Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-08-2002, 09:04
Buzzzfuzzz.vs
Buzzzfuzzz.vs is offline
De reden waarom kometen soms zomaar in het niets lijken te verdwijnen, is volgens Australische wetenschappers te wijten dat ze deels uit spiegel-materie bestaan. Onderzoek in het CERN heeft aangetoond dat er spiegel-materie, of "dark matter" bestaat.

Spiegelatomen reageren slechts lichtjes met normale atomen, en produceren geen licht. Ze zijn een prima kandidaat voor de donkere materie, de "missende massa" waarvan astronomen weten dat deze moet bestaan vanwege de gravitatiekrachten die deze uitoefent, maar niet te zien is. Het maakt 90% van de massa van het universum uit. "Het lijkt erop dat er een onzichtbaar anti- universum is in hetzelfde universum als de onze, compleet met spiegel-sterrenstelsels, sterren, en zelf spiegel-leven", zegt Foot.

Onderzoek bij CERN, het Europese centrum voor deeltjesfysica heeft dit aangetoond. Ortho-positronium, een atoomsysteem waarin een elektron rondcirkelt als een anti-elektron, oftewel "positron", disintegreert 0.1 procent sneller dan de theorie van kwantumelektrodynamica zegt dat het zou moeten. Dit lijkt niet echt een discrepantie, maar deze theorie is de meest juiste theorie ooit beschreven. De discrepantie kan echter verklaard worden, omdat het ortho-positronium eventjes in het parallelle universum terecht komt. Het experiment wordt volgend jaar herhaald.

Dat niet alleen kometen een spiegel-materie kern kunnen hebben, maar ook asteroiden, kan worden bevestigd door asteroiden die de aarde bereiken, doch geen krater achter laten. Een voorbeeld hiervan is een 100,000 ton wegende meteoriet die in Tunguska terecht kwam, en grote schade aanrichtte. Er werd echter geen krater of stukken van de meteoriet gevonden. Op 18 april 2001 50km van Amman zagen meer dan 100 mensen een meteoriet neerstorten en de grond raken. Ook daar waren geen restanten gevonden. In 1973 werden de Pioneer 10 en 11 gelanceerd. Deze hebben in de 30 jaar dat ze inmiddels wegzweven continu last van een tot nu toe onverklaarbare terugtrekkende kracht van een 10 miljardste G. Met de huidige theorieen zou dit kunnen komen doordat ze door spiegel-materie vliegen.

Laatst gewijzigd op 15-08-2002 om 09:37.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-08-2002, 09:06
Buzzzfuzzz.vs
Buzzzfuzzz.vs is offline
simpel

why verdwijnt een komeet = er zijn kometen die zijn net spiegels
als je naar de spiegel kant kijkt zie je hem niet
Oud 15-08-2002, 09:25
Verwijderd
En wat moeten we hier nu mee?
Met citaat reageren
Oud 15-08-2002, 09:40
Iotje
Iotje is offline
Bron???
Oud 15-08-2002, 09:56
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Iotje schreef:
Bron???
http://news.independent.co.uk/world/...p?story=323682
Oud 15-08-2002, 10:01
@pie
@pie is offline
ik las het gisteren op FoK!, het was voor de verandering een keer een wetenschappelijk goed onderbouwd verhaal...

maar dit is echt vaag.. moet je je voorstellen dat dit wat nu gebeurt precies op hetzelfde moment ook in een negatief universum gebeurt...

ps: je moet het snappen hoor
Oud 15-08-2002, 12:34
Hofnar
Hofnar is offline
interesting...

Dus als je in de spiegel kijkt zie je in feite je eigen spiegel-universum-leven (aangezien degene dat ook moet doen, omdat het leven gespiegeld is) ?
Oud 15-08-2002, 12:42
Not for Sale
Not for Sale is offline
de vertaling klopt niet en misschien wel meer. 'Spiegelmaterie' is namelijk een andere naam voor anti-materie en die reageert NOGAL met normale materie.

verder zou het niet zozeer een PARALLEL universum zijn, wel?
Het hoort gewoon bij het onze. Een extra dimensie is een net zo goede benaming.Ik vind het wel interessant maar ik denk dat een berg pseudo-wetenschappers dat ook vind ..
Oud 15-08-2002, 15:45
Kirk22
Kirk22 is offline
ik vraag me af wat we er mee kunnen, anders dan te bewijzen dat het bestaat.
Oud 15-08-2002, 16:22
Gatara
Gatara is offline
Betekent dit dat er ook een anti-Gatara aanwezig is?
Met citaat reageren
Oud 15-08-2002, 16:27
Evito
Evito is offline
Citaat:
Kirk22 schreef:
Het handige is,
als je naar je spiegelfiguur in het spiegeluniversum op weg zou gaan,
zou je elkaar halfweg ontmoeten.

Volgens mij kun je geen conversatie voeren lol
Met citaat reageren
Oud 15-08-2002, 17:25
REIE
REIE is offline
Hééééél cool allemaal, alleen kan iemand mij vertellen hoe een meteroriet schade kan aanrichten zonder krater of brokstukken achter te laten? Nemen de spiegelatomen de voor ons zichtbare atomen mee naar hun paralelle dimensie? Ik vat dat eerlijk gezegd niet.

REIE
Oud 15-08-2002, 18:55
Verwijderd
Ik zou graag de mening horen van de 'wetenschappers' onder ons. Demon of Fire bijvoorbeeld.

Hoe kan het eigenlijk dat 90% van alle massa uit deze anti-materie bestaat? Je zou denken dat er evenveel materie als anti-materie zou moeten bestaan.
Het zit ongetwijfeld ingewikkelder in elkaar.
En wat is nu de concrete betekenis van deze ontdekking als het waar zou zijn? Enkel die minieme afwijkingen? De conclusie van een parallel universum lijkt me er niet uit te volgen.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2002, 15:56
Not for Sale
Not for Sale is offline
Even wat vergissingen rechtzetten:

het is géén antimaterie dat is heel iets anders, KontraDix

het is géén gespiegelde versie van ons heelal Gatara, Evito. 'Spookmaterie' zou een betere naam zijn.

Want waar het om gaat is materie die zich wel door dezelfde ruimte kan bewegen als normale materie maar er nauwelijks door beïnvloedt wordt. Bijna alsof het er helemaal niet is. Soms hangt het een beetje meer in de buurt van ons, dan kunnen we het zien las kometen (beweren deze wetenschappers) En dan glippen ze bij contact met de aarde weer helemaal weg en verdwijnen.
Oud 16-08-2002, 16:19
Verwijderd
Ingewikkeld, doch zeer interessant verhaal.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2002, 16:35
Isa
Isa is offline
Citaat:
KontraDix schreef:
Ik zou graag de mening horen van de 'wetenschappers' onder ons. Demon of Fire bijvoorbeeld.

.
die heeft geen internet meer.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 21:22
magic feelings
magic feelings is offline
Citaat:
KontraDix schreef:

Hoe kan het eigenlijk dat 90% van alle massa uit deze anti-materie bestaat? Je zou denken dat er evenveel materie als anti-materie zou moeten bestaan.
En wat is nu de concrete betekenis van deze ontdekking als het waar zou zijn? Enkel die minieme afwijkingen? De conclusie van een parallel universum lijkt me er niet uit te volgen.
vaag he? maar volgens teorieen zou het universum anders imploderen, duz moet wel
Oud 20-08-2002, 22:09
UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
magic feelings schreef:

vaag he? maar volgens teorieen zou het universum anders imploderen, duz moet wel
nou laten we het hopen dan
Oud 21-08-2002, 23:51
Balance
Balance is offline
Citaat:
Kirk22 schreef:
Oud 22-08-2002, 00:32
@pie
@pie is offline
Citaat:
KontraDix schreef:

ben ik ook goed genoeg?

enniewee, de gegevens:
- de aarde is een grote hoeveelheid materie
- alle andere planeten ook
- de planeten hebben een aantrekkingskracht
-stofdeeltjes hebben een aantrekkingskracht
- atomen hebben een aantrekkingskracht (kwik is een heel bekende)

kortgezegd: alle materie heeft een aantrekkingskracht, hoe klein ook.. als er geen anti-materie zou zijn om die materie uit elkaar te houden, zouden we niet leven, of zou het hele universum 1 grote bol stof zijn...

anti-materie is jarenlang een theorie geweest om deze vraag op te lossen, en nu blijkt deze bevestigd...

anti-materie vult dus feitelijk de ruimte tussen de atomen (en dus ook molekulen, stoffen, enz enz) om deze uit elkaar te houden... alles wat dus voor ons 'echt' gebeurt, gebeurt in anti-materie precies omgekeerd (spiegelbeeld)... de anti-materie geeft onze buitenranden en wat zich daarbuiten afspeelt weer, terwijl wij (en ons keyboard/muis) ons in de materie-wereld bevinden..

het is dus niet dat er een compleet andere wereld bestaat waar andere dingen in gebeuren, maar een wereld waarin we ons spiegelbeeld zien..

