Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-06-2003, 11:39
Koning
Koning is offline
Op mijn kamer is het raar gesteld qua electriciteit, ik heb hier geen aarding, nu zag ik bij het vastschroeven van mijn hardeschijf dat het lampje in mijn spanningszoeker sterk verlicht was.

De metalen delen heb ik verbonden met een draadje aan de verwarming, toen ik deze aansloot schoot de aardlek af en daarna was het klaar, mijn boxen storen niet meer etc,

Ik las nu op internet dat het niet goed is om de verwarming als aarding te gebruiken, kan iemand me vertellen waarom? En wat ik dan als alternatief kan gebruiken
Oud 25-06-2003, 12:50
Enlightenment
Enlightenment is offline
Nou je verwarming is metaal, en geleidt elektriciteit. En de leidingen zijn uiteindelijk weer op aarde aangesloten denk ik.

Maar je moet je PC altijd aarden, je moet wel in een vooroorlogs huis wonen als het hélemaal geen aarde heeft. Meestal zit er wel ergens aarde, in badkamer is het sowieso verplicht. Moet je je vader lief aankijken of hij ook een geaard stopkontakt maakt in jouw kamer.
Oud 25-06-2003, 12:53
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 25-06-2003 @ 13:50:

Maar je moet je PC altijd aarden, je moet wel in een vooroorlogs huis wonen als het hélemaal geen aarde heeft. Meestal zit er wel ergens aarde, in badkamer is het sowieso verplicht. Moet je je vader lief aankijken of hij ook een geaard stopkontakt maakt in jouw kamer.
Aangezien je dan van een centraaldoos een aardedraad moet trekken, en deze dozen meestal weggeplamuurd zitten, denk ik niet dat paps zomaar ff een geaard stopcontact maakt.

Draad van je verwarming naar je kast werkt ook prima.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 13:04
Enlightenment
Enlightenment is offline
Nouja zoals ik al zei is badkamer bijna altijd geaard, omdat dat verplicht is (en terecht). Als zijn kamer naast de badkamer ligt, zal het niet zoveel moeite zijn een extra stopkontakt te maken aan dezelfde muur van de badkamer.

Of een draadje naar verwarming ook goed kan werken weet ik niet. Als er eenstevige klodder verf op zit geleidt het zooitje al veel minder goed.
Oud 25-06-2003, 14:19
Koning
Koning is offline
ja ons huis is na eigen ontwerp gebouwd in de seventies ofzo, maar het water in de badkamer voelt alsof het onder stroom staatm, het doet pijn als het in ontact komt met wondjes?!!?
Oud 25-06-2003, 14:33
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Sync schreef op 25-06-2003 @ 15:19:
ja ons huis is na eigen ontwerp gebouwd in de seventies ofzo, maar het water in de badkamer voelt alsof het onder stroom staatm, het doet pijn als het in ontact komt met wondjes?!!?
Als er 220 op stond was je doodgeweest, denk eerder dat er gewoon veel chloor inzit.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 14:33
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 25-06-2003 @ 14:04:

Of een draadje naar verwarming ook goed kan werken weet ik niet. Als er eenstevige klodder verf op zit geleidt het zooitje al veel minder goed.
Duh, je moet natuurlijk sowieso de verf eraf krabben, anders heb je helemaal geen aarding.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 15:13
Thompie
Thompie is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 25-06-2003 @ 14:04:
Nouja zoals ik al zei is badkamer bijna altijd geaard, omdat dat verplicht is (en terecht). Als zijn kamer naast de badkamer ligt, zal het niet zoveel moeite zijn een extra stopkontakt te maken aan dezelfde muur van de badkamer.

Verf kras je dur gewoon af als dat het probleem mocht zijn.

Trouwus in de meterkast zitten groepen, de badkamer en de slaapkamers zijn ieder een aparte groep, dus naar mijn weten loopt er geen pvc pijp van de centrale doos(badkamer) naar centrale doos(slaapkamer). Wil je geaarde wandcontactdozen in je kamer ben je dus verplicht vanuit de centrale doos in je slaapkamer een aarddraad naar de meterkast te trekken. En aangezien in de stoppenkast, waar de draden samen komen, meestal alles afgesloten is zodat je niet zomaar daarin kunt, is het trekken van een aarddraad dus bijna niet te doen.

Kortom wil je het alleen voor je computer dan maakt het niks uit als je het aan de verwarmingspijp maakt, want deze is bij waar de hoofdkraan zit toch aan aarde gekoppeld.

En die opmerking dat je in een vooroorlogs huis leeft als je geen geaarde wandcontactdozen hebt op je slaapkamer is vette onzin. Ze bouwen, bij de bouw van het huis, standaard wandcontactdozen in zonder aarde, maar als je er speciaal om vraagt om er geaarde wandcontactdozen van te maken dan doen ze dat pas (wat ook weer extra kost)
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 16:09
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Thompie schreef op 25-06-2003 @ 16:13:

En die opmerking dat je in een vooroorlogs huis leeft als je geen geaarde wandcontactdozen hebt op je slaapkamer is vette onzin. Ze bouwen, bij de bouw van het huis, standaard wandcontactdozen in zonder aarde, maar als je er speciaal om vraagt om er geaarde wandcontactdozen van te maken dan doen ze dat pas (wat ook weer extra kost)
Idd. Kost een hoop extra koper, terwijl de meeste mensen geen aarde (TV enzo hoeven niet geaard te worden, zit meestal gewoon een platte euro-stekker aan) nodig hebben. Dan is een draad naar de verwarming een prima alternatief.

In het vorige huis van m'n ouders (bouwjaar 1992) was ook geen aarde aanwezig in de slaapkamers, en bovendien hadden we luchtverwarming, dus m'n PC was nooit geaard. Gaf nooit problemen.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 21:36
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Thompie schreef op 25-06-2003 @ 16:13:
Trouwus in de meterkast zitten groepen, de badkamer en de slaapkamers zijn ieder een aparte groep, dus naar mijn weten loopt er geen pvc pijp van de centrale doos(badkamer) naar centrale doos(slaapkamer). Wil je geaarde wandcontactdozen in je kamer ben je dus verplicht vanuit de centrale doos in je slaapkamer een aarddraad naar de meterkast te trekken. En aangezien in de stoppenkast, waar de draden samen komen, meestal alles afgesloten is zodat je niet zomaar daarin kunt, is het trekken van een aarddraad dus bijna niet te doen.
Ik begrijp je verhal niet helemaal. Maar op de badkamer zitten geaarde stopkontakten. Als deze nou op muur zitten die je met de slaapkamer deelt, dan zou je precies aan de overkant een wandkontaktdoos kunnen maken, waarbij je gewoon de 3 draden splitst. Dan zit dat ene stopkontakt dus op dezelfde groep als de badkamer, maakt verder niets uit toch?
Citaat:
Kortom wil je het alleen voor je computer dan maakt het niks uit als je het aan de verwarmingspijp maakt, want deze is bij waar de hoofdkraan zit toch aan aarde gekoppeld.
Dat klopt, maar als je een geaard stopkontakt hebt kun je alles daarop aansluiten middels stekkerdoos. Dus ook je monitor en andere zware apparaten.

Het is een kwestie van overwegen, en of je bereid bent er wat werk voor te verzetten als je graag een nette oplossing wilt hebben.

Ik ben van mening dat ieder huis aarde moet hebben, in elk stopkontakt. Dit omdat een extra aardedraad vrijwel niets extra kost en daarmee brand e.d. voorkomen kán worden. Om over vreemde gerelateerde problemen nog maar te zwijgen.
Citaat:
En die opmerking dat je in een vooroorlogs huis leeft als je geen geaarde wandcontactdozen hebt op je slaapkamer is vette onzin.
Je leest niet goed. Ik schreef:
Citaat:
je moet wel in een vooroorlogs huis wonen als het hélemaal geen aarde heeft.
M.a.w. als dat niet een héél oud huis is, zit er altijd wel ergens in het huis aarde, waardoor je deze aarde door kan trekken naar andere stopkontakten. Er staat niet dat alle vooroorlogse huizen geen aarde hebben.
Oud 25-06-2003, 21:46
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 25-06-2003 @ 22:36:
Ik begrijp je verhal niet helemaal. Maar op de badkamer zitten geaarde stopkontakten. Als deze nou op muur zitten die je met de slaapkamer deelt, dan zou je precies aan de overkant een wandkontaktdoos kunnen maken, waarbij je gewoon de 3 draden splitst. Dan zit dat ene stopkontakt dus op dezelfde groep als de badkamer, maakt verder niets uit toch?
En of dat uitmaakt. Als op de schema's staat dat een kamer op groep A zit aangesloten, kan iemand die niet doorheeft dat dat stopkontact aangesloten is op groep B zichzelf elektrocuteren. Daarom is het verboden. Als je energiebedrijf daarachter komt wordt je ook gewoon botweg afgesloten.

Citaat:

Ik ben van mening dat ieder huis aarde moet hebben, in elk stopkontakt. Dit omdat een extra aardedraad vrijwel niets extra kost en daarmee brand e.d. voorkomen kán worden. Om over vreemde gerelateerde problemen nog maar te zwijgen.
Ten eerste is de kans op brand niet zo veel kleiner, ten tweede is extra kabel en duurdere stopcontacten en het extra werk gewoon een kostenpost. Daarom wordt gewoon meestal gekozen om in slaapkamers e.d. geen aardig te plaatsen, gewoon omdat dat geen nut heeft. Bij nieuwbouw kun je dat specificeren, maar dan kost 't je gewoon extra.

Dat jij vindt dat het aanwezig moet zijn boeit niet, het is alleen voor computers 'nodig', en die werken ook prima zonder.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 21:58
de postbode
de postbode is offline
Enlightenment, have a break have a k*tk*t...

waarom zou je in hemelsnaam moeilijk gaan doen met stroomgroepen doortrekken naar andere delen van je huis. (ik bedoel niet elke kamer ligt naast een badkamer). iets wat een hoop moeite en tijd kost. als je ook gewoon een simpel aarde draadje aan een verwarming kan maken. werkt even goed en is minder gedoe

-de postbode-
Oud 25-06-2003, 22:56
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
de postbode schreef op 25-06-2003 @ 22:58:
Enlightenment, have a break have a k*tk*t...

waarom zou je in hemelsnaam moeilijk gaan doen met stroomgroepen doortrekken naar andere delen van je huis. (ik bedoel niet elke kamer ligt naast een badkamer). iets wat een hoop moeite en tijd kost. als je ook gewoon een simpel aarde draadje aan een verwarming kan maken. werkt even goed en is minder gedoe
Tuurlijk, dat met draadje is zo gedaan.

Maar kweenie wat je je voorstelt van mijn verhaal?

Tekeningetje:
Code:
  |
  |*>   (stopkontakt badkamer)
  |
Links is jouw kamer, rechts is badkamer, bovenaanzicht.
Code:
  |
<*|*>   (aan beide kanten stopkontakt)
  |
Zoiets is makkelijk te doen, dan heb je één geaard stopkontakt, waarbij je de stroom snoept van de badkamer. Ook relatief makkelijk en je hoeft alleen wandkontaktdoos te kopen.

Maar kijk als je verder geen problemen hebt en het er niet voor over hebt, zal een draadje ook fine zijn. Hier is echter alles geaard, en ik denk dat er best wat vage problemen veroorzaakt worden door niet-geaarde stopkontakten.
Oud 26-06-2003, 06:36
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 25-06-2003 @ 23:56:

Zoiets is makkelijk te doen, dan heb je één geaard stopkontakt, waarbij je de stroom snoept van de badkamer. Ook relatief makkelijk en je hoeft alleen wandkontaktdoos te kopen.
Dat.

Mag.

Niet.

Hoe moeilijk is dat nu te snappen?
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 12:45
niemand
niemand is offline
Citaat:
Chimera schreef op 26-06-2003 @ 07:36:
Dat.

Mag.

Niet.

Hoe moeilijk is dat nu te snappen?
Blijkbaar moeilijk (niet te serieus opvatten )

Enlightenment, wat jij voorstelt is opzich een leuk idee. Maar de badkamer zit vrijwel altijd op een aparte groep. Stel je gaat in die kamer iets doen aan de electriciteit, dan schakel je de groep van die kamer uit. Maar als je dan aan dat ene stopcontact gaat werken, staat er nog gewoon spanning op. Lijkt me best gevaarlijk, en dus ook een slecht plan.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 12:54
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
niemand schreef op 26-06-2003 @ 13:45:
Enlightenment, wat jij voorstelt is opzich een leuk idee. Maar de badkamer zit vrijwel altijd op een aparte groep. Stel je gaat in die kamer iets doen aan de electriciteit, dan schakel je de groep van die kamer uit. Maar als je dan aan dat ene stopcontact gaat werken, staat er nog gewoon spanning op. Lijkt me best gevaarlijk, en dus ook een slecht plan.
Desnoods zet je een een sticker op dat 'ie op de groep van de badkamer zit. Ook niet zo heel moeilijk te onthouden aangezien je 'em zelf hebt gemaakt.

Over het gevaar; ik zou argumenteren dat als je met de stroom bezig bent, het sowieso gevaarlijk is als je niet de hoofdgroep uitschakelt. Wie weet wat de vorige bewonders hebben gedaan aan de stroomleidingen. En ook; hoe weet je welke groep waar voor is, bij veel wat oudere huizen klopt er geen zak van, en is het een rotzooitje qua groepen en loopt alles kriskras. Als je dan aan de stroom wilt werken moet je gewoon de hoofdgroep omdraaien.

Maar ik neem aan dat als je aan de stroom gaat werken, de betreffende draden altijd even snel aanraakt met je vingers. Als er dan 230V op staat, is dit niet gevaarlijk, kan hoogstens beetje pijn doen.

Het is niet echt netjes, maar wel de beste oplossing mocht je persé een echt geaard stopkontakt willen voor je waardevolle elektronica en computerapparatuur.
Oud 26-06-2003, 13:51
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 26-06-2003 @ 13:54:
Desnoods zet je een een sticker op dat 'ie op de groep van de badkamer zit. Ook niet zo heel moeilijk te onthouden aangezien je 'em zelf hebt gemaakt.
Godsamme, is wel moeilijk lezen he? Het MAG niet! Klaar! Punt uit! Als je het doet, en iemand elektrocuteert zichzelf, dan is dat JOUW schuld! Dood door schuld! Zelfs al beeldhouw je letters van 10cm bij 10cm in de muur, het mag NIET.

Dit is nu precies dat betweterige gezeik waar ik me aan erger. Het mag gewoon niet, bovendien is het in veel huizen nieteens een optie. Snap je nu eindelijk dat die oplossing gewoon niet bruikbaar is?
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 14:01
Koning
Koning is offline
afval op straat gooien mag ook niet, boeieee
Oud 26-06-2003, 15:35
niemand
niemand is offline
Citaat:
Sync schreef op 26-06-2003 @ 15:01:
afval op straat gooien mag ook niet, boeieee
De kans dat daar iemand aan doodgaat of ernstig gewond raakt is aanzienlijk minder.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 15:58
Thompie
Thompie is offline
Citaat:
Chimera schreef op 26-06-2003 @ 14:51:
Godsamme, is wel moeilijk lezen he? Het MAG niet! Klaar! Punt uit! Als je het doet, en iemand elektrocuteert zichzelf, dan is dat JOUW schuld! Dood door schuld! Zelfs al beeldhouw je letters van 10cm bij 10cm in de muur, het mag NIET.

Dit is nu precies dat betweterige gezeik waar ik me aan erger. Het mag gewoon niet, bovendien is het in veel huizen nieteens een optie. Snap je nu eindelijk dat die oplossing gewoon niet bruikbaar is?
En buiten dat......je kunt niet 2 inbouwdozen tegenoverelkaar inbouwen (muur meestal 7 - 10 cm dik) en 1 inbouwdoos is vaak al een cm of 5 diep.

En waarom zouden ze, ALS het wel zou mogen, die groepen dan hebben uitgevonde. Dat is niet voor niks.
Elke groep is meestal achter een zekering van 16A geplaatst. Meestal bestaat de groep waar de badkamer in zit uit de garage en zolder en evt ook nog de bijkeuken(alleen de wasmachine dan niet, als die in de bijkeuken zou staan).
Als dus de droger zou draaien en de cv-ketel veel vermogen trekt. houdt je niet veel meer over om nog andere apparatuur die veel vermogen trekt aan te sluiten(je moet kijken naar de piek die een apparatuur eruit trekt en dat is wel wat meer dan wat vaak achterop staat). Zou je dus een slaapkamer hebben die dus veel apparatuur bevat die veel vermogen trekken, heb je dus kans dat redelijk vaak de stop eruit vliegt.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 18:16
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Chimera schreef op 25-06-2003 @ 22:46:
Dat jij vindt dat het aanwezig moet zijn boeit niet, het is alleen voor computers 'nodig', en die werken ook prima zonder.
Wel eens gehoord van een wasmachine? Computers zijn niet het enige dingen die het nodig hebben, aarding is vooral een extra veiligheid. Bij apparaten met metalen behuizing kan bij een eventueel defect in het apparaat een spanning op de behuizing komen. Als de behuizing geaard is met een weerstand naar aarde van bijna 0 ohm, zal de spanning die op de behuizing komt te staan niet zo hoog worden.. En dan is het nog even wachten op de smeltzekering..
Wel goed bezig hoor, met aangeven zoals het moet.. Word je ook altijd zo blij als er geel/groene draad is gebruikt voor de fase en nulleiding op een stopcontact met aarde, maar zonder dat de aarde aangesloten is?

Citaat:
Sync schreef op 25-06-2003 @ 15:19:
Eigen ontwerp? Wie heeft het ontworpen? En heeft hij/zij nog meer ontworpen? Gelukkig woon ik in een heel oud huis, dus is het bijna onmogelijk dat het van dezelfde ontwerper is..
Maar ergens kan ik ook niet geloven dat die ontwerper totaaaal niet heeft op zitten letten bij de diverse zones in de badkamer. Dat zou helemaal om te huilen zijn..
Meet eens het potentiaalverschil tussen de waterleiding net voor de douche, en de aarde in de meterkast...
Oud 26-06-2003, 18:33
Blizz
Blizz is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 26-06-2003 @ 13:54:

Maar ik neem aan dat als je aan de stroom gaat werken, de betreffende draden altijd even snel aanraakt met je vingers. Als er dan 230V op staat, is dit niet gevaarlijk, kan hoogstens beetje pijn doen.

Het is niet echt netjes, maar wel de beste oplossing mocht je persé een echt geaard stopkontakt willen voor je waardevolle elektronica en computerapparatuur.
daar heb je toch van die speciale schroevendraaiertjes voor(waar de topicstarter het over heeft) of gewoon spanningsmeters zonder ingebouwde schroevendraaier (of andersom )
Oud 26-06-2003, 18:46
Thompie
Thompie is offline
Citaat:
Blizz schreef op 26-06-2003 @ 19:33:
daar heb je toch van die speciale schroevendraaiertjes voor(waar de topicstarter het over heeft) of gewoon spanningsmeters zonder ingebouwde schroevendraaier (of andersom )
Multi-meter
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 19:54
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Thompie schreef op 26-06-2003 @ 19:46:
Multi-meter
Ja maar goed als jij de stroom er af hebt staan ga je niet met multimeter kijken.. gewoon ff snel met je vinger aanraken. Als er stroom opstaat zul je blij zijn dat je reflexen hebt.
Oud 26-06-2003, 21:13
Thompie
Thompie is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 26-06-2003 @ 20:54:
Ja maar goed als jij de stroom er af hebt staan ga je niet met multimeter kijken.. gewoon ff snel met je vinger aanraken. Als er stroom opstaat zul je blij zijn dat je reflexen hebt.
Als jij dat elke keer zo doet zul je wel vaak een schok hebbe gehad he.......veiligheid VOOR alles dus je gaat niet met je vingers voelen of er nog spanning op staat, het kan zelfs slecht aflopen (dat je wat langer spanning krijgt).
Kortom wil je veilig checken of er nog spanning opstaat, pak zo'n schroevendraaier met lampje of een multi-meter.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-06-2003, 22:09
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 26-06-2003 @ 20:54:
Weer zo'n domme tip. Een draad met 220 erop met je tengels aanraken. Doet een 'beetje' pijn, als je toevallig op dikke rubberen zolen staat ja. Het doet al een stuk meer pijn als je op schoenen staan die beter geleiden, en er is een vrij grote kans dat je gewoon doodgaat als je de nuldraad vastpakt. Ik heb perongeluk een keer een fasedraad met de rug van m'n hand aan
geraakt, en daar heb ik een flinke brandwond aan over gehouden. Het is verdomme geen schrikdraad!

Ik zou zeggen, probeer het eens. Trek een paar rubber laarzen aan, maak je duim en wijsvinger van beide handen nat, pak met een hand de nuldraad, en met de ander de fase. Ik GARANDEER je dat je gewoon DOOD bent.

In plaats daarvan kun je gewoon de nuldraad tegen de aardedraad (of tegen de fasedraad als je geen aarde hebt, maar dat gaat flink vonken), dan weet je zeker dat de stroom eraf is.

