Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() maar imo is het niet echt nodig; als je niet gelooft heeft het hele doopritueel toch ook geen waarde voor je? als je christelijk gedoopt bent, maar je voelt je meer aangetrokken tot bv de islam is het wat anders, lijkt mij... |
![]() |
|
Nou ik hoef niks te betalen ofzow maar tis toch best belangrijk voor mij omdat ik de katholieke kerk gewoon erg fout vind en in mijn ogen iedereen die gedoopt is dr bij hoort zeg maar en ik wil dr nie bij horen... en jah ik heb dat allemaal voor mezelf duidelijk maar ik zou het opzich graag op een officiele manier doen ofzow zodat ik er gewoon echt niks meer mee te maken heb.. gewoon als standpunt ofzow voor mezelf vind ik dat fijner... maar sowiets bestaat dus nie... mjah kzie dopen dus wel als merkteken..
||
Citaat:
als je het voor jezelf 'duidelijk' wilt hebben, moet je misschien een keer een afspraak maken met iemand van de kerk (pastoor of wat voor mensen hebben katholieken allemaal ![]() ![]() wel eng, lijkt me. maar goed, misschien wel een idee om echt afstand te nemen.... iets anders zouk ook niet weten... |
![]() |
|
Ja, dat is op zich wel een idee. De meeste pastoors e.d. staan wel open voor discussie over geloof (tenzij je bij strenge gemeenschap zit).
Hij zal wel argumenten aanvoeren VOOR enzo, maar als jij jouw argumenten goed hebt onthouden en duidelijk kan brengen dan is dat geen probleem. Mja, hij zal het doel wel een beetje raar vinden. Het lijkt namelijk alsof je de zegen van god mee zou willen zodra je hem verlaat. (vanuit het perspectief van de pastoor)
|
een gesprek is inderdaad wel een goed idee jah... maar ik zie niet in waarom dat een discussie moet worden? ik hoef die pastoordude toch niet te overtuigen? ik wil um alleen maar vragen of er iets bestaat om officieel te stoppen en hoe en waar enzow...
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Op internet zag ik ook nog dat je een brief kan sturen naar een geestelijke voor ontdoping, zoek zelf maar uit. REIE
Laatst gewijzigd op 28-10-2002 om 15:06. |
![]() |
|
Je kunt je lidmaatschap gewoon opzeggen.
Maar waarom ben je eigenlijk gedoopt? Want bij de doop beloven je ouders dat ze je willen opvoeden met de Bijbel erbij. Ze willen je onderwijzen in de leer van de Bijbel, tenminste dat beloven ze bij de doop. Veel orthodoxe christenen vinden dat ook niet echt "goed", dat mensen alleen voor de mooie gebeurtenis enzo hun kind laten dopen. Ik ben ook gedoopt, ga nu nog steeds naar de kerk en geloof ook echt in God.
||
Citaat:
Ik zou nooit willen kiezen voor een leven zonder God. Een leven met Jezus in je hart is zo mooi.
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
REIE
|
Waarom???
Omdat een leven met God mooier is dan een leven zonder God! God is een goede God, als mensen eenmaal in Hem geloven zullen ze niet meer uit de kerk gaan (alle mensen die ik ken in iedergeval). Je moet niet zo negatief doen!
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
1 hoe weet jij dat? hoe weet jij dat hij goed is? imo is hij een ongelooflijke sadist die de mens laat creperen... 2 hoe weet je dat? heb je ooit een leven zonder god geleidt? heb je ooit die vrijheid gekent? 3 een leven met jezus in je hart beperkt je vrijheid, stelt je teleur en maakt je een naieveling die niet inziet dat alles wat in de wereld gebeurd het werk is van de mens > is mijn mening |
![]() |
||
Citaat:
2 hoe kun je god nou een goede god vinden? heb je toevallig de duizenden sterfgevallen aan aids, honger, oorlog etc gemist? heb je de haat in de wereld gemist? open your eyes! 3 ik geloofde vroeger heel, heel erg. nu niet meer. tenminste, niet op een christelijke manier... dat ligt bij mij iets anders. maar het komt er op neer dat ik aan die hele kerkelijke hypocriete poppenkast niet meer mee doe.... 4 dat komt waarschijnlijk, omdat jij in een omgeving opgroeit waar de mensen die geloven het geloof met de paplepel binnen gegoten krijgen.... waar is ruimte voor de ontwikkeling van een eigen visie, een eigen mening? 5 hoezo doet ie negatief? hij vraagt alleen de belangrijkste vraag die hier eigenlijk te stellen is...: waarom geloof je zo sterk in de goedheid van god? en is dat jou eigen vrije keus? ____ ps ja ook ik begin het cijfersysteem over te nemen ![]() Laatst gewijzigd op 05-11-2002 om 21:14. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
als iedereen met zijn suffe kop in de kerk blijft hangen stort de hele economie in! ![]() maar als jij blij met je geloof bent moet je dat vooral volhouden! mij zal je geen positief woord horen zeggen over welk geloof dan ook. ook ik ben gedoopt toen ik was geboren, ik heb zelfs gedwongen mijn communie en vormsel moeten doen van mijn ouders! goh wat ben ik er toch blij mee! ![]() ik heb geen god of weet ik wat voor kwal nodig in mijn leven, sta zo ook al sterk genoeg in mijn schoenen...... en als er een hele simpele manier is om officieel van het christendom af te komen zal ik het ook zeker doen maar ik ga er niet veel moeite voor doen zo zwaar vind ik die doping en alles niet tellen, kheb er tenslotte goed mee verdient! (dat was ook min enigste troost op dat moment)
|
Je bent niet officieel gedoopt of christen... dus kan het ook niet officieel opgeheven worden.
Beste manier om eraf te komen is het niet aan de mensen om je heen te vertellen als het iets voor je uitmaakt. (btw best veel reacties gertriggered door mijn "mission failed", nooit gedacht) En ik ben het met sublime en poecilotheria eens. Als er een god is dan is het geen goede god nee.
|
![]() |
ja ik zit met hetzelfde probleem, alleen toen ik klein en nog goed gelovig was heb ik nog communie en ben ik gevormd
![]()
|
![]() |
||
Citaat:
![]() maar ik zou in jou geval ook zeggen, je gelooft niet, dus dan maakt het toch opzich niet veel uit?... maar als je echt absoluut niet naar de kerk wilt die ene keer, zou ik je ouders dat maar duidelijk maken. en als je het geen regelrechte verschrikking vind, zou ik gewoon de vrede thuis bewaren, zeker met kerst ![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Let wel, het is je goed recht om niet te geloven, maar je kunt me niet wijsmaken dat je vroeger wel hebt geloofd. Dat is dan ook veeleer 'onder de indruk zijn van de macht' geweest dan het 'liefdesgevoel' van het ware geloof. |
![]() |
||
Citaat:
ik denk niet denk je automatisch kunt zeggen dat het geloof van kinderen niet echt is... ik denk dat het geloof van een kind in sommige gevallen juist veel echter, puurder is dan bij volwassenen... |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar zo is het als het goed is, niet met het ware geloof en God, of Allah, of... (vul maar in). |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Volgens mij ben je al verkeerd bezig als je ook maar iets van de schepping zef "aanbidt". Het geloof in God is geen bijzaak naast de wereldse zaken waar we onszelf zo graag in verliezen...
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
het belangrijkste is denk ik, dat volwassenen veel meer twijfelen, veel meer willen wéten, terwijl kinderen gewoonweg geloven. voor hen bestaat er een god die voor iedereen zorgt etc. want voor kinderen is god ook gewoon goed. en zodra je ouder wordt ga je daar vaak aan twijfelen, doordat je het kwaad in de wereld ziet bijvoorbeeld. de belevingswereld van kinderen is nog zo beperkt dat zij zonder twijfel en zonder vragen kunnen geloven dat er een god bestaat. (er bestaan trouwens boekjes die heel goed de relatie van kinderen met god weergeven; bv "lieve meneer God", daarin komt echt duidelijk naar voren hoe kinderen god zien. en misschien geven ze wel een menselijke gestalte aan god, maar daarnaast is hij wel méér dan een mens. maar goed, dat boekje is dus wel interessant en ook erg leuk om te lezen ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
2) Een boekje met de titel 'lieve meneer God' laat die relatie volgens mij helemaal niet goed zien, integendeel het indoctrineert. Het laat zien hoe de bekrompen auteur wil dat kindern God zien. Alleen al voor alle vrouwen moet zo'n boekje een horror zijn. Want wie zegt dat God een meneer is? Dat boekje kan wel leuk zijn, maar doet mij toch veeleer denken aan de polytheistische godenwereld, dan aan de ene ware God. |
![]() |
||
Citaat:
2 ik denk niet dat je dat zo moet zien; er staan dingen in die kinderen écht zo simpel zien; bijvoorbeeld het rvagen om bepaalde dingen die je heel graag wilt hebben, maar ook vragen over wie God is. ik herkende daar zelf wel wat in hoor, en ik denk ik niet alleen. natuurlijk is het wel een bijeenraapsel van teksten die het geloof promoten "kijk eens wat schattig" maar ik denk dat een heleboel kinderen het geloof echt op die manier benaderen. 3 als het een vrouwelijke god was, zou het godin moeten zijn ![]() ![]() 4 dat komt waarschijnlijk omdat het zo dicht naar de mensenwereld wordt gehaald, maar is dat altijd slecht? vanuit de meeste religies wordt god toch beschouwd als de god van de mensen. maar ik vind bovendien dat het niet gaat om hoe je je god voorstelt, maar om hoe je gelooft. ben jij er zo zeker van dat god totaal anders is dan het idee dat veel mensen van hem hebben? je beschouwd hun mening als fout, maar je kunt niet weten wie het goed of fout heeft. geloof is zo persoonlijk en ik denk dat het t belangrijkst is dat als je gelooft, op welke manier dan ook, dat je echt gelooft. en bij kinderen is dat volgens mij het geval, omdat zij er niet aan twijfelen of hij wel of niet bestaat... |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
[Boekbespreking] Frans Kellendonk - Mystiek Lichaam Verwijderd | 10 | 16-01-2007 14:48 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah' Verwijderd | 488 | 20-08-2005 23:14 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
sluierverbod (betoog) Nederlands bayirgul | 12 | 26-03-2004 10:59 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Christelijke Leugens [Deel II] Sweet_Hadar | 4 | 14-03-2004 21:29 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Hoofdoekjes moet af op Franse Openbare scholen; goed of fout? Verwijderd | 173 | 06-03-2004 21:04 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Dag des Oordeels Mujahidien | 82 | 24-02-2002 21:59 |