beetje vaag, maar zoals ik eerder zei: je moet het snappen
Oud 22-08-2002, 07:00
Isa
Isa is offline
Citaat:
@pie schreef:

anti-materie vult dus feitelijk de ruimte tussen de atomen (en dus ook molekulen, stoffen, enz enz) om deze uit elkaar te houden...
dat is je reinste bullshit. zeropoint energy vult de ruimte tussen de atomen. niet antimaterie. stel je voor dat dat zo zou zijn, dan zouden de atomen en de anti-atomen elkaar direct vernietigen.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2002, 14:38
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
mwah

op zich is het niet gek om aan te nemen dat er net zo veel anti materie is als materie. Als alles in elkaar zou op lossen zou je dus de totale energie van deze dimensie bij elkaar hebben. Een anti materie komeet zou dan op lossen als hij op aarde zou aan komen..

maar ja, ik l*l nu dan ook wel een eind heen he
Met citaat reageren
Oud 22-08-2002, 20:37
Johnnie-mannuh
Johnnie-mannuh is offline
maar als je nu eens achter die spiegelatomen kunt kijken en dat moet toch ook mogelijk zijn want anders zou je via die atomen 2x t zelfde of huist iets heel anders zien
Met citaat reageren
Oud 23-08-2002, 11:16
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Coolkast schreef:

de vertaling klopt niet en misschien wel meer. 'Spiegelmaterie' is namelijk een andere naam voor anti-materie en die reageert NOGAL met normale materie.

verder zou het niet zozeer een PARALLEL universum zijn, wel?
Het hoort gewoon bij het onze. Een extra dimensie is een net zo goede benaming.Ik vind het wel interessant maar ik denk dat een berg pseudo-wetenschappers dat ook vind ..

en later schreef Coolkast:

Even wat vergissingen rechtzetten:

het is géén antimaterie dat is heel iets anders, KontraDix

het is géén gespiegelde versie van ons heelal Gatara, Evito. 'Spookmaterie' zou een betere naam zijn.

Want waar het om gaat is materie die zich wel door dezelfde ruimte kan bewegen als normale materie maar er nauwelijks door beïnvloedt wordt. Bijna alsof het er helemaal niet is. Soms hangt het een beetje meer in de buurt van ons, dan kunnen we het zien las kometen (beweren deze wetenschappers) En dan glippen ze bij contact met de aarde weer helemaal weg en verdwijnen.
Dit geldt nu ook voor Johnnie-mannie, EvilSmiley en @pie.
Léés...
Oud 26-08-2002, 21:27
GinnyPig
GinnyPig is offline
Nogmaals voor alle duidelijkheid:

Anti-materie is allang aangetoond. Voorbeeld van anti-materie is het positron, wat een positief geladen elektron voorsteld.

Hier gaat het echter om een soort van 'spiegelmaterie', wat vrijwel geen interactie vertoond met 'normale' materie of zelf licht produceert (normale materie heeft als eigenschap dat het licht produceert).
Oud 28-08-2002, 14:28
Sithan
Sithan is offline
Meteen de verklaring voor het feit dat we nog geen bewijs van buitenaards leven hebben...wij kunnen hun niet zien en zij ons niet
Oud 28-08-2002, 14:57
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Sithan schreef:
Meteen de verklaring voor het feit dat we nog geen bewijs van buitenaards leven hebben...wij kunnen hun niet zien en zij ons niet
Ja, Sithan, de verklaring.
Sluit als een bus
Oud 28-08-2002, 15:28
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
Coolkast schreef:

Ja, Sithan, de verklaring.
Sluit als een bus
Heb jij een betere dan?
Oud 28-08-2002, 15:50
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Sithan schreef:

Heb jij een betere dan?
Bij gebrek aan FEITEN, Sithan, kan ik (niemand btw) niet een zinnige, WETENSCHAPPELIJKE verklaring geven, nee. Dan moet je dat ook niet proberen, of beweren. Mogelijkheden zijn:

A: Ze zijn er niet
B: Ze kunnen hier niet komen
C: Ze willen/mogen hier niet komen of zijn hier toevallig niet geweest
D: Ze zijn hier wel maar slechts weinigen weten ervan, het wordt geheim gehouden of niet gelooft
E: Ze zijn hier wel maar we zien elkaar niet (jou verklaring)

Mijn volgorde van wat ik persoonlijk het meest waarschijnlijk acht, want daar vroeg je om:

B, A, C, E, D

Jeroen.
Reageren

Regels voor berichten