Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-09-2002, 13:52
John Sickbock
John Sickbock is offline
Waarom vertellen+luisteren we graag verhalen? Ik noem 2 soorten verhalen:

A verhalen over/van tijdgenoten (soms zelfs leeftijdgenoten) die waar gebeurd zijn.

B verhalen over dingen die in deze wereld niet meer kunnen gebeuren, zoals bijvoorbeeld: een held die een schone jonkvrouw gaat redden uit de klauwen van een zevenkoppige draak.

Worden beide soorten nog steeds gewaardeerd? En waarom dan wel? Graag in discussie duidelijk aangeven of je het over A of B hebt!

John Sickbock

Laatst gewijzigd op 21-09-2002 om 14:09.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-09-2002, 14:01
Unexplained
Unexplained is offline
Vanuit oogpunt van efficiëntie.

Wat een ander meemaakt, hoef jij niet mee te maken. Daardoor kun je leren uit ervaringen van anderen, waardoor jij je tijd beter kan besteden dan aan het zelf meemaken van bepaalde situaties.

Ergo, er ontstaat een bredere kennis.
Oud 21-09-2002, 14:11
John Sickbock
John Sickbock is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Vanuit oogpunt van efficiëntie.

Wat een ander meemaakt, hoef jij niet mee te maken. Daardoor kun je leren uit ervaringen van anderen, waardoor jij je tijd beter kan besteden dan aan het zelf meemaken van bepaalde situaties.

Ergo, er ontstaat een bredere kennis.
Bedankt voor je snelle reactie!

Ik heb ff het openingsbericht gewijzigd.

Volgens mij heb jij het over wat ik in de gewijzigde vraag A noem. Klopt dat? Gaat je verhaal ook voor B op?
Oud 21-09-2002, 14:17
lady_x
lady_x is offline
Raar onderwerp, ik begrijp niet goed waar je heen wil. Is het niet logisch dat we graag luisteren en vertellen omdat we dingen willen leren en uit nieuwsgierigheid, dat is communicatie.
Wel kan ik je zeggen dat luisteren vaak veel moeilijker is voor sommigen dan zelf aan het woord te zijn.
Oud 21-09-2002, 14:24
John Sickbock
John Sickbock is offline
Gaat het, ook bij verhalen van groep B (de held en de draak), altijd alleen maar om nieuwsgierigheid en hetgene dat we kunnen leren van de verhalen?

Wat is dan het nut van fantasie? Fantasie is ook verhalen, maar nieuwsgierigheid en het leren zijn daar een stuk minder.

Laatst gewijzigd op 21-09-2002 om 14:44.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2002, 18:25
Soulflame
Soulflame is offline
Bij A proberen we inderdaad te leren van anderen. Misschien dat we dit onbewust doen om te overleven.

B speelt volgens mij in op ons gevoel wat hij hebben dat wij meer zijn dan normale mensen en meer kunnen dan we in werkelijkheid kunnen. Wij willen ons allemaal identificeren met de drakenridder en de jonkvrouw redden.

Dat denk ik althans. (En niet dat ik niet van fantasy houdt, integendeel, ik ben een fan van fantasyverhalen)
Oud 21-09-2002, 21:12
Just Johan
Just Johan is offline
ik hoorde vanmorgen een teringherrie; toen ik m'n gordijn opzij schoof zag ik echt ontzettend laag heel dichtbij een grijsgroen vliegtuig voorbij komen; ik dacht even "godverdomme ze gaan rotterdam plat gooien" en ik zat opeens in world war 3. tv aangezet; geen nieuwsuitzendingen onderbroken; op internet kon ik zo snel niets vinden, en ook de radio repte er met geen woord over. Een uur later kwam m'n moeder thuis die wist dat er een of andere herdenking was vandaag. Gelukkig dat het niet echt was; maar het was toch wel een toffe ervaring.

Ik denk dat verhalen een middel zijn om dingen te ervaren die je normaal niet zo snel gebeuren; een soort surrogaat maar beter dan niks
Met citaat reageren
Oud 23-09-2002, 14:53
DarkCat
DarkCat is offline
Herkenning zoeken en verveling tegengaan.
Oud 23-09-2002, 19:42
vike
vike is offline
ik denk dat mensen er achter zijn gekomen dat spannende of enge of zielige enz. verhalen emoties bij ons oproepen. als we dan een verhaal bedenken of horen kunnen we onze emoties beinvloeden en ik denk dat mensen dat leuk vinden ofzo
(ik had et over draak held verhaal)
Reageren

Regels voor berichten