Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-09-2002, 16:50
Verwijderd
hoe verzorg je ontstoken brandwonden? moet je er alleen een pleistertje op doen of juist niet???
Met citaat reageren
Oud 22-09-2002, 16:55
Quiana
Quiana is offline
Geen pleister, dan gaat ie niet goed dicht gloof ik..
Het beste kan je m onder de kraan houden, en daarna er zown steriel gaasje overheen doen..
Er zijn ook van die zalfjes tegen de pijn gloof ik, kan je gewoon bij de drogist kopen..
Oud 22-09-2002, 17:19
Kat
Kat is offline
'eerst water, de rest komt later' toch?
(ma is jarenlang vrijwilliger van de brandwondenstichting geweest)
Mjah, steriel gaasje, maar geen pleister, dat ademd niet goed genoeg... ofzo...
Oud 22-09-2002, 17:20
Verwijderd
moet ik eerst ff het korstje van pus wegpeuteren?
Met citaat reageren
Oud 22-09-2002, 18:13
Quiana
Quiana is offline
Het lijkt me niet goed om het weg te peuteren, krijg je volgens mij een litteken van.. (krijg je sowieso wel denk ik, maar misn iets minder als je het niet wegpeutert)
Als er een blaar zit, zou ik m wel doorprikken,
maar ik heb er niet echt veel verstand van, dus kan je beter
naar Kat luisteren
Oud 22-09-2002, 18:45
Verwijderd
Citaat:
Betamethason schreef:
Een brandblaar mag je NOOIT doorprikken!!!

Ik zou het gewoon goed schoonhouden (met water), eventueel wat Calendula (van VSM, verkrijgbaar bij drogist en apotheek: lees wel ff de bijsluiter of het er echt op mag, ik geloof het wel) en eventueel ff langs de dokter gaan. Ga er niet zelf aan peuteren of wat dan ook.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2002, 15:59
Kat
Kat is offline
Citaat:
Betamethason schreef:
Het lijkt me niet goed om het weg te peuteren, krijg je volgens mij een litteken van.. (krijg je sowieso wel denk ik, maar misn iets minder als je het niet wegpeutert)
maar ik heb er niet echt veel verstand van, dus kan je beter
naar Kat luisteren
hahaha, mijn ma deed van die collectes langs de deur bij mensen ze kreeg na zo'n weekje collecteren altijd zo'n mok met zo'n poppetje met een verbrande hand erop, en dan dat "eerst water, de rest komt later" erbij. dus dat is ook het enige dat wij hier thuis weten van brandwonden.
als ik me vingers brand is hier thuis ook altijd meteen iedereen helemaal gestresst.

maar er zijn toch wel sites waar je dit soort info kan vinden? www.brandwonden.nl ofzo?
www.ehbo.nl

staat vast wel wat over brandwonden.

succes ermee.
Oud 25-09-2002, 18:31
Herrie
Herrie is offline
Ik gebruik altijd Superol om te ontsmetten. Zijn gele tabletjes die je oplost in water, gewoon te krijgen bij de drogist

Ontsmet super, stinkt wel een beetje en is echt vies. Je kan het nl. ook gebruiken om mee te gorgelen als je keelpijn hebt
Met citaat reageren
Oud 25-09-2002, 18:38
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Kat schreef:
hahaha, mijn ma deed van die collectes langs de deur bij mensen ze kreeg na zo'n weekje collecteren altijd zo'n mok met zo'n poppetje met een verbrande hand erop, en dan dat "eerst water, de rest komt later" erbij. dus dat is ook het enige dat wij hier thuis weten van brandwonden.
als ik me vingers brand is hier thuis ook altijd meteen iedereen helemaal gestresst.

Citaat:
Leonoor schreef:

Een brandblaar mag je NOOIT doorprikken!!!
Maar waarom kan je een blaar niet doorprikken??
(is mij altijd vertelt :\)
Anders gaat het toch juist ontsteken?

Citaat:
Herrie schreef:
Ik gebruik altijd Superol om te ontsmetten. Zijn gele tabletjes die je oplost in water, gewoon te krijgen bij de drogist

Ontsmet super, stinkt wel een beetje en is echt vies. Je kan het nl. ook gebruiken om mee te gorgelen als je keelpijn hebt
auw lijkt me PIJNLIJK :\

Laatst gewijzigd op 25-09-2002 om 18:56.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2002, 18:49
Herrie
Herrie is offline
Citaat:
Betamethason schreef:

Maar Leonoor, waarom kan je een blaar niet doorprikken??
(is mij altijd vertelt :\)
Anders gaat het toch juist ontsteken?

auw lijkt me PIJNLIJK :\
Een beetje, maar het werkt wel super! Als je bijv. een puist hebt uitgeknepen kan je het ook gebruiken om te ontsmetten Daarna is ie zo weg, wordt in ieder geval geen rode plek die gaat ontsteken
Met citaat reageren
Oud 25-09-2002, 19:39
Verwijderd
Een gewone blaar mag je wel doorprikken (mits je het voorzichtig doet en met een schone naald ed), maar een brandblaar niet. Ik geloof dat het dan gaat ontsteken...weet niet meer precies, ik heb alleen onthouden dat je een brandblaar niet door mag prikken...dat vond ik het belangrijkste kennelijk.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2002, 20:01
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Een gewone blaar mag je wel doorprikken (mits je het voorzichtig doet en met een schone naald ed), maar een brandblaar niet. Ik geloof dat het dan gaat ontsteken...weet niet meer precies, ik heb alleen onthouden dat je een brandblaar niet door mag prikken...dat vond ik het belangrijkste kennelijk.
Ik heb het even voor je opgezocht. Brandblaren vormen een bescherming voor de onderliggende huidlagen waar tijdens het genezingsproces de nieuwe huid zal worden gevormd. Als je een brandblaar zou doorprikken zou dat genezingsproces worden verstoord met kans op een eventuele infectie, vandaar dus dat een brandblaar nooit mag worden doorgeprikt.
Oud 30-09-2002, 16:19
Cat
Cat is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Ik heb het even voor je opgezocht. Brandblaren vormen een bescherming voor de onderliggende huidlagen waar tijdens het genezingsproces de nieuwe huid zal worden gevormd. Als je een brandblaar zou doorprikken zou dat genezingsproces worden verstoord met kans op een eventuele infectie, vandaar dus dat een brandblaar nooit mag worden doorgeprikt.
Een brandblaar mag wel degelijk in bepaalde gevallen worden doorgeprikt.

- een intacte blaar in een niet-functioneel gebied (dwz niet hinderlijk in bewegingen) moet men in principe intakt laten + beschermen met een vetgaas.
Wanneer de blaar erg veel vocht bevat kan men met een spuit op een steriele manier vocht optrekken. De blaarkap (overgebleven huid) dient als bescherming. Ook hier moet een vetgaas op.
De vochtresten kunnen infecteren (tijdig ontdekken door controle!), dan moet men de blaarkap verwijderen en lokaal behandelen met bv brandwondenzalf.

- een niet-intacte blaar in een niet-functioneel gebied: de blaarkap toch gebruiken als afdekking en een vetgaas erboven.
Indien men bijvoorbeeld flamazine gebruikt (op dokters advies) moet de blaarkap verwijderd worden.

- een intacte blaar in een functioneel gebied: (dwz wel hinderlijk, bijvoorbeeld in plooien). In dit geval moet de blaar binnen de 24 u doorprikt worden. De blaarkap dient ook hier als bescherming. Bij infectie moet de blaarkap eraf
Met citaat reageren
Oud 30-09-2002, 23:05
skandalouz
skandalouz is offline
Als je veel en ernstige brandwonden hebt, kan je moeite krijgen met ademhalen. Zelfs tot kritieke hoogte!! Dus bij veel brandwonden altijd een dokter raadplegen!!
Oud 04-10-2002, 13:45
Verwijderd
mja de blaren zijn nu dus allang weg. ik heb ontdekt dat jodium wel goed is, het ontsmet en zorgt ervoor dat het litteken niet nog groter wordt. korstje moet er toch af want anders blijft de wond ontsteken en kan de rotzooi niet weg en het ontsmettingsspul er neit bij.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2002, 19:01
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
me blackrose schreef:
mja de blaren zijn nu dus allang weg. ik heb ontdekt dat jodium wel goed is, het ontsmet en zorgt ervoor dat het litteken niet nog groter wordt. korstje moet er toch af want anders blijft de wond ontsteken en kan de rotzooi niet weg en het ontsmettingsspul er neit bij.
Blaren doorprikken moet je altijd door een arts laten doen, of een andere speciaal daarvoor getrainde EHBO-er.
Liefst door je huisarts.

De korst op de wond is van groot belang voor de wondgenezing.
Afhankelijk van het type wond (oppervlakkig, schaafwond, klein, groot?) krijg je een sanatio per primam intentionem, óf een sanatie per secundam intentionem. Een primam entionem, laten we dat afkorten tot P.I., is altijd meer wenselijk dan een S.I., omdat bij een PI de wond sneller dicht is en er dus minder kans is voor ziekteverwekkers om binnen te dringen in het directe wondgebied. Bij een SI is dat risico groter.

Het (extramuraal) doorprikken van een blaar is sowiso nooit verstandig en onder alle omstandigheden af te raden, doch onder bepaalde omstandigheden (zoals bij de Vierdaagse) gebeurt dit toch, maar dan alleen door hiertoe getrainde EHBO-ers.

Wat voor type wond was het?
Ik neem aan een eerste-graads verbranding.
In dat geval zijn er geen echt grote blaren, je bent waarschijnlijk ook niet door een chirurg behandeld (je zei immers zelf dat je er een pleistertje op kan doen...).

Maar goed, zie eerst of je m'n bericht kan ontcijferen.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2002, 19:05
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Cat schreef:
Een brandblaar mag wel degelijk in bepaalde gevallen worden doorgeprikt.

- een intacte blaar in een niet-functioneel gebied (dwz niet hinderlijk in bewegingen) moet men in principe intakt laten + beschermen met een vetgaas.
Wanneer de blaar erg veel vocht bevat kan men met een spuit op een steriele manier vocht optrekken. De blaarkap (overgebleven huid) dient als bescherming. Ook hier moet een vetgaas op.
De vochtresten kunnen infecteren (tijdig ontdekken door controle!), dan moet men de blaarkap verwijderen en lokaal behandelen met bv brandwondenzalf.

Met een spuit op een steriele manier vocht optrekken.
Kan dat extramuraal gebeuren door een niet daartoe opgeleid persoon?
-Nee. Absoluut niet.
Citaat:
- een niet-intacte blaar in een niet-functioneel gebied: de blaarkap toch gebruiken als afdekking en een vetgaas erboven.
Indien men bijvoorbeeld flamazine gebruikt (op dokters advies) moet de blaarkap verwijderd worden.

- een intacte blaar in een functioneel gebied: (dwz wel hinderlijk, bijvoorbeeld in plooien). In dit geval moet de blaar binnen de 24 u doorprikt worden. De blaarkap dient ook hier als bescherming. Bij infectie moet de blaarkap eraf
Wederom, doorprikken, máár, die ingreep dient wel door een ARTS of daartoe gekwalificeerde EHBO-er te te worden uitgevoerd!

Vermeld dat wel bij je (ongetwijfeld goed bedoelde) advies!
Voordat mensen op zichzelf gaan experimenteren, wat wel eens fout zou kunnen gaan. Ten eerste omdat de meeste mensen geen beschikking hebben over (steriele) spuiten.
Ten tweede kan men zo'n ingreep niet op zichzelf uitvoeren, het risico op een mogelijk verdere beschadiging van het wondgebied is hierbij te groot.

Blaren prikken bij voorkeur door een arts laten doen, een daartoe gekwalificeerde EHBO-er kan het ook (en ik bedoel niet iedereen met een EHBO-cursusje!).

Laatst gewijzigd op 04-10-2002 om 19:08.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2002, 16:10
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Blaren doorprikken moet je altijd door een arts laten doen, of een andere speciaal daarvoor getrainde EHBO-er.
Liefst door je huisarts.

De korst op de wond is van groot belang voor de wondgenezing.
Afhankelijk van het type wond (oppervlakkig, schaafwond, klein, groot?) krijg je een sanatio per primam intentionem, óf een sanatie per secundam intentionem. Een primam entionem, laten we dat afkorten tot P.I., is altijd meer wenselijk dan een S.I., omdat bij een PI de wond sneller dicht is en er dus minder kans is voor ziekteverwekkers om binnen te dringen in het directe wondgebied. Bij een SI is dat risico groter.

Het (extramuraal) doorprikken van een blaar is sowiso nooit verstandig en onder alle omstandigheden af te raden, doch onder bepaalde omstandigheden (zoals bij de Vierdaagse) gebeurt dit toch, maar dan alleen door hiertoe getrainde EHBO-ers.

Wat voor type wond was het?
Ik neem aan een eerste-graads verbranding.
In dat geval zijn er geen echt grote blaren, je bent waarschijnlijk ook niet door een chirurg behandeld (je zei immers zelf dat je er een pleistertje op kan doen...).

Maar goed, zie eerst of je m'n bericht kan ontcijferen.
nja, de heflt begrijp ik niet
het was een diep eerste of licht tweede graats brandwond. en nja, die blaren gaan vanzelf wel open. ikbedoel, zodra ik een trui aantrek is die blaar kapot. in ieder geval was dat velletje er ook allang af en kwam er dus een korstje van pus op. op een gegeven mometn ga je aan dat korstje een beetje pulken en dan komt ern een heleboel pus uit enzo. nou toen heb ik het korstje eraf gehaald, er jodium opgedaan enzo, en ik kreeg zown gaasje en nu is het allemaal weer dicht.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten