Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-10-2002, 00:47
Onze Zoon
Onze Zoon is offline
Kinderen van een dominee hebben als volwassene een sterke ethische moraal, maar 41 procent van hen vindt zichzelf niet meer gelovig. Dat blijkt uit het onderzoek 'Publiek bezit' dat in opdracht van dagblad Trouw door de Vrije Universiteit is uitgevoerd onder tweeduizend domineeskinderen. Op initiatief van domineeskind Freek de Jonge wordt morgen in De Nieuwe Kerk in Amsterdam de Dag van het domineeskind gehouden.

Bijna alle domineeskinderen uit het onderzoek kijken met gemengde gevoelens terug op hun jeugd. De protestantse gemeente keek vaak met argusogen naar 'het kind van' de dominee. Ook het vele verhuizen en het leven in een glazen huis viel veel domineeskinderen zwaar. De met de paplepel ingegoten normen en waarden dragen ze nog altijd met zich mee.

De omschrijving 'herder en leraar' voor predikant komt bijna letterlijk terug in de beroepskeuze van domineeskinderen. Velen werden leraar of belandden in sociale beroepen als verpleegkundige of hulpverlener. Vrijwel niemand kiest voor het grote geld. Drie procent staat nu zelf op de kansel.

De meeste domineeskinderen verfoeien materialisme en houden van verantwoord genieten. Respect, rechtvaardigheid en opkomen voor de zwakkere medemens staan hoog in het vaandel van het domineeskind.

Freek de Jonge
In de Nieuwe Kerk wordt morgen het symposium 'Het kind van de dominee' gehouden, een initiatief van Freek de Jonge, het dagblad Trouw en de NCRV. De belangstelling voor het symposium is groot.

De ruim duizend domineeskinderen die aan het symposium deelnemen, ontvangen van het Nederlands Bijbelgenootschap ieder een bijbelvertaling en een rol King-pepermunt.

Freek de Jonge is niet het enige bekende domineeskind. Ook Annie M.G. Schmidt, Vincent van Gogh, Seth Gaaikema, René Mioch, Harmen Siezen, Geert Mak, Anton Corbijn, Cisca Dresselhuys zijn of waren domineeskinderen.

''Dominees'', zegt Freek de Jonge in een interview met Trouw, ''gelden tegenwoordig als the cause of all evil, als 'belachelijke figuren'. Volkomen onterecht. Als je iets mag toeschrijven aan dominees is het wel hun taak om te troosten. Ik heb mijn vader ooit de broodtrooster genoemd. Over troost lees ik in deze tijd niet zoveel. Ik lees veel over slachtoffers, over claimen, over schadevergoeding. Maar de eenvoudige troost? Het offer en de troost, die twee zijn weggegooid met het badwater. Daardoor zijn we in de knoei gekomen. Wij kunnen onze schuld niet meer vereffenen.''
Oud 27-10-2002, 10:55
Roos
Roos is offline
Citaat:
Thyrfi schreef:
indoctrinatie
INdoctrinatie? Iedereen voedt zijn kinderen op een bepaalde manier op. Of dit nu is door ze mee te sleuren naar de kerk, of naar vak X in het Feyenoord-stadion. Zo kun je alle manieren van opvoeden wel indoctrinatie noemen. Opvoedenbetekent juist dat je je kind bepaalde dingen wél mee geeft, en andere dingen juist niet. De keuze van wel of niet meegeven, dat IS juist opvoeden.
Oud 27-10-2002, 17:53
Blisz
Blisz is offline
Citaat:
Pibbo schreef:
Kinderen van een dominee hebben als volwassene een sterke ethische moraal, maar 41 procent van hen vindt zichzelf niet meer gelovig. '
hey,

ja ik heb niet het hele stukje gelezen maar mijn vader is dus ook dominee.
wat ik hier nu op moet zeggen weet ik ook niet precies. ik kan aleen zeggen dat ik een grote hekel had aan de kerk en ik er niks aan vond. ik hoef nu gelukkig ook niet meer mee. maar idd ik ben dus ook niet gelovig ik geloof best dat er meer is maar niet precies wat er in de bijbel staat.
ach je boeiend.........

KuzZzZz........
Oud 27-10-2002, 18:32
Stainleszs
Stainleszs is offline
Je vergeet Gertjan van Brainpower pikkie...
Oud 27-10-2002, 18:32
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
Thyrfi schreef:
als je in je jeugd elke zondag, elke dag, elke ochtend, elke avond, enz. hoort God is goed en de rest is slecht (of het hier nou om christendom, islam, enz. gaat maakt niet uit), vind ik dat indoctrinatie
Maar: is het hierboven genoemde voorbeeld van het voetballen niet precies het zelfde?? iedere dag horen ajax (of welke club dan ook) is goed en de rest is slecht?? Als dat geen deel van de opvoeding was geweest, waren de spreekkoren ook geen bestaand feit, en het andere hooligan-gedrag. Je kunt zeggen wat je wilt van Christenen, maar ze gedragen zich over het algemeen beschaafder dan hooligans.
Oud 27-10-2002, 20:17
Onze Zoon
Onze Zoon is offline
Citaat:
Crazybitch schreef:
hey,

ja ik heb niet het hele stukje gelezen maar mijn vader is dus ook dominee.
wat ik hier nu op moet zeggen weet ik ook niet precies. ik kan aleen zeggen dat ik een grote hekel had aan de kerk en ik er niks aan vond. ik hoef nu gelukkig ook niet meer mee. maar idd ik ben dus ook niet gelovig ik geloof best dat er meer is maar niet precies wat er in de bijbel staat.
ach je boeiend.........

KuzZzZz........
ik heb dat stukje niet verzonnen

dat heeft de NOS, en ik ga ook niet meer naar de kerk hoor
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 20:17
Onze Zoon
Onze Zoon is offline
Citaat:
Stainleszs schreef:
Je vergeet Gertjan van Brainpower pikkie...
Met citaat reageren
Oud 28-10-2002, 00:37
Stainleszs
Stainleszs is offline
Citaat:
Pibbo schreef:
is ook dominee kind
Reageren

Regels voor berichten