![]() |
|
Verwijderd
|
Hoi allemaal,
Het idee is dat we de Bijbelboeken (Genesis, Exodus, etc) gaan bespreken, zodat iedereen wat meer te weten komt over de boeken en hoe de stukken ge-interpreteerd moeten worden. Om de discussie in goede banen te leiden zijn een aantal dingen niet toegestaan en anderen weer wel. Naast de algemene forumregels zijn de volgende regels ook van toepassing: Wat wel mag: - eigen interpretaties met motivatie. Zeker bij een (sterk) afwijkende interpretatie. - het noemen van tegenstrijdigheden - De waarschijnlijkheid waarmee een gebeurtenis fysiek plaats kan vinden, mocht je een gebeurtenis onmogelijk achten geef dan aan waarom je dan denkt dat het wel in de Bijbel staat (symbolische betekenis). Wat niet mag: - het posten van one-liners; als je niets te melden hebt, reageer dan niet. - het ter discussie stellen van de historische betrouwbaarheid van de Bijbel dan wel het bestaan van God. Mocht er iets niet tussen staan, wat er volgens jou wel tussen hoort of andersom; pm dan even 1 van de FB's. We gaan nu verder met Leviticus, Genesis en Exodus kan je hier na lezen Veel plezier en hou het leuk |
Advertentie | |
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() ![]() ![]() Citaat:
m.b.t. 2: denk dat hierin hygiëne beschreven wordt. Het is belangrijk je geslachtsdelen goed schoon te houden, zodat infecties e.d. niet overgebracht kunnen worden op de ander. Na seks is wassen wel zo aangenaam om bv. blaasontsteking te voorkomen of evt. andere narigheden. Voor de vrouw is het tijdens haar maandelijke periode makkelijker zich schoon te houden dan vroeger - in een zanderige omgeving met nauwelijks water. Om evt. infecties via bloed tegen te gaan, is het dus ook imo logisch dat dit genoemd wordt. Ondanks dat je je nu makkelijker schoon kunt houden en maken, blijft dit deel je wijzen op hygiene iig ![]()
|||
Citaat:
En ik vroeg mij af waarom seks als een zonde wordt beschouwd. Citaat:
![]() ![]() Vooral de handhaving van bovengenoemde regels zouden eindelijk tot een vruchtbare discussie kunnen leiden. |
![]() |
|||
Citaat:
dierenoffers worden niet gedaan buiten de Tempel om. Denk dat christenen dat overgenomen hebben in hun leer. (de kerk kreeg - als ik het goed heb - zijn huidig gestalte na de vernietiging van de tweede tempel door de Romeinen). Citaat:
dat komt door Paul (NT) geloof ik. (ik geef hem graag de schuld van zulke dingen ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Meer ontopic vond ik leviticus 11:4 om te lachen. Er wordt gesteld dat kamelenhoeven niet gespleten zijn (in aangepaste versies van de bijbel is tussen haakjes vermeld dat dit niet klopt) terwijl dat toch echt zo is. Leviticus 20:27 is ook een leuke, die gebied mensen iedereen die de toekomst probeert de voorspellen, alle waarzeggers, te stenigen.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Maar dan zou je je kunnen afvragen: waarom moet je je dan wel aan díe wet (NT) houden?
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het "probleemstuk" homofilie bijvoorbeeld word hierin bijvoorbeeld misbruikt. In het oude testament werden deze mensen vermoord terwijl in het nieuwe testament Jezus zegt: Hebt u naaste lief als uzelf, mensen opzocht die aan de rand van de maatschappij leefden. Paulus heeft het over geloof, hoop en liefde maar de belangrijkste daarvan is liefde. Ik denk dat je eerst precies moet begrijpen wat de consequentie is van de wet van Mozes (in die tijd, met Gods aardse aanwezigheid in de ark, enz.) en de dood en opstanding van Jezus. Het is een heel verhaal om uit te leggen maar je moet het in de context van de hele Bijbel zien. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Lomp gezegd is de gemiddelde christen niet minder hypocriet dan de wietrokende rastafari's. (Jezus heiligt alle overtredingen) Jezus is er, dus de rest is bullshit. Zo kan het volgens mij niet werken.
||
![]() |
Citaat:
de heidenen hoeven zich niet aan de joodse wet te houden. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als je liefhebt, moord je niet, lieg je niet, steel je niet enz. Lees maar hieronder. Romeinen 13:8-10 Zorg dat u niemand iets schuldig bent. Laat uw enige schuld de onderlinge liefde blijven. Wie anderen liefheeft, heeft de wet vervuld. [9] Want de geboden: Geen echtbreuk plegen, niet doden, niet stelen, niet begeren, en alle andere kan men samenvatten in dit ene woord: U zult uw naaste liefhebben als uzelf. [10] De liefde berokkent de naaste geen enkel kwaad. Liefde vervult de gehele wet. waarom geen seks voor het huwelijk? Jezus heeft gezegd dat als je met een vrouw naar bed bent geweest, dat je dan 1 met haar bent geworden en je geen echtbreuk mag plegen door met een andere vrouw naar bed te gaan. Waarom geen homo kunnen zijn? wordt toch veroordeeld in het NT. sommige mensen denken dat christenen dus alles mogen doen omdat ze niet aan de wet van Mozes gebonden zijn. Maar dat is dus niet zo. Romeinen: 6: 14 De zonde mag niet over u heersen, want u staat niet onder de wet, maar onder de genade. Romeinen 7:6 Nu echter zijn wij dood voor de wet en ontslagen van haar boeien, zodat wij niet langer onderworpen zijn aan een verouderd wetboek, maar God dienen in het nieuwe leven van de Geest. Romeinen 6:1-4 Volgt hieruit dat wij moeten blijven zondigen om de genade te laten toenemen? [2] Natuurlijk niet! Hoe zouden wij nog in zonde leven, wij die dood zijn voor de zonde? [3] Weet u niet dat wij door de doop, die ons één heeft gemaakt met Christus Jezus, delen in zijn dood? |
![]() |
||||||||
![]() |
Citaat:
je kan best liefhebben en pakken dat hebben de joden ook gedaan! oordeelt niet! zie ik kom als een dief! Citaat:
dan is er dus wel een bepaalde vrije vorm van seks. dus het is zo te zien helemaal niet erg om 1 te zijn met mevrouw A en met mevrouw B, niet altijd tenminste, ieder heeft een andere roeping oordeelt niet. Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Laatst gewijzigd op 07-10-2005 om 15:02. |
![]() |
||||||||||
![]() |
Citaat:
je schrijft erg irri ertussen geliefe voortaan te replyen met [*quote] zonder het sterretje. neem het niet persoonlijk, ik heb nogal veel last van oordeel van christenen (omdat christenen de groep is waar ik toe behoor) en probeer altijd op te roepen tot niet oordelen. 1 van de dingen waarover ik me veroordeeld voel is een ander idee van seks. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
welke man bedoel je? Citaat:
Citaat:
waarom vinden de meeste christenen toch heel selectief geboden van de andere wang toekeren en geef hem die van u vraagt en geef de dief een extra mantel minder belangrijk dan gij zult niet stelen en voer vooral veel campagnes tegen jeugdige seksualiteit en marihuana, oh wait dat zijn zelfs geen regels van het woord op gij zult niet stelen na ![]() |
![]() |
||
Citaat:
uit romeinen 13: 8 Wees elkaar niets schuldig, behalve liefde, want wie de ander liefheeft, heeft de gehele wet vervuld. 9 Want: ‘Pleeg geen overspel, pleeg geen moord, steel niet, zet uw zinnen niet op wat van een ander is’ – deze en alle andere geboden worden samengevat in deze ene uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’ 10 De liefde berokkent uw naaste geen kwaad, dus de wet vindt zijn vervulling in de liefde. uit galaten 5: 14 want de hele wet is vervuld in één uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’ 18 Maar wanneer u door de Geest geleid wordt, bent u niet onderworpen aan de wet. 19 Het is bekend wat onze eigen wil allemaal teweegbrengt: ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, 20 afgoderij en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, 21 afgunst, bras- en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen. Ik herhaal de waarschuwing die ik u al eerder gaf: wie zich aan deze dingen overgeven, zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God. 22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft.24 Wie Christus Jezus toebehoort, heeft zijn eigen natuur met alle hartstocht en begeerte aan het kruis geslagen. 25 Wanneer de Geest ons leven leidt, laten we dan ook de richting volgen die de Geest ons wijst. Het is dus zo dat sinds Jezus is gestorven en opgestaan, Zijn Geest in ons is komen wonen en die schrijft de wet in onze harten. We hebben dus zeg maar niet meer echt een wet nodig, maar moeten onze Geest navolgen. Want Zijn Geest heeft de wet in ons gelegd en dat is niet een wet van allemaal regeltjes zoals bij Mozes maar een wet van liefde, vreugde, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing. En die wet van liefde dat is automatisch de tien geboden: niet stelen, niet liegen, je ouders eren, niet roddelen enz.. Omdat Gods Geest dus in ons is komen wonen is de wet overbodig geworden.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
. In Leviticus 11:1-8 valt te lezen dat het zwijn, de haas en een aantal andere dieren als onrein moeten worden beschouwd en het verboden is hen op te eten. Toch zie ik veel Christenen dit doen. Houden zij zich niet aan de regels, of moet deze bijbeltekst anders worden geinterpreteerd Het Jodendom houdt zich aan deze wet, WANT HET STAAT IN DE THORA , terwijl ik bij het Christendom bespeur dat dit niet is verboden. Dus hou je mond liever / typ niets in, als je niets zinnigs kan zeggen
||
Citaat:
Eenieder die de thora als heilige schrift wil beschouwen mag dat en doet dat ook. Dat recht is niet alleen aan Joden voorbehouden. En daarnaast ben ik je vriend niet en ben jij het die hier onzin uitkraamt. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Kun je dat ook Bijbels onderbouwen, of is het gewoon een leuke gedachtegang? Als ik je verkeerd begrijp, leg me dan svp uit wat je precies bedoelt.
||
Citaat:
![]()
|||||||||||
Dankjewel voor je reactie, ik was al bang dat mijn werk voor niks was
![]() Anyway, een reactie van een christelijk iemand zou ook wel leuk zijn, vooral omdat ik vermoed dat die precies het tegenovergestelde zouden zeggen ![]() Citaat:
Hier wordt echter gezegd dat vreemdelingen - hoe welkom ze dan ook mogen zijn - zich wel aan de joodse regels moeten houden: anders zal de gehele gemeenschap boeten. Hoe verklaar je dat in het licht van het bovengenoemde? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
[b Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
En god schiep de mens naar zijn beeld. Man, vrouw en huisarts schiep hij hen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
2) Je bent als jood altijd verantwoordelijk voor alle andere joden. Wanneer zich een vreemdeling in jouw midden begeeft dien je deze te behandelen als een van jou. 3) Die band in inderdaad genetisch bepaald en het is absoluut geen ordinaire machtsstrijd. Zeker in deze tijd kan je makkelijk stellen dat in materiële zin het priesterschap vrijwel geen voordelen heeft, misschien zijn de nadelen zelfs groter. 4) Voorbehoedsmiddelen zijn inderdaad fout. Dat zegt de paus ook en dat zegt het joodse geloof ook. Overigens is masturberen nog discutabel. Het zou onlogisch zijn dat het kan, hoewel het verbod helemaal niet zo expliciet in de bijbel staat (genesis 38 komt het van namelijk, vandaar 'onanie'). En niemand is zomaar onrein. Dat je bloed in je hebt maakt niet uit, als je het maar niet eet. Dat geldt ook voor bloed van dieren. Daarom worden eieren voorzichtig opengemaakt en wordt er eerst gekeken of er bloed in zit voordat het in de pan wordt gegooid. 5) Het verhaal van abraham? Dat hij werd besneden, als teken van een band met god? Dat er een stukje van hem werd afgehaald om de man er aan te herinneren dat hij niet volmaakt is? Dat hij niet compleet is? Je zou kunnen zeggen dat door het karakter van de vrouw zij dit ook minder hard nodig heeft, trouwens. 6) Ik ben ervan overtuigd dat wanneer je alle regels van de thora volgt de kans op ziektes veel groter is. Alle dieren die zijn verboden om te eten zijn vrij slecht voor je en er is ook een verbod op de verminking van jezelf (geen piercings of tattoo's zetten, niet roken, enzovoort). 7) inderdaad vanwege het hogere doel om kindjes te krijgen. Het eerste gebod uit de bijbel is eigenlijk : 'gaat heen en vermenigvuldigt u'. 8) Nee, je kan iemand best opsluiten zodat hij de maatschappij niet meer tot last is. Maar het kan best dat de dader zal worden getroffen door iets bepaalds. Sommigen zeggen dat de daad zelf al een straf is. Echter, ik denk dat het er mee te maken heeft dat God op een of andere manier de straf uitvoert, misschien pas na zijn dood of op wat voor manier dan ook. 9) Je kan geen melk drinken dat komt van een onrein dier. Wanneer een man seks heeft met een koe staat dat koe daarna gelijk aan een varken. 10) ja |
![]() |
||
Citaat:
||||||||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() [quote]8) Nee, je kan iemand best opsluiten zodat hij de maatschappij niet meer tot last is. Maar het kan best dat de dader zal worden getroffen door iets bepaalds. Sommigen zeggen dat de daad zelf al een straf is. Echter, ik denk dat het er mee te maken heeft dat God op een of andere manier de straf uitvoert, misschien pas na zijn dood of op wat voor manier dan ook.[q/uote] Ah, maar dan is het geen doodstraf meer, of wel? Me dunkt dat als God de straffen op aarde uitvoert, of later, er geen behoefte meer is voor aardse rechtgeving. Citaat:
![]() Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
God kan alléén maar perfect zijn. Anders zou het geen God zijn. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het gaat er om dat niet zomaar iedereen een priester kan worden. En er zat duidelijk iets speciaals in de genen van Aäron en Mozes. Overigens, waarom is het zo belangrijk voor je om overal de precieze reden van te weten? Wat er slecht is aan bloed? Door God wordt gesteld dat het eten daarvan niet mag. Dat is er dus slecht aan bloed. En verder, als je een medisch handboek er op na slaat zal je ook zien dat het eten van bloed erg slecht is. Veel ziektes worden overgedragen via het bloed enz. Het is geen bewustzijn van imperfectie, het is bewustzijn van het feit dat er meer is dan alleen deze aarde. Vrouwen hoeven ook geen keppel te dragen. Hoeveel macho-vrouwen ken je? Zonder kindjes sterft het geloof en de godsdienst uit. Overigens, bedenk je dat het in de mens verankerd ligt om zich voort te willen planten. We hebben nou eenmaal die hormonen. De bijbel probeert dit op een bepaalde manier te sturen. |
![]() |
||||||
Citaat:
Ten tweede, natuurlijk, er is enige mate van rwegelgeving nodig om een maatschappij draaiende te houden, maar niet wat betreft bovengenoemde onderwerpen. Citaat:
Ik ben geinteresseerd in hoe gelovigen denken, daarom vraag ik door. Of is het zo dat alle gelovigen alles aannemen omdat het geschreven staat in een boekje? En hoe moet je dan zo'n boekje maken? Wat volgen mensen zonder nadenken op, en wat niet? Enzovoort. Pure socilogische interesse, zeg maar ![]() Citaat:
![]() Ten tweede, hoe weet je dat God goed is? Citaat:
![]() Citaat:
Verder, lang niet ieder mens heeft de drang zich voort te planten.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Sorry ik had even een - onterechte - ban, maar ik ban eh ben weer terug. 1) Voor die hele zut regels van je geldt hetzelfde. Voor een Sonate gelden ook een heleboel regels, maar toch gaat dat niet ten koste van een sonate. Integendeel. Ik denk ook niet dat die regels nodig zijn om een maatschappij draaiende te houden, maar ik denk dat het aan de hand van deze regels ook erg goed kan en dat het een stabiele basis biedt voor iemand die een gezond en harmonieus leven wil leiden. 2) Het speciale aan Aäron en Mozes zit in hun karakter. Zij hebben een bepaalde moed, leiderschap en tegelijkertijd bescheidenheid laten zien die uniek is in de joodse historie. Daarnaast hadden zij ook direct contact met God. 3) Religieuze redenen gaan vaak hand in hand met wetenschappelijke redenen. 4) Over of joodse mannen religieuzer zijn dan christelijke mannen kan ik niets zeggen, hoewel de eersten zich aan meer regels houden gemiddeld, denk ik. 5) Macho is het verkeerde woord. Je kan echter niet ontkennen dat er fundamentele verschillen zijn in karakter tussen man en de vrouw en ook in hun behoeftes, hun lichamelijke kracht en dingen waar de een wat beter in is dan de ander, natuurlijk enkele uitzonderingen daargelaten. Kijk even wat er gebeurt als je in een maatschappij zomaar iedereen laat scheiden en wat voor desastreuze gevolgen dat heeft voor heel erg veel kinderen. Is het erg als de religie uitsterft? Bedoel je dat voor een religie of voor alle religies bij elkaar? Religie zal nooit uitsterven. Als je niet gelooft in God betekent dat niet dat je niet religieus kan zijn. Die pastoor uit Utrecht die bij die wedstrijd van ADO Den Haag was, voelde daar ook een religieuze vibe bij de supporters. Religie kan net zo goed puur cultuur zijn. Het wordt niet voor niets het 'opium van het volk' genoemd, hoewel ik dat zelf een kutbenaming vind. Verder heeft absoluut ieder mens de drang om zich voort te planten. Zeker van zichzelf. Wanneer die drang weg is ligt de reden daarvoor slechts in onzekerheid of angst, iets dat is opgelegd door de omgeving... |
![]() |
||
Citaat:
2) Is karakter, of een bond met God, erfelijk, of sluit de afkomst een bepaald karakter uit? Lijkt me erg twijfelachtig. 3) Niet echt een antwoord op mijn vraag. Daarnaast staan er meer dan genoeg wetenschappelijke onjuistheden (of aannames) in de boeken. 4) Me dunkt dat je dat eerst zou moeten onderzoeken voordat e daar uitspraken over kunt doen, dan ![]() 5) Natuurlijk, over het algemeen bestaan er zekere verschillen tussen mannen en vrouwen. Echter, zoals je al hebt aangegeven, zijn er hier ook uitzonderingen, en juist deze gevallen worden door restricties onderdrukt. 6) Ik bedoel de joodse religie n het bijzondr, niet religie in het algemeen. 7) Hoe weet je dat bijvoorbeeld de drang tot voortplanting niet juist door de omgeving wordt opgelegd? En waarom zou de mens in dit geval afwijken van dieren (zie bijvoorbeeld mieren, bijen, etcetera)?
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Dat zijn een hoop beestjes... akumabito | 498 | 23-12-2006 23:08 | |
Stelling mepsteen | 133 | 26-05-2006 22:29 | |
bijbel vervalsd? k.m | 19 | 25-11-2004 08:57 | |
Een paar quotes uit de heilige Koran Bluesman | 21 | 24-11-2004 16:56 | |
De Kantine |
Wat staat er onder je ctrl+veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee? Briseïs | 500 | 09-11-2004 16:49 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Reactie van Moskee Tawheed over het boek. Oum Taqiyyah | 96 | 30-04-2004 19:42 |