Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-10-2002, 15:15
H@nk
H@nk is offline
wat gebeurt er als ik

1) ammoniumwaterstofsulfide (NH4HS) en een oplossing waterstofcyanide (HCN) bij elkaar breng?
2) Wat gebeurt er als ik seleenzuur bij een overmaat kaliloog breng?
3) wat gebeurt er als ik een oplossing waterstoffluoirde bij een oplossing calciumdiwaterstoffosfaat breng?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-10-2002, 15:25
Verwijderd
Wat moet je pcies weten?
Bij die laatste zal bijvoorbeeld een neerslag ontstaan doordat Fluoride en calcium met elkaar reageren.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2002, 15:36
H@nk
H@nk is offline
wat er allemaal gebeurt, neerslag vorming, zuur-base reacties enzo
Met citaat reageren
Oud 02-10-2002, 20:01
Verwijderd
Citaat:
H@nk schreef:
wat er allemaal gebeurt, neerslag vorming, zuur-base reacties enzo
Ok,
Bij 3 dus:
zal een neerslag ontstaan doordat Fluoride en calcium met elkaar reageren. Zie Binas 45

Bij 1:

HCN is een zwak zuur en zal dus een H+afstaan. Wat door NH4HS opgenomen wordt. Vervolgens ontstaan de stoffen:
NH4+ H2S+CN- en H2O
Weet niej cker of er water onstaat, leek me alleen wel zo aangezien het om een oplossing van HCN gaat.

2:
WAt is de formule voor seleenzuur? Kon hem niej vinden
Met citaat reageren
Oud 02-10-2002, 20:14
Verwijderd
bij een ZWAK zuur ontstaat er een EVENWICHTSREACTIE

(en waar stond die @#%^! formule van seleen ook al weer)
Met citaat reageren
Oud 02-10-2002, 20:36
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
darkshooter schreef:
Ok,
Bij 3 dus:
zal een neerslag ontstaan doordat Fluoride en calcium met elkaar reageren. Zie Binas 45

Bij 1:

HCN is een zwak zuur en zal dus een H+afstaan. Wat door NH4HS opgenomen wordt. Vervolgens ontstaan de stoffen:
NH4+ H2S+CN- en H2O
Weet niej cker of er water onstaat, leek me alleen wel zo aangezien het om een oplossing van HCN gaat.

2:
WAt is de formule voor seleenzuur? Kon hem niej vinden
De reactie tussen HCN en NH4HS is een reactie van het type zuur1 + base1<=> zuur2 + base2, waarbij HCN zuur1 voorstelt en NH4+ zuur2 voorstelt met zuurconstanten KZ1=6,1*10-10 en KZ2=5,6*10-10. Bepaal nu K=KZ1/KZ2. Indien K meer dan 103 is ligt het evenwicht sterk rechts en is de reactie aflopend, indien K minder is dan 10-3 ligt het evenwicht sterk links en zal de reactie niet verlopen. Voor K tussen 10-3 en 103 vindt er een evenwichtsreactie plaats, hetgeen hier het geval is, want er geldt: K=6,1/5,6, wat ongeveer 1,09 oplevert.
Seleenzuur heeft de formule H2SeO4 en is net als H2SO4 een sterk zuur. Door seleenzuur met een kaliloogoplossing te laten reageren zal een oplossing van kaliumselenaat (K2SeO4) ontstaan.
Oud 03-10-2002, 10:21
Verwijderd
Volgens mijn docent scheikunde reageerd NH4HS al met zich zelf
Met citaat reageren
Oud 03-10-2002, 19:24
Verwijderd
Hoe dan?
kun je dan ff een reactievgl geven?
Met citaat reageren
Oud 03-10-2002, 19:31
Verwijderd
Citaat:
FlorisvdB schreef:
Hoe dan?
kun je dan ff een reactievgl geven?
Aangezien dan het NH4 (<--- zuur) een H+ aan het HS(base) af zal staan. Zodat de stoffen NH3 (neutraal) H2S (neutraal onstaan)
Met citaat reageren
Oud 03-10-2002, 19:59
H@nk
H@nk is offline
niet echt aangezien ammoniumwaterstofsulfide niet ogelost is in water, je krijgt dan dus HCN + NH4HS -> NH4+ + CN- + H2S

echter deze reactie verloopt niet omdat er een sterker zuur zou ontstaan dan er in het begin was.

wel krijg je dat NH4HS nu wel opgelost wordt, dus:

NH4HS(s) -> NH4+(aq) + HS-(aq)
Met citaat reageren
Oud 04-10-2002, 20:08
Verwijderd
Ja, check je binas tabel 49 maar, het zuur (rechter kolom) moet hoger staan dan de base.
maar HS- (de base) staat hoger dan NH4+ (het zuur) in een oplossing treedt er geen reactie op
Met citaat reageren
Oud 04-10-2002, 20:44
H@nk
H@nk is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef:
Ja, check je binas tabel 49 maar, het zuur (rechter kolom) moet hoger staan dan de base.
maar HS- (de base) staat hoger dan NH4+ (het zuur) in een oplossing treedt er geen reactie op
dat zeg ik...

Citaat:
echter deze reactie verloopt niet omdat er een sterker zuur zou ontstaan dan er in het begin was.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2002, 19:01
Verwijderd
ow ja, dat is hetzelfde, sorry
Met citaat reageren
Oud 06-10-2002, 14:46
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
H@nk schreef:

3) wat gebeurt er als ik een oplossing waterstoffluoirde bij een oplossing calciumdiwaterstoffosfaat breng?
HF: heel sterk zuur
CaH2PO4: zout van een sterk zuur

reactie volgens principe van: "een sterk zuur verdrijft een zwakker zuur uit zijn zouten"

HF + CaH2PO4 -> CaF + H3PO4

H3PO4 reageert nog met water natuurlijk (sterk zuur):
H3PO4 + H2O -> (H2PO4)- + (H3O)+

(H2PO4)- reageert ook nog nbtje met water:
(H2PO4)- + H2O -> (HPO4)2- + (H3O)+

de K-waarde van (HPO4)2- is te klein om nog van een noemenswaardige reactie met water te spreken.

(CaF is volgens mij oplosbaar, maar dat weet ik niet zeker, dat moet je maar even opzoeken)
Oud 06-10-2002, 15:20
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
damaetas schreef:
HF: heel sterk zuur
CaH2PO4: zout van een sterk zuur

reactie volgens principe van: "een sterk zuur verdrijft een zwakker zuur uit zijn zouten"

HF + CaH2PO4 -> CaF + H3PO4

H3PO4 reageert nog met water natuurlijk (sterk zuur):
H3PO4 + H2O -> (H2PO4)- + (H3O)+

(H2PO4)- reageert ook nog nbtje met water:
(H2PO4)- + H2O -> (HPO4)2- + (H3O)+

de K-waarde van (HPO4)2- is te klein om nog van een noemenswaardige reactie met water te spreken.

(CaF is volgens mij oplosbaar, maar dat weet ik niet zeker, dat moet je maar even opzoeken)
HF is een zwak zuur, evenals H3PO4 dat wel sterker is dan HF vanwege een hogere zuurconstante. CaF2 is een slecht oplosbaar zout met een oplosbaarheidsprodukt van 1,5*10-11.
Reageren

Regels voor berichten