Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-09-2002, 22:36
HelpMePlease
HelpMePlease is offline
ik loop al een paar maanden rond met het volgende probleem.echt een probleem is het niet, ik kan er om lachen maar ik vraag me toch af van 'hoe kom dit nou?'.

ik heb altijd normaal gesproken maar de laatste tijd blijf ik steken bij woorden. bijv. 'me moeder' krijg ik er soms niet uit omdat je hierijb twee keer de letter M krijgt, ook met bijv. 'ze zei' hij had' enzo. dus waarvan twee keer achter elkaar dezelfde letter komt.

ook haal ik soms hele woorden door elkaar waardoor er gewoon een heel vreemd nietbestaand woord uit komt.

het is niet zo dat ik gewoon ff een seconde blijf hangen, dat heeft iedereen weleens maar ik kom er dan echt gewoon niet meer uit. dan stik ik zowat in me eigen woorden, heel vreemd. Ik weet dan ook niet meer 'hoe' ik moet praten. Heel stom, maar ook vervelend omdat ik stage loop int onderwijs en vaak moet voorlezen. IK stotter dan een soort, word zenuwachtig en er komen allerlei dingen uit behalve het goede.

wie weet wat dit is?
hoe het komt?
waarom ik het vroeger nooit had?
en wat kan ik er aan doen?

thnx...........
Oud 04-09-2002, 23:04
Angeles
Angeles is offline
Ik heb het ook wel eens dat ik niet uit mijn woorden kom, bij mij is het dan dat ik te snel dingen wil zeggen, of dat ik in gedachten al bij het volgende ben wat ik wil zeggen. Rustig ademhalen voor je gaat praten en niet te snel praten helpt vaak wel.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 23:35
Severus
Severus is offline
Dat heb ik ook. 't Lijkt wel alsof ik 't praten een beetje begin af te leren. Maar ik weet helaas ook niet wat ik er tegen moet doen....

Ripper
Oud 05-09-2002, 06:24
wyner
wyner is offline
Je kunt naar een logopedist gaan. Ben ik ook bezig mee, het helpt wel.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 09:05
Verwijderd
Heb ik ook een beetje... Soms kan ik een woord gewoon niet uitspreken, komt er helemaal niets... Heel gek...

Misschien komt het door een vorm van spanning? Omdat je nu ook stage loopt, dat je dat spannend vindt?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 11:09
Roos
Roos is offline
Misshien helpt het als je je snelheid wat aanpast. Als je "ze zei" snel zegt, wordt het automatisch onverstaanbaar.
Praat voor je gevoel net iets te langzaaam, dan heb je net iets langer tijd om die twee woorden eecht apart uit te spreken
Oud 06-09-2002, 19:21
CoolJessy
CoolJessy is offline
hey dat heb ik ook heel vaak..
maarjah ik hebeestal dat ik een lang verhaal wil vertellen en dan steeds sneller ga praten tot ik zelf niet meer uit mijn woorden kom ofzo of gewoon al weer met mijn gedachten heel erges anders ben, zelf wist ik dat niet maar een aantal vrienden van me begonnen ineens allemaal te zeggen " rustig praten" enzo en toen had ik ineens door dat ik keisnel praatte.

dus gewoon rustig praten en niet te veel tegelijk willen zeggen moet dus gewoon lkunnen helpen lijkt me..
ik denk niet dat t echt spraakgebrek is want dan had je dat wel al gemerkt toen je net leerde praten.
als je er echt erg last van krijgt moet je t misschien maar eens vragen aan iemand die er verstand van heeft..want ik en wij weten ook niet alles natuurlijk...
succes

Regels voor berichten