Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-09-2002, 20:52
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
Bij ons in de les sociologie..

Hoe je bent, wie je bent, wat je doet, hoe je doet, etc.

Staat dit al vast voordat je geboren wordt, of wordt alles je aangeleerd? Dus is het genetisch bepaald, of wordt het gecreeërd door invloeden uit de omgeving, enz ?
Oud 02-09-2002, 21:01
My Info
My Info is offline
hey hey,
dat denk ik niet....je word denk ik juist beinvloed door degene met wie jij omgaat...je ziet positiefe dingen in hun die jij misschien wel overneemt en dan is er toch een nieuw stuk persoonlijkheid bij zo kijk ik er althans tegen aan
Oud 03-09-2002, 14:07
Verwijderd
Je persoonlijkheid is afhankelijk van een combinatie van factoren zoals erfelijkheid, opvoeding, omgeving en ervaring. Maar ik denk dat je karakter...ik denk dat daar ook een puurder element in zit...
Met citaat reageren
Oud 03-09-2002, 17:31
Not for Sale
Not for Sale is offline
Je karakter kan veranderen

Je genetisch materiaal niet.
Oud 03-09-2002, 18:04
notbonefish
notbonefish is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
Je genetisch materiaal niet.
niet zo gemakkelijk, in elk geval
Met citaat reageren
Oud 03-09-2002, 18:18
NERD
NERD is offline
Bij zulke zaken is het altijd leuk om te zien hoe men er in de loop van de geschiedenis over dacht. In de "geitenwollensokkensosiaalistiese" jaren '70 ging men er vanuit dat alle gedrag aangeleerd was (de maakbare mens). Tegenwoordig is men en beetje aan het doorslaan naar de andere kant door de mens als een soort van robot te zien die in principe niet zelf verantwoordelijk is voor zijn daden omdat alle gedrag genetisch bepaald is.
Zoals bij zoveel van dit soort discussies zal de waarheid wel ergens in het midden liggen.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 09:43
Verwijderd
Duh...als je sociologie of antropologie studeert zul je weten dat álle aspecten van een persoon m.u.v. de zuiver genetische of zuiver culturele eigenschappen bepaald worden door twee dingen: afkomst en cultuur, dus: genetisch materiaal en de mensen met wie je omgaat.

Iets wat dus níet beïnvloed wordt door de omgeving is je haarkleur; iets wat dus níet beïnvloed wordt door je genetische afkomst is de taal die je spreekt.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 09:58
Mabo
Mabo is offline
Of je karakter genetisch bepaald is hangt ook af of je uitgaat van de narture of nurture veronderstelling; of je ervan uit gaat dat je wordt gevormd door erfelijke kenmerken die van generatie op generatie worden overgedragen of spontaan bij een persoon ontstaan (mutatie) (nature) ofdat je uitgaat van dat dat wordt aangeleerd door ouders/verzorgers en andere bepalende elementen, groepen en personen in de omgeving als school, vrienden, club/verenigimgswezen, de buurt waarin je woont etc. (Nurture)
Oud 04-09-2002, 11:05
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
Citaat:
nare man schreef:
Duh...als je sociologie of antropologie studeert zul je weten dat álle aspecten van een persoon m.u.v. de zuiver genetische of zuiver culturele eigenschappen bepaald worden door twee dingen: afkomst en cultuur, dus: genetisch materiaal en de mensen met wie je omgaat.

Iets wat dus níet beïnvloed wordt door de omgeving is je haarkleur; iets wat dus níet beïnvloed wordt door je genetische afkomst is de taal die je spreekt.
Ik heb hier zelf wel (een soort van) antwoord op gekregen in de les, ik vroeg me af hoe andere er over dachten, zonder het er uitgebreid over gehad te hebben in de les sociologie. Ik had er nl nog nooit echt over nagedacht..
Oud 04-09-2002, 15:37
Droyd
Droyd is offline
Gedeeltelijk niet...Dat zou je toch bij tweelingen merken, dat et genetisch bepaald is, wat echt niet het geval is...zelfs bij identieke zijn er nog significante verschillen...maar dan langs de andere kant...

De beginselen, grote lijnen, van karakter zullen toch wel genetisch te bepalen zijn....de vorming van karakter wordt door heel veel dingen beinvloed...waar je woont, wie je ouders zijn, met wie je omgaat, zelfs hoe je eruit ziet...alles eigenlijk...daar kunnen erfelijke (hoe je eruit ziet) als niet erfelijke factoren mee spelen als je het mij vraagt...

Ooit gehoord op national geographic dat er een kerel was die ontzettend goed piano kon spelen, en die traditie werd van vader op zoon verder gezet...tot die man een achterachterkleinkind had ofzo...die dus ook treffelijk goed in piano bleek te zijn...Toen ze hem voor de EERSTE maal dat heel ingewikkeld pianostuk lieten HOREN...speelde hij dat exact na...wat volgens de wetenschappers niet mogelijk was met intellect...daar het gewoon teveel akkoorden bevatte, en te lang was om een eerste keer al te gemomoriseerd kunnen hebben...dus als herinneringen al erfelijk zijn...
Oud 04-09-2002, 17:37
Verwijderd
is volgens mij gedeeltelijk waar, je karakter word bepaald door je genen en de mensen om je heen... ik lijk bevoorbeeld (qua karakter) kennelijk veel op een overgrootvader ofzo die al dood was voor ik werd geboren, maar ook veel op me vader. (die grootvader is van mn moeders kant)
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 11:47
Blije mannetje
Blije mannetje is offline
Volens mij heb je twee karakters, zoals je bent en zoals je je voordoet. De laatste kan natuurlijk zeer goed veranderen door invloeden van je omgevin en door mensen waar je mee omgaat, je neemt dingen die jij positief vindt onbewust over en daardoor doe je jezelf aldoor iets anders voor.

Dat zou ook verklaren waarom het zo moeilijk is om sommige mensen te doorgronden, ze verbergen zich heel goed achter hun imago.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 12:30
NERD
NERD is offline
Citaat:
Blije mannetje schreef:
Dat zou ook verklaren waarom het zo moeilijk is om sommige mensen te doorgronden, ze verbergen zich heel goed achter hun imago.
OK, je hebt me door...
Met citaat reageren
Oud 11-09-2002, 22:10
Cassidy
Cassidy is offline
je karakter zal denk ik niet genetisch bepaald zijn..
je kan ook bijv wel zeggen van, je pa heeft een opvliegent karakter, jij ook, dus dat is wel zo. Ik vraag me alleen af of het dan niet 'naaperij' is dat je vanaf kleins af aan al meekrijgt.
Als een mens slecht is hoeft zijn/haar zoon/dochter toch ook niet slecht te zijn, dus lijkt me sterk.

Lots of love,

Cassy
Oud 12-09-2002, 21:56
sublime
sublime is offline
woh dis apart, daar heb ik t dus sinds een paar dagen steeds over met un vriendin van mij. wat is je persoonlijkheid? waar is het? hoe ontstaat het. ik snap t niet en dat irriteert me.

genetisch bepaald iig niet. denk ik. het is iets anders, iets ongrijpbaarders, onverklaarbaarders.

okee, ik klink erg wazig, maar ik slaap ook half. maar ik wil wel graag de waarheid achter de persoonlijkheid weten.

zal ik daar mn leven aan gaan wijden?
Met citaat reageren
Oud 13-09-2002, 21:59
never mind
never mind is offline
jaa zker, tweelingen die ver van elkaar opgroeien schenen toch ook iets in elkaar te hekennen? enzo?

bovendien als het niet genetisch bepaald was had mijn karakter aan mijn opvoeding moeten liggen. Ik bne heel anders opgevoed dan mij ouders, heb wel ongeveer hetzelfde karakter.
Reageren

Regels voor berichten