![]() |
||
Citaat:
![]() als ik me vingers brand is hier thuis ook altijd meteen iedereen helemaal gestresst. ![]() ![]() maar er zijn toch wel sites waar je dit soort info kan vinden? www.brandwonden.nl ofzo? www.ehbo.nl staat vast wel wat over brandwonden. succes ermee.
||||
Citaat:
![]() Citaat:
(is mij altijd vertelt :\) Anders gaat het toch juist ontsteken? ![]() Citaat:
![]() ![]()
Laatst gewijzigd op 25-09-2002 om 18:56. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Een gewone blaar mag je wel doorprikken (mits je het voorzichtig doet en met een schone naald ed), maar een brandblaar niet. Ik geloof dat het dan gaat ontsteken...weet niet meer precies, ik heb alleen onthouden dat je een brandblaar niet door mag prikken...dat vond ik het belangrijkste kennelijk.
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
- een intacte blaar in een niet-functioneel gebied (dwz niet hinderlijk in bewegingen) moet men in principe intakt laten + beschermen met een vetgaas. Wanneer de blaar erg veel vocht bevat kan men met een spuit op een steriele manier vocht optrekken. De blaarkap (overgebleven huid) dient als bescherming. Ook hier moet een vetgaas op. De vochtresten kunnen infecteren (tijdig ontdekken door controle!), dan moet men de blaarkap verwijderen en lokaal behandelen met bv brandwondenzalf. - een niet-intacte blaar in een niet-functioneel gebied: de blaarkap toch gebruiken als afdekking en een vetgaas erboven. Indien men bijvoorbeeld flamazine gebruikt (op dokters advies) moet de blaarkap verwijderd worden. - een intacte blaar in een functioneel gebied: (dwz wel hinderlijk, bijvoorbeeld in plooien). In dit geval moet de blaar binnen de 24 u doorprikt worden. De blaarkap dient ook hier als bescherming. Bij infectie moet de blaarkap eraf |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Liefst door je huisarts. De korst op de wond is van groot belang voor de wondgenezing. Afhankelijk van het type wond (oppervlakkig, schaafwond, klein, groot?) krijg je een sanatio per primam intentionem, óf een sanatie per secundam intentionem. Een primam entionem, laten we dat afkorten tot P.I., is altijd meer wenselijk dan een S.I., omdat bij een PI de wond sneller dicht is en er dus minder kans is voor ziekteverwekkers om binnen te dringen in het directe wondgebied. Bij een SI is dat risico groter. Het (extramuraal) doorprikken van een blaar is sowiso nooit verstandig en onder alle omstandigheden af te raden, doch onder bepaalde omstandigheden (zoals bij de Vierdaagse) gebeurt dit toch, maar dan alleen door hiertoe getrainde EHBO-ers. Wat voor type wond was het? Ik neem aan een eerste-graads verbranding. In dat geval zijn er geen echt grote blaren, je bent waarschijnlijk ook niet door een chirurg behandeld (je zei immers zelf dat je er een pleistertje op kan doen...). Maar goed, zie eerst of je m'n bericht kan ontcijferen. ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Met een spuit op een steriele manier vocht optrekken. Kan dat extramuraal gebeuren door een niet daartoe opgeleid persoon? -Nee. Absoluut niet. Citaat:
Vermeld dat wel bij je (ongetwijfeld goed bedoelde) advies! Voordat mensen op zichzelf gaan experimenteren, wat wel eens fout zou kunnen gaan. Ten eerste omdat de meeste mensen geen beschikking hebben over (steriele) spuiten. Ten tweede kan men zo'n ingreep niet op zichzelf uitvoeren, het risico op een mogelijk verdere beschadiging van het wondgebied is hierbij te groot. Blaren prikken bij voorkeur door een arts laten doen, een daartoe gekwalificeerde EHBO-er kan het ook (en ik bedoel niet iedereen met een EHBO-cursusje!). Laatst gewijzigd op 04-10-2002 om 19:08. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() het was een diep eerste of licht tweede graats brandwond. en nja, die blaren gaan vanzelf wel open. ikbedoel, zodra ik een trui aantrek is die blaar kapot. in ieder geval was dat velletje er ook allang af en kwam er dus een korstje van pus op. op een gegeven mometn ga je aan dat korstje een beetje pulken en dan komt ern een heleboel pus uit enzo. nou toen heb ik het korstje eraf gehaald, er jodium opgedaan enzo, en ik kreeg zown gaasje en nu is het allemaal weer dicht. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
vraagjes over een brandwond .. Sienna M | 3 | 28-07-2010 19:50 | |
Lichaam & Gezondheid |
brandwonden handschoen | 5 | 03-03-2009 20:41 | |
Lichaam & Gezondheid |
brandwond danielle84 | 9 | 10-08-2004 22:49 | |
Lichaam & Gezondheid |
Brandwonden Quiana | 27 | 16-01-2003 18:30 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Wie heeft er een werkstuk over brandwonden voor mij alsjeblieft. xxx estiejoy | 1 | 19-12-2001 21:58 |