Ik zou je willen vragen te kappen met het geven van tips als het om 230 volt gaat, je weet zo ontzettend niet waarover je lult, en dergelijke tips kunnen iemand op z'n minst ernstig verwonden. Elektriciteit is iets erg gevaarlijks, en ontzettend onvoorspelbaar. Mensen hebben 380kV overleefd, terwijl andere mensen doodgaan aan de 12V uit hun auto accu. Het hang helemaal af van omstandigheden.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 22:16
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 26-06-2003 @ 19:16:
Wel eens gehoord van een wasmachine? Computers zijn niet het enige dingen die het nodig hebben, aarding is vooral een extra veiligheid. Bij apparaten met metalen behuizing kan bij een eventueel defect in het apparaat een spanning op de behuizing komen. Als de behuizing geaard is met een weerstand naar aarde van bijna 0 ohm, zal de spanning die op de behuizing komt te staan niet zo hoog worden.. En dan is het nog even wachten op de smeltzekering..
Wel goed bezig hoor, met aangeven zoals het moet.. Word je ook altijd zo blij als er geel/groene draad is gebruikt voor de fase en nulleiding op een stopcontact met aarde, maar zonder dat de aarde aangesloten is?
Wasmachine? Heb jij een wasmachine op je slaapkamer staan? Wasmachines en drogers e.d. horen op een aparte groep.

Je laat duidelijk zien dat je neit weet waarover je praat. Als een geaard apparaat een aardlek heeft, zal de aardlekschakelaar om springer. Een aardlekschakelaar is iets COMPLEET anders dan een zekering! Gelukkig ook, want een zekering doet er veel te lang over om door te branden, dan ben je al lang dood. Daarom is het aanpakken van zowel de nul als de fase zo gevaarlijk, je hebt net genoeg weerstand om de zekering niet snel genoeg door te laten branden, maar omdat je weerstand laag genoeg is, is er geen aardlek.

En ja, ik wordt ook pissig als er groen/geel gebruikt wordt als nuldraad, want anders dan wat de meeste mensen denken, is de nuldraad absoluut niet nul op het moment dat er een apparaat op diezelfde groep aanstaat. Ik heb het zelf meegemaakt, ik pakte een nuldraad vast terwijl m'n vader naast me een gat aan het boren was. Ik stond daar dus handje te schudden met een nuldraad waarvan ik dacht dat er geen spanning op kon staan, nou mooi niet dat ik dat ding los kon laten he? M'n vader heeft m'n hand van die draad weg moeten slaan. Heb 2 uur lang m'n arm niet kunnen gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 23:04
Thompie
Thompie is offline
Citaat:
Chimera schreef op 26-06-2003 @ 23:16:
Wasmachine? Heb jij een wasmachine op je slaapkamer staan? Wasmachines en drogers e.d. horen op een aparte groep.

Je laat duidelijk zien dat je neit weet waarover je praat. Als een geaard apparaat een aardlek heeft, zal de aardlekschakelaar om springer. Een aardlekschakelaar is iets COMPLEET anders dan een zekering! Gelukkig ook, want een zekering doet er veel te lang over om door te branden, dan ben je al lang dood. Daarom is het aanpakken van zowel de nul als de fase zo gevaarlijk, je hebt net genoeg weerstand om de zekering niet snel genoeg door te laten branden, maar omdat je weerstand laag genoeg is, is er geen aardlek.

En ja, ik wordt ook pissig als er groen/geel gebruikt wordt als nuldraad, want anders dan wat de meeste mensen denken, is de nuldraad absoluut niet nul op het moment dat er een apparaat op diezelfde groep aanstaat. Ik heb het zelf meegemaakt, ik pakte een nuldraad vast terwijl m'n vader naast me een gat aan het boren was. Ik stond daar dus handje te schudden met een nuldraad waarvan ik dacht dat er geen spanning op kon staan, nou mooi niet dat ik dat ding los kon laten he? M'n vader heeft m'n hand van die draad weg moeten slaan. Heb 2 uur lang m'n arm niet kunnen gebruiken.
Zo zie je maar dat Enlightenment niet van alles verstand heeft
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 23:30
Enlightenment
Enlightenment is offline
Natuurlijk heb ik dat niet.

Maar Chimera begrijpt mijn punt niet zo. Hij heeft het zelf ook verkeerd gedaan en had zijn ongeluk met stroom kunnen voorkomen.

Zelfs al doe je de stroom eraf, dan nog controleer je even met je hand vluchtig of er werkelijk geen stroom meer op zit. Want je weet maar nooit, je kan niet vertrouwen op hoe het officiëel moet, er kan altijd iets zijn waardoor er wel een gevaarlijk voltage op staat. Daarom altijd even heel snel met je vingers langs de draad, dat is niet dodelijk, doet hooguit pijn.

Dodelijk is vaak als je het beet hebt. Door de stroom verkrampen je spieren en kun je zelf niet loslaten, je kunt niets meer met je handen en je blijft 'vastgeplakt' aan de draad of metalen voorwerp. Vooral daarvan ga je dood. Als je het met je vinger doet, werken je reflexen uitstekend en schiet meteen je hand terug. Kan pijn doen en als je in een plas water staat ofzo zelfs een brandwondje, maar je bent dan iig niet dood.

Ten overvloedde: dit doe je dus als extra controle nadat je de stroom hebt uitgeschakeld, want: je weet maar nooit.
Oud 27-06-2003, 09:38
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 27-06-2003 @ 00:30:

Maar Chimera begrijpt mijn punt niet zo.
Jij begrijpt mijn punt niet. Een fasedraad aanraken is gevaarlijk. Checken of de stroom eraf is doe je door de nuldraad met de aardedraad aan te raken, niet door de fasedraad met je blote vingers aan te raken. Kap nou eens met die achterlijke tip, iemand kan zo zwaar gewond raken. 230V is _veel_.

Citaat:

Vooral daarvan ga je dood. Als je het met je vinger doet, werken je reflexen uitstekend en schiet meteen je hand terug. Kan pijn doen en als je in een plas water staat ofzo zelfs een brandwondje, maar je bent dan iig niet dood.
OMG! Als je in een plas water staat hou je er echt wel iets meer aan over dan een brandwondje! Die brandwond die ik had heb ik opgelopen toen ik aan een schakelkast aan 't knutselen was zonder de stroom eraf te halen, nog snel ff een draadje vastmaken. Ik stond op schoenen met rubber zolen op een betonnen vloer, en ik had een BRANDWOND. Wat denk je dat er gebeurt was als ik in een plas water had gestaan?

En dat je reflexen snel genoeg zijn, dat is onzin. Ten eerste trek je je armen weg door de stroomschok, de stroom doet je spieren samentrekken. Spieren zijn traag, en als je in een plas water staat ga je meteen over die 80mA ofzo heen die je maximaal aan kan. Ja, inderdaad, je lichaam kan maximaal 80 milli ampere aan!

Laatst gewijzigd op 27-06-2003 om 09:43.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 09:45
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Thompie schreef op 27-06-2003 @ 00:04:
Zo zie je maar dat Enlightenment niet van alles verstand heeft
Ze heeft dingen in haar hoofd die haar op een verjaardagsfeestje zijn verteld door een 'handige' oom ofzo, de dingen die zei zegt zijn erg gevaarlijk. Raak NOOIT maar dan ook NOOIT een fasedraad aan tenzij je absoluut moet, en hou eerst de nuldraad tegen de aardedraad aan zodat als de stroom er niet af was, de aardlek eruit vliegt.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 11:15
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Chimera schreef op 26-06-2003 @ 23:16:

Ik nam aan dat je uitspraak dat alleen computers aarde nodig hebben niet in context gezegd was.
In het algemeen hebben wasmachines en dergelijke een eigen groep die niet via de aardlek loopt vanwege de te grote lekstroom. Of er moet een aparte aardlek voor een grotere lekstroom geplaatst zijn.

Ik weet heel goed dat een aardlekschakelaar iets anders is dan een zekering. Een aardlekschakelaar schakelt af bij een verschil tussen de fase en nulleiding. Dit werkt dus ook als het apparaat niet geaard is.
En een zekeringautomaat slaat af bij een bepaalde stroom. Smeltzekeringen hebben weer een smeltkarakteristiek waar je rekening mee moet houden..

Als je een fase of nuldraad aanraakt en er gaat meer dan 30 mA lopen (de maximale lekstroom van de meeste aardlekschakelaars in een meterkast) dan zal de aardlekschakelaar afschakelen..
Het gelijktijdig de nul en fase aanraken is _niet erg slim_. De aardlekschakelaar slaat dan niet af. Zekeringen? Heb je dan ook niets aan..

Maar apparaten met een geleidende buitenkant (klasse 1 dus) die niet via een aardlek geschakeld zijn moeten geaard zijn. (klasse 1 apparaten dienen zowiezo geaard te zijn, maar dit is ter nuance).
Als er door een defect een spanning op de buitenkant komt te staan zal, mits de aardeleiding niet een te hoge weerstand heeft, de zekering heel snel smelten. Een aardeleiding zal ongeveer 0,1 ohm zijn.. Bij 230 Volt zal er dan 2300 ampere lopen. Als je dit in de smeltkarateristiek opzoekt van de gebruikte smeltzekering ben je er al heel snel.
Tevens is het zo dat de leiding naar het apparaat ook een bepaalde weerstand heeft, en die zal ook zo rond de 0,1 ohm liggen.. Dan zal er dus heel even 115 Volt op de buitenkant van het apparaat komen te staan..

En ohja: soms is het wel eens nodig om onder spanning te werken, dan moet je jezelf goed isoleren, en weten waar je mee bezig bent (lees: je moet electriciën zijn)
Oud 28-06-2003, 12:28
Shock
Shock is offline
Iew Enlightenment, hou ajb op... kweet niet of je je al eens verder in electriciteitsleer verdiept hebt en met name de 230V~ kant, maar jij had al heel erg dood kunnen zijn als ik jouw posts zo zie...

@ Chimera: jij lijkt het te snappen

ik zou alleen zelf de moeite nemen om er een draadje bij te trekken, via de verwarming vind ik wat amateuristisch, maar op zich zal het best werken
Oud 28-06-2003, 14:02
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Shock85 schreef op 28-06-2003 @ 13:28:
Iew Enlightenment, hou ajb op... kweet niet of je je al eens verder in electriciteitsleer verdiept hebt en met name de 230V~ kant, maar jij had al heel erg dood kunnen zijn als ik jouw posts zo zie...
Als je aan de electriciteit wilt gaan werken, zul je toch een kéér die draden aan moeten raken. Dus doe je de stroom eraf en denk je dat ze uit zijn, maar dan doe je nog een extra controle. Dat is toch logisch?

Dus of je pakt je multimeter en je kijkt of er nog spanning op zit, of je controleert met vinger. De stroom is er al af, maar je weet maar nooit. Stel er staat tóch stroom op (je weet maar nooit namelijk) dan ben je iig niet dood. Als je te werk gaat zoals Chimera deed, gewoon de draad beetpakken (ook al is het de nuldraad, je weet nooit wie dat heeft aangelegd, misschien wordt het wel als fasedraad gebruikt!) dan ben je dus morsdood. En je reflexen werken niet meer.

Dat je beter met multimeter kan controleren is logisch, maar als jij flink wat moet doen heb je niet altijd zin voor ieder draadje je multimeter te pakken, of misschien heb je zo'n ding niet.

Maargoed nevermind.
Oud 28-06-2003, 14:09
Shock
Shock is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 28-06-2003 @ 15:02:
Als je aan de electriciteit wilt gaan werken, zul je toch een kéér die draden aan moeten raken. Dus doe je de stroom eraf en denk je dat ze uit zijn, maar dan doe je nog een extra controle. Dat is toch logisch?

Dus of je pakt je multimeter en je kijkt of er nog spanning op zit, of je controleert met vinger. De stroom is er al af, maar je weet maar nooit. Stel er staat tóch stroom op (je weet maar nooit namelijk) dan ben je iig niet dood. Als je te werk gaat zoals Chimera deed, gewoon de draad beetpakken (ook al is het de nuldraad, je weet nooit wie dat heeft aangelegd, misschien wordt het wel als fasedraad gebruikt!) dan ben je dus morsdood. En je reflexen werken niet meer.

Dat je beter met multimeter kan controleren is logisch, maar als jij flink wat moet doen heb je niet altijd zin voor ieder draadje je multimeter te pakken, of misschien heb je zo'n ding niet.

Maargoed nevermind.
Heb je ooit van een spanningszoeker gehoord? Werkt net zo snel als met je vinger voelen en is vele malen veiliger. Ik heb zelf hier in de kamer ook het elektra gedaan, ongelukjes kan iedereen hebben maar om er vanuit te gaan dat jouw manier veilig is, is gewoon onverstandig.
Oud 28-06-2003, 14:21
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Shock85 schreef op 28-06-2003 @ 15:09:
Heb je ooit van een spanningszoeker gehoord? Werkt net zo snel als met je vinger voelen en is vele malen veiliger. Ik heb zelf hier in de kamer ook het elektra gedaan, ongelukjes kan iedereen hebben maar om er vanuit te gaan dat jouw manier veilig is, is gewoon onverstandig.
Nee mijn manier is helemaal niet veilig. Maar je zult er iig niet aan dood gaan. Maar jouw manier met spanningszoeker (of multimeter) is natuurlijk veel veiliger.

Maar ik noem maar, als je ff niets anders hebt, en je zo goed als zeker weet dat die stroom eraf is, is dat een mogelijkheid. Ik zou iig nooit zomaar de draad beetpakken, dat heb ik als klein meisje wel afgeleerd.
Oud 28-06-2003, 14:28
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 28-06-2003 @ 15:02:
Als je te werk gaat zoals Chimera deed, gewoon de draad beetpakken (ook al is het de nuldraad, je weet nooit wie dat heeft aangelegd, misschien wordt het wel als fasedraad gebruikt!) dan ben je dus morsdood. En je reflexen werken niet meer.
Jezus, leer lezen muts. Ik heb al twintig keer uitgelegd dat je checked of de stroom eraf is door de nuldraad tegen de aarde of fasedraad te houden. Ik heb NOOIT gezegd dat je zonder te controleren gewoon maar die draden vast moet pakken! Die check doe je OF door de nul met de aarde/fase te verbinden, OF met een spanningszoeker. NOOIT maar dan ook NOOIT met je handen!

Werkelijk waar, wie heeft jou in hemelsnaam tot FB gemaakt?
Met citaat reageren
Oud 28-06-2003, 14:31
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 28-06-2003 @ 15:21:
Nee mijn manier is helemaal niet veilig. Maar je zult er iig niet aan dood gaan.
Volgens mij zijn er hier nu al drie mensen die je ervan proberen te overtuigen dat wél zou kunnen gebeuren...

Ik zou het risico in ieder geval maar niet nemen
Oud 28-06-2003, 14:32
Shock
Shock is offline
Citaat:
Chimera schreef op 28-06-2003 @ 15:28:
Jezus, leer lezen muts. Ik heb al twintig keer uitgelegd dat je checked of de stroom eraf is door de nuldraad tegen de aarde of fasedraad te houden. Ik heb NOOIT gezegd dat je zonder te controleren gewoon maar die draden vast moet pakken! Die check doe je OF door de nul met de aarde/fase te verbinden, OF met een spanningszoeker. NOOIT maar dan ook NOOIT met je handen!

Oud 28-06-2003, 14:33
Shock
Shock is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 28-06-2003 @ 15:21:
Nee mijn manier is helemaal niet veilig. Maar je zult er iig niet aan dood gaan. Maar jouw manier met spanningszoeker (of multimeter) is natuurlijk veel veiliger.

Maar ik noem maar, als je ff niets anders hebt, en je zo goed als zeker weet dat die stroom eraf is, is dat een mogelijkheid. Ik zou iig nooit zomaar de draad beetpakken, dat heb ik als klein meisje wel afgeleerd.
hoe jij met electriciteit omgaat moet je zelf weten, maar probeer dan niet anderen dit soort foute manieren aan te leren ajb....
Oud 28-06-2003, 14:40
Enlightenment
Enlightenment is offline
Wat een emotie jongens.

@Chimera: ik had het natuurlijk over jouw incident waarbij je onder stroom kwam te staan en niet los kon laten. Als er meer voltage op zou staan was je dood geweest. Zeg nou eens eerlijk, had je dat kunnen voorkomen door een extra kontrole te doen? Dus of met je vinger, of met multimeter/spanningszoeker?

Maar ik zeg maar niets meer in dit topic, veel plezier verder.
Oud 28-06-2003, 16:13
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Shock85 schreef op 28-06-2003 @ 15:32:
Thanks, toepasselijke nick BTW
Met citaat reageren
Oud 28-06-2003, 16:17
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 28-06-2003 @ 15:40:

@Chimera: ik had het natuurlijk over jouw incident waarbij je onder stroom kwam te staan en niet los kon laten. Als er meer voltage op zou staan was je dood geweest. Zeg nou eens eerlijk, had je dat kunnen voorkomen door een extra kontrole te doen? Dus of met je vinger, of met multimeter/spanningszoeker?

Maar ik zeg maar niets meer in dit topic, veel plezier verder.
Dat incident ging erom dat er op een nuldraad ook spanning kon staan. Ik heb DAARNAAST een brandwond op de rug van m'n hand gehad omdat ik perongeluk even een fasedraad aanraakte, hetzelfde dus wanneer je een fasedraad even met een vinger aanraakt.

Ja, tuurlijk, een spanningszoeker is perfect, maar het gaar er nu dus juist om dat jij mensen aanraadt met hun blote tengels een fasedraad aan te raken, terwijl je dat ook gewoon op een perfect veilige manier kunt doen.

En ik vind het ook nog eens buitengewoon kinderachtig dat je niet meer reageert, i.p.v. gewoon te bekennen dat je heel erg fout zit. Als je dit niet op een volwassen manier op kunt lossen, vraag ik me hard af waarom je in hemelsnaam ooit als FB gekozen bent.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2003, 16:45
Shock
Shock is offline
Citaat:
Chimera schreef op 28-06-2003 @ 17:13:
Thanks, toepasselijke nick BTW
mja, eerst kreeg ik die bijnaam door de naam van een radioprogramma waaraan ik meewerk en vervolgens ging ik nog electro doen ook, tja
Oud 28-06-2003, 16:47
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Chimera schreef op 28-06-2003 @ 17:17:
En ik vind het ook nog eens buitengewoon kinderachtig dat je niet meer reageert
Check je privéberichten.
Oud 28-06-2003, 16:53
Shock
Shock is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 28-06-2003 @ 17:47:
Check je privéberichten.
Je mag ook gewoon hier zeggen dat je eigenwijs bent hoor
Oud 28-06-2003, 16:57
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Shock85 schreef op 28-06-2003 @ 17:53:
Je mag ook gewoon hier zeggen dat je eigenwijs bent hoor
Nee, ze meent dat ik persoonlijk iets tegen haar heb. Of ze snapt niet dat wat ze zegt gevaarlijk is, of ze heeft echt moeite toe te geven dat ze fout zit.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2003, 17:00
Shock
Shock is offline
Citaat:
Chimera schreef op 28-06-2003 @ 17:57:
Nee, ze meent dat ik persoonlijk iets tegen haar heb. Of ze snapt niet dat wat ze zegt gevaarlijk is, of ze heeft echt moeite toe te geven dat ze fout zit.
Jaja... jij wijst haar op een (vrij grove) fout en meteen heb je iets tegen haar... apart hoor
Oud 28-06-2003, 18:39
Koen
Koen is offline
Citaat:
Chimera schreef op 28-06-2003 @ 15:28:

Ik. En ik kies echt niet de eerste de beste uit.

Even met je vingers een 220v draad checken lijkt me persoonlijk ook niet erg handig, maar ik moet bekennen dat ik daar weinig verstand van heb. We weten nu wat Chimera vindt; niet doen, we weten wat Enlightenment vindt; kan best, laat ieder voor zich doen wat ie verstandig vindt, de gevolgen zijn altijd voor jezelf.

Ik denk niet dat Chimera persoonlijk problemen heeft met mensen, maar hij kan 't net als vele anderen niet uitstaan als iemand z'n ongelijk niet toe wil geven. (of dat hier aan de orde is of niet laat ik buiten beschouwing)

Laten we gewoon aardig tegen elkaar blijven, oke?

Laatst gewijzigd op 28-06-2003 om 18:41.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2003, 19:03
Martin
Martin is offline
Tijd voor een algemene conclusie?

Als je met een electrische aansluiting of apparaat aan het werkt gaat waar meer dan 48 volt op staat (volgens "Quest" is dit de spanning die dodelijk is, maar zoals Chimera zei kan het ook met 12 volt) dan moet je de stroom uitschakelen.

Controleren of de stroom ook daadwerkelijk is uitgeschakeld doe je door middel van een multimeter, spanningzoeker. Dit doe je nimmer met behulp van je lichaam aangezien dit lelijke brandwonden of zelfs de dood tot gevolg kan hebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten