Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-11-2002, 14:56
Verwijderd
Een vriendin van mij wil graag naar de universiteit als ze haar vwo-diploma heeft, maar haar vader wil liever dat ze naar het HBO gaat omdat daar de studiekosten lager zouden zijn. Klopt dit inderdaad?
Als je de studiekosten van bijv. psychologie aan de universiteit met psychologie aan het HBO vergelijkt, maakt dat dan verschil?

Ik bedoel dus alleen de kosten zoals collegegeld en boekengeld, geen kamerhuur
Citaat:
(Studiekosten)
ofzo. Dus puur de STUDIEkosten. En gewoon de kosten per jaar dus niet van de volledige studie.

Groetjes.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-11-2002, 15:53
Miess
Miess is offline
Het collegegeld is voor het HBO als de universiteit even hoog. De kamerhuur verschilt in principe ook niet en ook je studiefincanciering is even hoog. Alleen kan het boekengeld verschillen. Maar het is zeker niet zo dat bij elke universitaire opleiding het boekengeld hoger is dan een willekeurige HBO. Bovendien verschillen de kosten per opleiding ook nogal. Zo heb je bijvoorbeeld als je een HTS opleiding doet veel practicumkosten terwijl als je een letterenstudie doet, je waarschijnlijk goedkoper uit bent. Rechten is de goedkoopste studie, geneeskunde en tandheelkunde de duurste (vanwege bijv. instrumenten enz. die je moet aanschaffen).
Met citaat reageren
Oud 06-11-2002, 17:30
marlies
marlies is offline
Citaat:
Miess schreef:
Het collegegeld is voor het HBO als de universiteit even hoog. De kamerhuur verschilt in principe ook niet en ook je studiefincanciering is even hoog. Alleen kan het boekengeld verschillen. Maar het is zeker niet zo dat bij elke universitaire opleiding het boekengeld hoger is dan een willekeurige HBO. Bovendien verschillen de kosten per opleiding ook nogal. Zo heb je bijvoorbeeld als je een HTS opleiding doet veel practicumkosten terwijl als je een letterenstudie doet, je waarschijnlijk goedkoper uit bent. Rechten is de goedkoopste studie, geneeskunde en tandheelkunde de duurste (vanwege bijv. instrumenten enz. die je moet aanschaffen).
Bij letteren zit je ook met woordenboekenkosten..die dingen kosten veel!
Oud 06-11-2002, 17:32
waaromniet?
waaromniet? is offline
Hmm poeh, rechten ben ik ook vrij veel aan boeken kwijt hoor. Volgens mij zijn er wel goedkoper studies (zoals de studie die ik vorig jaar deed). Maar het lijkt me enigszins vreemd om daar je studiekeuze op te baseren (zo lang het geen duizenden euro's scheelt dan...).
Oud 08-11-2002, 17:03
Saxion
Saxion is offline
je kan ook kjiken voor 2e hands boeken, winkels als de slegte enzo zijn in iedere studentenstad goed vertegenwoordigd.
maar als je op je boeken wil besparen vooral geen rechten, letteren, medicijnen, geschiedenis, techniek (vooral EL en WB zjin erg). Economie of chemie valt nog mee.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2002, 17:05
GinnyPig
GinnyPig is offline
HBO studie is meestal wel korter.
Oud 12-11-2002, 16:43
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
GinnyPig schreef:
HBO studie is meestal wel korter.
HBO opleidingen duren toch meestal gewoon vier jaar? Net als de niet-technische universitaire opleidingen. Alleen heb je op het HBO allemaal van die regeltjes dacht ik zodat je er niet 6 of 7 jaar over kan doen, wat op de uni wel kan.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2002, 17:47
Verwijderd
Citaat:
juudje schreef:
Ik bedoel dus alleen de kosten zoals collegegeld en boekengeld, geen kamerhuur ofzo. Dus puur de STUDIEkosten. En gewoon de kosten per jaar dus niet van de volledige studie.
Ik denk dat het idd per studie verschilt, ik doe hbo, maar om nou te zeggen van 'wouw, wat goedkoop', niet echt. Als er echt een verschil tussen hbo en universiteit zit kan ze dan niet gaan werken en zelf dat verschil bij leggen? Als ik haar (en haar vader) was, zou ik gaan informeren bij de studie die ze eventueel wil gaan doen wat het kost en dat ook op bv. het hbo na vragen.

En bedenk, met een universitaire opleiding ga je later, als je mazzel hebt, meer verdienen dan met een hbo opleiding. Kan ze alles terug betalen.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2002, 23:33
Verwijderd
Citaat:
Studentje schreef:
HBO opleidingen duren toch meestal gewoon vier jaar? Net als de niet-technische universitaire opleidingen. Alleen heb je op het HBO allemaal van die regeltjes dacht ik zodat je er niet 6 of 7 jaar over kan doen, wat op de uni wel kan.
Zoals het hoort.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten