Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-09-2002, 13:34
de doornvogel
de doornvogel is offline
Dit is eigenlijk even voor de mensen die in een God geloven. Ik ga nu even uit van de christelijke God (?).
God zegt dat er bij Hem geen tijd is, en dat 1000 jaren als de dag van gisteren zijn en dat de dag van gisteren als 1000 jaar is. Kortom: God kent geen tijd.
Zou het dan kunnen zijn dat bijv. Abraham op dit moment ook leeft? Zou het dan kunnen zijn dat iedereen vanaf Adam en Eva, en iedereen die nog komen zal, nu eigenlijk al leeft? Volgens mij zou het kunnen.
Mensen die niet geloven kunnen hier natuurlijk ook opo reageren maar ik heb de topic niet geopend om een discussie tussen gelovigen en niet-gelovigen op te wekken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-09-2002, 14:20
PimpDude86
PimpDude86 is offline
Ik snap de conclusie die je trekt niet helemaal...
Oud 11-09-2002, 15:19
REIE
REIE is offline
Citaat:
de doornvogel schreef:

God zegt dat er bij Hem geen tijd is, en dat 1000 jaren als de dag van gisteren zijn en dat de dag van gisteren als 1000 jaar is. Kortom: God kent geen tijd.
Zou het dan kunnen zijn dat bijv. Abraham op dit moment ook leeft? Zou het dan kunnen zijn dat iedereen vanaf Adam en Eva, en iedereen die nog komen zal, nu eigenlijk al leeft? Volgens mij zou het kunnen.
Volgens mij moet je dit zien alsof God nooit te laat is, en overal tegelijk aanwezig is. En anders is Gods tijdsbeleving oneindig trager dan onze.

REIE
Oud 11-09-2002, 15:47
de doornvogel
de doornvogel is offline
nee zijn tijdsbesef is dan niet trager. Er is bij hem geen tijd, dus kan de tijd ook niet trager zijn. Misschien zijn wij wel trager omdat wij alleen maar zien wat we zien.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2002, 16:42
legatus
legatus is offline
Citaat:
Misschien zijn wij wel trager omdat wij alleen maar zien wat we zien.
Zijn we op zoek naar een excuus?
Oud 11-09-2002, 17:53
Just Johan
Just Johan is offline
ik heb hier geen woorden voor hoor.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2002, 19:20
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
beetje veel geloofsdicussies de laatste tijd die op het zelfde altijd uitdraaien.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2002, 11:52
de doornvogel
de doornvogel is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef:
beetje veel geloofsdicussies de laatste tijd die op het zelfde altijd uitdraaien.
dit is geen geloofsdiscussie
Met citaat reageren
Oud 12-09-2002, 13:39
Verwijderd
Nou, ik denk dat je opmerking nergens op slaat omdat god niet bestaat!!

Citaat:
de doornvogel schreef:

dit is geen geloofsdiscussie
Zo, nu wel.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2002, 18:28
de doornvogel
de doornvogel is offline
Citaat:
Morgan schreef:

Zo, nu wel.
wééééééééééééh

Met citaat reageren
Oud 12-09-2002, 20:30
REIE
REIE is offline
Citaat:
Morgan schreef:
Dat wil nog niet zeggen dat jij niet mag interpreteren omdat je daar niet in gelooft. Sinds wanneer bestaat God eigenlijk niet? Is-ie dood sinds Nietzsche of geloof jij niet in "een wezen dat onverdraagzaamheid goed kan vinden zoals in de WW2..."

Sta open voor anderen, maar blijf kritisch. En kom met argumenten.

REIE
Oud 12-09-2002, 22:02
Verwijderd
Citaat:
de doornvogel schreef:

wééééééééééééh

Met citaat reageren
Oud 12-09-2002, 22:04
Verwijderd
Citaat:
REIE schreef:

Dat wil nog niet zeggen dat jij niet mag interpreteren omdat je daar niet in gelooft. Sinds wanneer bestaat God eigenlijk niet? Is-ie dood sinds Nietzsche of geloof jij niet in "een wezen dat onverdraagzaamheid goed kan vinden zoals in de WW2..."

Sta open voor anderen, maar blijf kritisch. En kom met argumenten.

REIE
Geintje, REIE, geintje. Niet alles serieus opvatten
Met citaat reageren
Oud 13-09-2002, 09:57
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Morgan schreef:

en dan vooral het christendom niet
Met citaat reageren
Oud 13-09-2002, 10:00
Mafheid
Mafheid is offline
Ik had een keertje in een paddotrip, dat alles wat ik had beleefd en kon beleven in een moment was opgerold. Dit moment ontvouwde zich toen, alle belevingen werden weer van elkaar gescheiden, en zo kwam ik weer terug in dit leven in het moment, waarin ik alles weer los beleef.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2002, 13:22
wilco984
wilco984 is offline
God is altijd geweest en zal altijd zijn, nou wordt het ingewikkeld:
God heeft dus geen tijd, want welk jaar moet dit voor God zijn, hij is er immers altijd geweest, geen begin, geen eind. Wij mensen leven tijdelijk wij kennen het begrip tijd omdat dat tijdelijk is. God is niet tijdelijk dus kent geen tijd. Zo bedoelen ze dat denk ik...
Oud 13-09-2002, 17:11
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
wilco984 schreef:
God heeft dus geen tijd, want welk jaar moet dit voor God zijn, hij is er immers altijd geweest, geen begin, geen eind. Wij mensen leven tijdelijk wij kennen het begrip tijd omdat dat tijdelijk is. God is niet tijdelijk dus kent geen tijd. Zo bedoelen ze dat denk ik...
ja dat klinkt heel intelligent en bijzonder maar het is grote onzin want als god los staat van tijd dan zijn wij een constant iets voor hem; dus niets anders dan een schilderijtje; interactie is onmogelijk en dat schopt het geloof weer onderuit.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2002, 17:47
REIE
REIE is offline
Citaat:
Morgan schreef:

Nee nee, doe ik ook niet. Ik ben ook niet van dat christentuig, maar ik denk er wel eens over na. Gewoon even over de vraag een antwoord proberen te vinden(, net zoals Just Johan?), mischien helpt het...

REIE
Oud 13-09-2002, 20:12
Verwijderd
De ruimte is opgebouwd met deeltjes tijd, tijd is er dus altijd. een wereld zonder tijd kan niet ook niet bij god o.i.d
je zou wel kunnen zeggen dat tijd overal in het helal anders is, wij ( de mensen) bazeren tijd op het opkomen en ondergaan van de zon ( dus de snelheid waarmee de aarde draait)
ja zou dus kunnen zeggen, zonder zon geen tijd, maar je hebt ook een biologische klok...en die werkt altijd!
Met citaat reageren
Oud 14-09-2002, 09:26
DarGull
DarGull is offline
Citaat:
wilco984 schreef:
Gaat god toch ff een probleempje met ruimte-tijd krijgen hoor, daar het universum te dateren valt of in ieder geval vast staat dat het ooit ontstaan is (het deidt immers uit) moet god dan daarvoor in het niks, bestaan hebben wat dus uitgesloten is omdat het niks, niks is en tijd daar dus geen begrip....
Oud 14-09-2002, 09:34
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
DarGull schreef:

Gaat god toch ff een probleempje met ruimte-tijd krijgen hoor, daar het universum te dateren valt of in ieder geval vast staat dat het ooit ontstaan is (het deidt immers uit) moet god dan daarvoor in het niks, bestaan hebben wat dus uitgesloten is omdat het niks, niks is en tijd daar dus geen begrip....
naah dan impliceer je dat god deel uitmaakt van het heelal en er is al zo'n 200 jaar geen gelovige meer die dat nog denkt dus dit is niet zo'n goed argument.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2002, 09:39
DarGull
DarGull is offline
Citaat:
Just Johan schreef:

naah dan impliceer je dat god deel uitmaakt van het heelal en er is al zo'n 200 jaar geen gelovige meer die dat nog denkt dus dit is niet zo'n goed argument.
Dan zijn nogal dom want, buiten het helaal is niets, daar kan dus per definitie niks zijn, daarom is het ook niets....

Hoe omnicient of omnipotent god ook zou mogen wezen, waar niks is ook god niet want anders was er niet niks, tenzij god niks is uiteraard...

maw, als gelovigen niet tot pseudo-wetenschap willen vervallen zal god zich toch echt binnen het universum moeten bevinden (en dus binnen de tijd)

Laatst gewijzigd op 14-09-2002 om 09:43.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2002, 09:46
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
DarGull schreef:

Dan zijn nogal dom want, buiten het helaal is niets, daar kan dus per definitie niks zijn, daarom is het ook niets....

Hoe omnicient of omnipotent god ook zou mogen wezen, waar niks is ook god niet want anders was er niet niks, tenzij god niks is uiteraard...
maar je weet niet of er niets was toen ons heelal ontstond; als ik een wereldje bouw op mijn computer dan kunnen ze daar op jouw manier onterecht concluderen dat er niets meer kan zijn dan hun wereld.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2002, 09:51
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
DarGull schreef:
maw, als gelovigen niet tot pseudo-wetenschap willen vervallen zal god zich toch echt binnen het universum moeten bevinden (en dus binnen de tijd)
ja ik ben het eens met "binnen de tijd"; zie daarvoor mijn vorige posts; binnen het universum hoeft niet, maar okay geloof zit zoiezo al vol inconsistenties dus ik kan er mijns inziens geen kloppend argument van maken dat het bestaan van god kan verdedigen; toch ben ik er niet zeker van dat de grenzen van het heelal de grenzen van alles zijn.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2002, 09:52
DarGull
DarGull is offline
Citaat:
Just Johan schreef:

maar je weet niet of er niets was toen ons heelal ontstond; als ik een wereldje bouw op mijn computer dan kunnen ze daar op jouw manier onterecht concluderen dat er niets meer kan zijn dan hun wereld.
feit blijf dat er ergens een grens is waar "dat wat is" overgaat in "waar dat niet is" (niks dus), waar dat is tsja dat is wat anders...
Oud 14-09-2002, 09:55
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
DarGull schreef:

feit blijf dat er ergens een grens is waar "dat wat is" overgaat in "waar dat niet is" (niks dus), waar dat is tsja dat is wat anders...
ja; ik heb voor mezelf die vraag een beetje gereduceerd tot de vraag of er logica kan bestaan waar niets is; of dat logica ook 'iets' is op een manier waardoor je nog steeds met dat conflict blijft zitten wat jij hier noemt.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2002, 09:59
DarGull
DarGull is offline
Citaat:
Just Johan schreef:

ja; ik heb voor mezelf die vraag een beetje gereduceerd tot de vraag of er logica kan bestaan waar niets is; of dat logica ook 'iets' is op een manier waardoor je nog steeds met dat conflict blijft zitten wat jij hier noemt.
daar waar niks is is niks er is daar niks om logica te doen bestaan dus geen logica, hehe maar "niks" is dan ook niet te bevatten voor 'n mens... of voor wat dan ook.
Oud 14-09-2002, 10:15
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
DarGull schreef:

daar waar niks is is niks er is daar niks om logica te doen bestaan dus geen logica, hehe maar "niks" is dan ook niet te bevatten voor 'n mens... of voor wat dan ook.
ja toch vraag ik me af of er wel iets nodig is om logica te laten bestaan; misschien niet alleen de logica die wij kennen maar gewoon iets in die zin; ik weet het niet maar misschien komen we daar ooit nog wel achter.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2002, 16:27
de doornvogel
de doornvogel is offline
Citaat:
DarGull schreef:

heb jij wel eens een kijkje genomen buiten het heelal?
Met citaat reageren
Oud 15-09-2002, 15:06
DarGull
DarGull is offline
Citaat:
de doornvogel schreef:

heb jij wel eens een kijkje genomen buiten het heelal?
nee dame en god ook niet...

-oeps-

Laatst gewijzigd op 15-09-2002 om 15:53.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2002, 15:42
de doornvogel
de doornvogel is offline
Citaat:
DarGull schreef:

nee kerel en god ook niet...
misschien woontie er wel buiten MEID
Met citaat reageren
Oud 15-09-2002, 15:54
DarGull
DarGull is offline
Citaat:
de doornvogel schreef:

misschien woontie er wel buiten MEID
verdomme waarom hebben mensen die (blijkbaar) verstand hebben van theologie, nou nooit is verstand wat meer harde wetenschap er KAN niks bestaan buiten het universum want er is NIKS.
Oud 16-09-2002, 08:50
de doornvogel
de doornvogel is offline
Citaat:
DarGull schreef:

verdomme waarom hebben mensen die (blijkbaar) verstand hebben van theologie, nou nooit is verstand wat meer harde wetenschap er KAN niks bestaan buiten het universum want er is NIKS.
ten eerste: niet kwaad worden
ten tweede: zeg nooit nooit, nu kom je wat zwakjes en gefrustreerd over
ten derde: het enige wat ik wilde zeggen (al mocht het zo niet over komen) is dat er buiten al onze wetenschap toch iets is, dat alles te boven gaat en wij nooit zullen begrijpen. Dat is wat ik geloof, en daar hoef ik geen harde bewijzen voor.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2002, 20:21
vike
vike is offline
ik ben et eens met de stelling zeg nooit nooit maargoed. als god niet kan bewegen niet kan denken enz. zou het kunne dat hij geen tijd heb dus evenveel kan als een baksteen (voorbeeld). en dat nog niet eens want een baksteen kan afbrokkelen.want als hij beweegt is hij et ene moment hier en et andere moment daar. hij heeft dus meerdere momenten nodig en meerdere momenten achter mekaar is tijd. en als hij denkt dan redeneert hij en trek je conclucies, daarbij moet je al weer eerst de ene conclusie trekken en DAARNA de andere weer momenten dus hij MOET wel tijd hebben
Oud 23-09-2002, 21:10
REIE
REIE is offline
Citaat:
DarGull schreef:
IKS.
En God is dan stoffelijk, als ik dat hieruit mag afleiden...
Niemand hier denkt overigens pantheistische over God... Duidelijke invloeden van de drie grote monotheistische godsdiensted; jodendom, chistendom, en islam. Indianen daaraantegen denken dat God, die zij "Grote Geest" noemen in alles zit.

REIE
Reageren

Regels voor berichten