar smaak erbij. Met sommige dingen als rozemarijn moet je uitkijken, want die worden erg bitter als ze lang worden gekookt. Echt lekkere bouillon krijg je trouwens na 3+ uur sudderen. Als je een grote pan vol maakt, dan kun je het invriezen of inmaken.
Niet dat het wat uitmaakt want het gaat om de smaak en aan de daadwerkelijke soep (of pasta of whatever) voeg je nog genoeg groente toe, maar qua voedingswaarden uit de groente heb je er toch niets meer aan na drie uur sudderen? of is dat een fabel? ik heb ooit geleerd dat groente te lang koken/bakken de vitaminen en zo er uit haalt
Met citaat reageren
Oud 29-12-2016, 09:21
Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Niet dat het wat uitmaakt want het gaat om de smaak en aan de daadwerkelijke soep (of pasta of whatever) voeg je nog genoeg groente toe, maar qua voedingswaarden uit de groente heb je er toch niets meer aan na drie uur sudderen? of is dat een fabel? ik heb ooit geleerd dat groente te lang koken/bakken de vitaminen en zo er uit haalt
Dat klopt, het gaat in dit geval dan ook vooral om de smaak En er gaan er nog duisent groente in de soep, dus met die vitaminen enzo zit het dan wel snor.

Overigens een vraag aan mensen die hun rijst in bouillon koken: wanneer doe je dat dan? Als in, wat eet je dan, dat je die extra smaak nodig hebt? Als ik iets maak met rijst, dan heb ik meestal saus(curry) of kruiden (nasi) die genoeg smaak hebben. Ik gebruik bouillon alleen bij risotto.
Oud 29-12-2016, 09:23
Miekje*
Miekje* is offline
En eet je dan alleen witte of zilvervliesrijst? Want bijvoorbeeld pandan en basmatirijst hebben al superveel smaak van zichzelf.
Oud 29-12-2016, 09:27
Verwijderd
Ik doe dat ook niet in bouillon precies om de redenen die jij geeft
Met citaat reageren
Oud 29-12-2016, 09:29
Elin3
Elin3 is offline
Ik kook voor m'n nasi de basmati rijst en gelijk ook stukjes wortel in bouillon, bij de kip gaan nog kipkruiden, knoflook, bosuien en een pepertje.
Het is vooral makkelijk en snel op die manier.

Bij het nasi-recept van oma doe ik het niet, maar dat recept maakt wel weer dankbaar gebruik van een zakje van Honig voor de kruiden.
Reageren

Regels voor berichten