Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-02-2002, 19:28
Verwijderd
Ik zie nou absoluut het nut niet in van Latijn, Grieks en KCV. Wat heb je er echt aan?
Ik ken een Latijne spreuk die op deze vakken van toepassing is: Sancta Simplicitas
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-02-2002, 19:41
Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Het heeft echt wel nut, maar ik heb nu geen tijd om uit te leggen waarom. Straks, of morgen anders. Of legt iemand anders het even uit?
Oud 20-02-2002, 19:47
^AmArU^
^AmArU^ is offline
O
Maar het nut van deze vakken is juist dat zij op een zo dergelijke manier je levenswijze kunnen bepalen en vormen dat zij nu juist het onderscheid maken tussen de mensen die het over het algemeen nuttig en fantastisch vinden en mensen die het maar dom en onnozel vinden. Latijn en Grieks zijn de discrimerende factoren tussen wetend en onwetend.
Meestal dan.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2002, 22:18
DE bezoeker
DE bezoeker is offline
Je kunt best een heel gelukkig mens worden zonder Latijn, Grieks of KCV.

Maar het valt niet mee.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2002, 22:19
de abt van sion
de abt van sion is offline
Deze vakken hebben geen "nut".
Slaap lekker verder...
Met citaat reageren
Oud 21-02-2002, 16:00
Verwijderd
Citaat:
de abt van sion schreef:
Deze vakken hebben geen "nut".
Slaap lekker verder...
Toch lijk jij mij het het heel nuttig te vinden om over dit forum rond te dwalen.

Met citaat reageren
Oud 22-02-2002, 07:37
Seneca
Seneca is offline
Waarom post je dan zo' n spreuk? Hebben die Romeinen toch nog iets nuttigs te melden gehad, blijkbaar...
Oud 22-02-2002, 07:40
Seneca
Seneca is offline
Wil je het nut trouwens echt weten? Want het heeft geen zin een vurige lofrede op de Klassieken af te steken als je bij voorbaat toch al besloten hebt ze nutteloos te vinden. Maar zo niet, dan is het een mooie gelegenheid weer een zieltje te winnen
Oud 22-02-2002, 08:27
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef:
Toch lijk jij mij het het heel nuttig te vinden om over dit forum rond te dwalen.

Het zijn in mijn ogen ook de mooiste vakken die er bestaan. Maar of de maatschappij van vandaag ze "nuttig" vindt, waag ik te betwijfelen.
Wat ik bedoelde, is het volgende: als iemand twijfelt aan het "nut" van deze vakken, is hij of zij al zozeer geïnfecteerd door de heersende opinie, dat hij of zij mijns inziens er al niet meer onbevooroordeeld tegenover kan staan.
Dat is jammer, maar het is niet anders.

Overigens ben ik van mening dat de uitspraak die ontsproten is aan het brein van Darkshooter een duidelijk voorbeeld is van "sancta simplicitas".

[Dit bericht is aangepast door de abt van sion (22-02-2002).]
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 08:28
Suzanne79
Suzanne79 is offline
Hallo, ik ben Suzanne, ik was nog niet eerder op dit forum. Ik ben 22 jaar en studeer antropologie.

Nut? Ik zou het kunnen hebben over het verbreden van je blikveld, over het lezen van teksten in de oorspronkelijke taal, teksten waar nog steeds in het hedendaagse Nederland regelmatig naar verwezen wordt, over het ontwikkelen van taalgevoel. Ik zou het kunnen hebben over het bestuderen van een oude cultuur, wat je helpt om meer inzicht te krijgen in zowel de geschiedenis als de hedendaagse cultuur. Maar misschien bedoel je meer praktisch nut:

In twee maanden tijd moest ik een behoorlijke hoeveelheid Spaans leren voor mijn studie. Hele korte tijd dus, een heel hoog lestempo. Dat ik latijn had geleerd, was van onschatbare waarde, heel veel kon ik alleen zo snel volgen, omdat ik het herkende, af kon leiden waar het vandaan kwam. Gisteren had ik een mondelinge test Spaans, en die heb ik gehaald! Resultaat: Ik heb officieel toestemming gekregen (én een beurs) om voor mijn studie drie maanden naar Guatemala te gaan. Latijn ---> Spaans ---> Guatemala, hoeveel meer praktisch nut wil je hebben? En dit was nog maar één voorbeeldje...
Met citaat reageren
Oud 28-02-2002, 20:31
Verwijderd
Citaat:
de abt van sion schreef:
Het zijn in mijn ogen ook de mooiste vakken die er bestaan. Maar of de maatschappij van vandaag ze "nuttig" vindt, waag ik te betwijfelen.
Wat ik bedoelde, is het volgende: als iemand twijfelt aan het "nut" van deze vakken, is hij of zij al zozeer geïnfecteerd door de heersende opinie, dat hij of zij mijns inziens er al niet meer onbevooroordeeld tegenover kan staan.
Dat is jammer, maar het is niet anders.

Overigens ben ik van mening dat de uitspraak die ontsproten is aan het brein van Darkshooter een duidelijk voorbeeld is van "sancta simplicitas".

[Dit bericht is aangepast door de abt van sion (22-02-2002).]
Niks aan te doen... Triest...
Met citaat reageren
Oud 11-03-2002, 12:26
Verwijderd
Citaat:
^AmArU^ schreef:
O
Maar het nut van deze vakken is juist dat zij op een zo dergelijke manier je levenswijze kunnen bepalen en vormen dat zij nu juist het onderscheid maken tussen de mensen die het over het algemeen nuttig en fantastisch vinden en mensen die het maar dom en onnozel vinden. Latijn en Grieks zijn de discrimerende factoren tussen wetend en onwetend.
Meestal dan.

ok, ik heb ook latijn en ook griex gehad, maar van die onzin heb ik nog nooit iemand over horen lullen. wat voor leraar heb jij he??????
ciao
Met citaat reageren
Oud 12-03-2002, 16:49
Gothic
Gothic is offline
je beleeft er plezier aan, en als je alles pessimistisch bekijkt, het leven heeft ook geen nut... Ik hoop neit dat ik je aan het huilen heb gemaakt
Oud 12-03-2002, 17:34
Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Citaat:
regenae schreef:
ok, ik heb ook latijn en ook griex gehad, maar van die onzin heb ik nog nooit iemand over horen lullen. wat voor leraar heb jij he??????
ciao
Ben je echt 14? Dan heb je alleen nog maar verhaaltjes gehad, later krijg je diepere teksten.

Oud 20-03-2002, 17:12
misanthroop
misanthroop is offline
Wel eens nagedacht over hoeveel Latijn er in het Nederlands en Engels zit ?? En dan heb ik het nog niet eens over Romaanse talen. Bovendien is het een zegen wanneer je nog eens aan de slag gaat met een willekeurige andere taal met een naamvalsysteem of een uitgebreid werkwoordstelsel. Have fun !!
Oud 20-03-2002, 20:28
Verwijderd
Citaat:
J@SPER schreef:
Ben je echt 14? Dan heb je alleen nog maar verhaaltjes gehad, later krijg je diepere teksten.

nee slimmerd, ik heb een klas overgeslagen, en wij lopen best voor dus mijn texten zijn zeker wel diepzinnig!!!
Met citaat reageren
Oud 20-03-2002, 20:30
Verwijderd
en inmiddels ben ik trouwens al weer een jaartje ouder geworden, het staat er gewoon verkeerd
Met citaat reageren
Oud 20-03-2002, 21:02
Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Citaat:
regenae schreef:
en inmiddels ben ik trouwens al weer een jaartje ouder geworden, het staat er gewoon verkeerd
Ohja, ik zie het, je hebt je profiel net gewijzigd.
En sorry hoor, maar zo vaak slaan de meeste mensen geen klassen over. Maar ach..

------------------

[Dit bericht is aangepast door J@SPER (20-03-2002).]
Oud 23-03-2002, 19:06
Verwijderd
ik vergeef je
Met citaat reageren
Oud 28-03-2002, 18:34
gelteksten.com
gelteksten.com is offline
Niet alles hoeft nut te hebben...
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 20:54
*Burning water*
*Burning water* is offline
Het is gewoon leuk!! Ik heb alleen nog maar Grieks, en ik vind het een uitdaging om teksten te vertalen en het is leuk als het lukt.
KCV heb ik nu niet meer, maar dat was inderdaad niet echt nuttig. Al kwam dat meer door mijn leraar; wij moesten vooral samenvatten wat in het boek stond. En de namen van beelden uit ons hoofd leren. Niet zo zinvol dus... maar wel leuk als je van die dingen herkent in 'het dagelijks leven'.

Samenvattend: het enige nut is dus dat je het leuk vindt om te doen
Reageren

Regels voor berichten