Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-08-2002, 19:04
leerling15
leerling15 is offline
Hoi Iedereen,
Ik heb een vraag over de aardlekschakelaar. Ik gebruik de methode scoop ; hieronder mijn vraag.
Aardlekschakelaar
"In de aardlekschakelaar bevindt zich een relais, dat is een schakelaar die door een elektrische stroom wordt bediend. als er een stroom door het spoeltje loopt wordt dat een elektromagneet en trekt het de schakelaar open..
Hoe werkt dit? Er staat aan/afvoer stroom wordt gemeten, bij verschil van 30 mA of meer gaat het als een transformator werken. Wie kan mij dit in details uitleggen ?(( uitleg over kortsluiting zou ik ook graag willen hebben)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-08-2002, 19:46
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
leerling15 schreef:
Hoi Iedereen,
Ik heb een vraag over de aardlekschakelaar. Ik gebruik de methode scoop ; hieronder mijn vraag.
Aardlekschakelaar
"In de aardlekschakelaar bevindt zich een relais, dat is een schakelaar die door een elektrische stroom wordt bediend. als er een stroom door het spoeltje loopt wordt dat een elektromagneet en trekt het de schakelaar open..
Hoe werkt dit? Er staat aan/afvoer stroom wordt gemeten, bij verschil van 30 mA of meer gaat het als een transformator werken. Wie kan mij dit in details uitleggen ?(( uitleg over kortsluiting zou ik ook graag willen hebben)
Als het goed is moet de aanvoerstroom even groot zijn als de afvoerstroom omdat er anders sprake is van een stroomlek, wat gevaar kan opleveren. Wanneer het verschil tussen deze stromen 30 mA of meer is schakelt de aardlekschakelaar de stroom uit. Dat gebeurt doordat de spoel in het relais als een elektromagneet gaat fungeren als er een stroom door loopt, waardoor het ijzer boven de spoel naar beneden wordt getrokken. Dit heeft tot gevolg dat de schakelaar wordt gesloten en de stroom wordt uitgeschakeld.
Kortsluiting treedt op als de nuldraad (blauw) en de fasedraad (bruin) direct contact met elkaar maken zonder dat er een apparaat tussen geschakeld zit. De stroomsterkte is dan groter dan de maximale toegestane waarde waardoor de zekering doorsmelt.
Oud 11-08-2002, 19:59
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:

De stroomsterkte is dan groter dan de maximale toegestane waarde waardoor de zekering doorsmelt.
Tegenwoordig zijn het bijna overas schakelaars.
Als het niet zou gebeuren, zou de temperatuur van de draden extreem toenemen, waardoor brandgevaar ontstaat.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2002, 07:53
stud
stud is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

Kortsluiting treedt op als de nuldraad (blauw) en de fasedraad (bruin) direct contact met elkaar maken zonder dat er een apparaat tussen geschakeld zit. De stroomsterkte is dan groter dan de maximale toegestane waarde waardoor de zekering doorsmelt.
in een apparaat zit altijd een weerstand, waardoor er geen kortsluiting optreedt.
als deze weerstand wegvalt heb je kortsluiting.

bij blikseminslag wordt ook vaak gesproken over kortsluiting. de inslag zorgt voor een (kortstondige) grote stroomstoot op het electriciteitsnet, waardoor de zekering er uit knalt.
hier is dus geen sprake van kortsluiting, maar wel dezelfde symptomen...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten