Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-11-2002, 11:38
Distorted
Distorted is offline
Hey.Lekker controversieel,maar het moet er maar eens uit.Voorop gesteld dat ik atheïst ben en dat ik geen intentie heb mensen te kwetsen,mocht dat onverhoopt gebeuren.
Vinden jullie niet dat het eens tijd wordt om religie uit te bannen? Ik bedoel,we claimen dat we zo`n intelligent ras zijn (superieur aan andere dieren) en dat we in een geciviliseerde maatschappij leven,maar toch geloven we in een soort van leider waar het bestaan nog nooit van bewezen is.....
Ik vind dit eerlijk gezegd nogal hypocriet.Ik bedoel,hoe kun je nou aan de ene kant willen profiteren van de geïndividualiseerde aspecten van onze maatschappij,als je nog steeds niet je natuur als kuddedier van je af kunt schudden?

En al kijk je naar de *minder-ontwikkelde landen* waar religie een veel grotere rol speelt,kun je toch opmaken dat enig vorm van *god*,niks anders is dan een houvast waar gebrek is aan welvaart?Ja,ik geef toe dat het het leven voor sommigen makkelijker maakt,maar is dat niet een drempel waar wij met onze superieur gewaande intelligentie ons overheen kunnen zetten?

Het valt mij gewoon op hoe sterk wij mensen verweven zijn met het geloof.Ook als je er in het algemeen met mensen overpraat,is het erg moeilijk uit te leggen.Begrijp me niet verkeerd,want ik heb enorme respect voor religie in de zin dat het eeuwen lang een wonderbaarlijk instrument is geweest om de bevolking te onder de duim te houden en te indoctrineren.Maar wordt het nou niet es tijd dat wij ons ras naar een nieuw niveau brengen?

Dat is het wel zo`n beetje.Zoals ik al zei,dit is mijn visie.Ik ben gewoon benieuwd naar de visie van anderen (zonder de druk van sociale controle en het publiekelijke referentie kader).

Laterz
Oud 07-11-2002, 12:04
Verwijderd
Citaat:
Distorted schreef:
Begrijp me niet verkeerd,want ik heb enorme respect voor religie in de zin dat het eeuwen lang een wonderbaarlijk instrument is geweest om de bevolking te onder de duim te houden en te indoctrineren.Maar wordt het nou niet es tijd dat wij ons ras naar een nieuw niveau brengen?
Helemaal mee eens.
Maar dat bereik je niet door religie 'uit te bannen'.
Religieuze mensen zullen uit zichzelf moeten beslissen
dat hun denkwereld negatieve invloeden heeft op hun
omgeving alsmede (hoewel men in die kringen vaak
geilt op masochisme) op henzelf.
Als externe stimulans hiervoor werkt respectvolle
feedback meer dan afschaffing van de religie, als
dat al een reëele optie zou zijn.
Oud 07-11-2002, 12:26
legatus
legatus is offline
Citaat:
Vinden jullie niet dat het eens tijd wordt om religie uit te bannen?
Religie bestaat omdat de mens bestaat. Ban de mens, en je verbant religie.

Ik zit in een tweestrijd, ieder heeft toch het recht om te geloven wat hij wil geloven? In een discussie mag je het aanvechten maar uiteindelijk is het je eigen keuze.

Citaat:
want ik heb enorme respect voor religie in de zin dat het eeuwen lang een wonderbaarlijk instrument is geweest om de bevolking te onder de duim te houden en te indoctrineren.
Dat is misbruik, en ik heb er geen respect voor.
Oud 07-11-2002, 12:57
Verwijderd
Citaat:
legatus schreef:

Ik zit in een tweestrijd, ieder heeft toch het recht om te geloven wat hij wil geloven? In een discussie mag je het aanvechten maar uiteindelijk is het je eigen keuze.
Afwezigheid van religie sluit geloof niet uit.

En ja, uiteindelijk is het ieders eigen keuze en daarom
zal het nog lang duren voor onze kleinklein(etc...)kinderen
ooit het fenomeen geestelijke ontwikkeling (met betrekking
tot de mensheid als geheel) zullen meemaken.
Oud 07-11-2002, 13:34
McCaine
McCaine is offline
Te vaak geweest en dit wekt na verloop van tijd niets dan flamewars op.

Regels voor berichten