![]() |
|
![]() |
hypoglycemie is geen ziekte maar een symptoom. Hypoglycemie houdt in dat je bloedsuikerspiegel te laag is, dit kan voorkomen bij mensen met (slecht gereguleerde) diabetes. Aangezien je bloedsuiker te laag is zal je er dus voor moeten zorgen dat er weer suiker in je bloed komt. Dit kan je dus doen door suiker te eten.
Een hypoglycemie treedt ook op als een diabeticus teveel insuline spuit, door het teveel aan insuline schiet de bloedsuiker omlaag met als gevolg een "hypo" (zweten, duizelig (kan tot coma leiden)enz.). Als tegenactie kan je dus suikers tot je nemen of glucagon spuiten (heeft tegenovergestelde werking van insuline).
||
Citaat:
Wat IK gehoord heb is dat je inderdaad er voor moet zorgen dat de bloedsuikerspiegel omhoog gaat, door iets waar suiker in zit te eten / drinken ... alleen moet je het VOOR de hypoglycemische shock doen, want als je hele lichaam verkrampt, ben je niet echt meer in staat iets er aan te doen. Kan tot een coma en dood leiden.
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Zoals Leonoor zelf al zei, er staat op internet dat je dus geen snelwerkende (of hoe dat ook alweer heette
![]() Stel je suikergehalte is superlaag en je eet een dextro ofzo...dan schiet het ineens omhoog! Maar aangezien je bij hypoglycemie teveel insuline maakt zal het ook weer heel snel dalen. Dus zou je weer zo'n dextro moeten nemen en gebeurt hetzelfde. Volgens zo'n site moet je dus langzaamwerkende (als dat zo heet) suikers nemen, wat dat in vredesnaam zijn weet ik niet... Maar zoveel weet ik er ook niet van. Hierboven praten mensen al over coma's enzo, terwijl we het nu toch gewoon over dieten hebben... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Met langzaam werkende suikers worden suikers bedoeld die er een poosje over doen om via de darm in het bloed te komen en dus zodoende de bloedsuikerspiegel te verhogen.
||
![]() |
Citaat:
Als je alvleesklier teveel insuline maakt (dus omgekeerde van diabetes (simpel gezegd) dan heet dat hyperinsulinemie en dat kan bijvoorbeeld door een tumortje komen die teveel insuline produceerd zonder te worden geremd door de hoeveelheid suiker in het bloed en/of het glucagon.
|
![]() |
Ik heb/had dat ook, maar dokters geloven er vaak niet echt in.
(= mijn ervaring) Het is meer iets alternatiefs.Ik weet ook niet precies wat ik er van moet denken,om eerlijk te zijn.Maar als je denkt dat je dat hebt, kun je denk ik het beste naar een alternatieve arts gaan. Als je dat dan hebt, krijg je supplementen zoals chroom. Je moet dan iniedergeval GEEN suikers eten,weinig koffie, alles volkoren enzo. en geen gewone thee,maar kruidenthee. Je moet je bloedsuikerspiegel laag houden. Want als je suiker eet, vliegt je suikerspiegel omhoog en dan weer heel snel omlaag, waardoor je ziek wordt. En als ik die tests van internet moet geloven, heb ik alle ziektes bijna ![]() ![]() Laatst gewijzigd op 14-11-2002 om 13:35. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Zoek op inet, en je zult op elke site over dit ow zien staan dat je geen suikers mag/moet nemen, omdat dat dus niet goed is. Dat zuig ik echt niet zomaar uit m'n duim. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
Een hypoglycemie patiënt heeft aanhoudend een te lage bloedsuikerspiegel. De alvleesklier doet het té goed, hij maakt te veel insuline zodat de bloedsuikerspiegel daalt. De bijnier die dit normaal gesproken zou moeten compenseren door glucose vrij te maken is, zou je kunnen zeggen, een beetje in slaap gesukkeld en werkt te traag. Alvleesklier en bijnier werken niet goed (meer) samen, zijn niet goed op elkaar afgestemd.
http://www.kruidenvrouwtje.nl/ziekte...poglycemie.htm 'Een hypoglycemie patiënt', dat lees ik als 'een griep patiënt', dus als iemand die een bepaalde ziekte heeft. Snoepen is echter geen oplossing. De eerste paar minuten lijk je er van op te knappen – je bloedsuikerspiegel stijgt weer snel – maar daarna komt de volgende dip des te harder aan. Je bloedsuikerspiegel is dan flink gekelderd. Met twee ongesuikerde dadels kun je jezelf al uit een dipje eten: laat die zak drop dus maar in de bureaula. En Vermijd alle soorten suiker en stroop. Dus ook de snoepjes en koekjes waarin deze zijn verwerkt. Rietsuiker, honing en dergelijke zijn voor de bloedsuikerspiegel even slecht als gewone witte suiker. http://www.planet.nl/living/0,1233,7...2_2855,00.html Hypoglykemie betekent letterlijk "een te lage bloedsuikerspiegel". Normaal gesproken zorgt een ingewikkeld samenspel van hormonen voor een vrij constante glucoseconcentratie in het bloed. Wanneer er iets mis is in de hormoonhuishouding kan er een te hoge glucoseconcentratie (hyperglykemie = diabetes) of een te lage glucoseconcentratie (hypoglykemie) ontstaan. Als er sprake is van een te lage glucosespiegel of van te sterke schommelingen gedurende de dag, kunnen er allerlei klachten ontstaan. http://lightning.prohosting.com/~hypoglyc/stichting/ Nog meer 'feiten': http://utopia.knoware.nl/users/veldman/support/hypo.htm (goede site btw!) http://www.dietistonline.nl/hypo.htm http://www.walthers.nl/hypogly.html De test: http://www.lilith.demon.nl/div/hypoglykemietest.html @Markiex: Geloof je me nu? Laatst gewijzigd op 14-11-2002 om 14:23. |
![]() |
|
![]() |
Zo ff snel op internet gekeken: hopelijk heb je niet de site van het kruidenvrouwtje bekeken, daar staat maar de halve waarheid in.
Dit stukje vond ik bij diabetes.nl Behandeling (hypoglycemie) Hypoglycemie vereist over het algemeen snel ingrijpen. Daarnaast moet altijd bekeken worden wat de oorzaak geweest is van de hypo, eventueel gevolgd door aanpassingen van het insulinebeleid. De meest hypo's kunnen effectief worden verholpen door het innemen van glucose of koolhydraat-houdende dranken. In principe is 20 gram glucose voldoende om de glucosespiegel zover te doen stijgen dat het gevaar geweken is, bv. in de vorm van druivesuiker, enkele suikerklontjes, of een glas suikerhoudende limonade. Wanneer iemand niet bij machte is zelf glucose tot zich te nemen dan is de toediening van glucagon door derden het middel van keuze. Het toedienen van koolhydraat-houdende dranken bij een (bijna) bewusteloos persoon moet worden ontraden in verband met het gevaar op verslikking. Glucagon wordt toegediend met behulp van een injectie in de spier of onder de huid. Hiervoor zijn speciale verpakkingen met spuit, naald en al in de handel (Glucagen aquaject). Het werkt snel en is effectief tenzij men al een lange tijd niet gegeten heeft. Bovendien kunnen sommige patiënten gaan braken na toediening van glucagon. Indien een persoon met diabetes, na het gebruik van glucagon, na 10 minuten nog niet bij bewustzijn is moet de dosis glucagon worden herhaald. Indien de reactie ook hierop onvoldoende is, moet zo spoedig mogelijk glucose via een sonde of rechtstreeks in de bloedbaan worden toegediend. Waarschuw dus altijd een arts, wanneer en sprake is van een ernstige hypo. een gelijksoortige behandeling staat hier: www.emerbel.org/brevet/documenten/ Knockaert%20D%20-%20Endocriene%20urgenties.pdf Ik ben dan ook erg benieuwd waar jij je info vandaan hebt...(toch niet van pillie willie he?)
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Hypoglycemie houdt dus in dat je bloedsuiker te laag is, of dat nu door teveel insuline komt of doordat je een paar dagen niet eet en dan een marathon probeert te lopen. Feit is dat je bloed weer suiker nodig heeft en dat kan je dus bewerkstelligen door suikers tot je te nemen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Mensen met suikerziekte die een hypoglycemie (afgekort: hypo) hebben, moeten zo snel mogelijk druivensuiker of iets anders met veel koolhydraten gaan eten. Dan is het in 10 minuten weer over. Als je dat niet doet, kan je bewusteloos en zelfs in coma raken.
Als je geen diabetes hebt, weet ik het niet, maar het lijkt me dezelfde situatie. Hypoglycemie betekent zoiets als: te lage suikerspiegel, dus moet je dat aanvullen. Maar dat weet ik niet zeker...
|
Verwijderd
|
Oorzaken van Hypoglycemie
Hypoglycemie kan onstaan onder invloed van stress, langdurig medicijn gebruik, eenzijdige voeding of lichamelijk letsel. Ook erfelijkheid kan een rol spelen. In ieder geval is suiker de bekendste risicofactor. Alle produkten waar geraffineerde suiker (de bekende witte suiker) in zit, zoals koekjes en snoep, moeten met mate gegeten worden en bij mensen met hypoglycemie het liefst vermeden worden. Suikers aanwezig in groente en fruit zijn prima. Tevens van belang is het eten van koolhydraten met eiwitten en vetten. Verstandig is om tussendoor een (bruine) boterham te eten met bijv. vleeswaren. Een portie fruit of een schaaltje (magere) yoghurt is ook prima voor tussendoor. http://www.dietistonline.nl/hypo.htm bv En De behandeling bestaat voornamelijk uit dieetadviezen: * Geen suiker en witmeelprodukten, omdat deze direct worden opgenomen in het bloed met als gevolg belasting van de regulatiehormonen. * Alleen samengesteld-ongeraffineerde koolhydraten zijn toegestaan (zie tabel 2). Enkelvoudig-ongeraffineerde koolhydraten zijn beperkt toegestaan en vruchten met 15% of meer koolhydraten niet (tabel 3). * Meermalen per dag kleine maaltijden gebruiken. Bij een schema van 7 maaltijden zijn de etenstijden dan bijvoorbeeld: acht uur, half elf, een uur, half vier, zes uur, half negen en elf uur ' s avonds. * Geen genotmiddelen zoals koffie, zwarte thee, alcohol en nicotine. * Vooral ongekookt mais/rijstmeel, peulvruchten en zilvervliesrijst. * Tarwekiemen, granen, rauwkost en lijnolie in verband met , Zink, Chroom, Magnesium en Selenium. * Lever versterken:wortelsap, grapefruit, witlof, andijvie, radijs, lecithine, vetbeperking * Zonodig kunnen voedingssupplementen worden gebruikt zoals vit. C, vit. B complex, vit. B5, Chroom, Zink, Magnesium, Mangaan, Kalium. http://www.orthokliniek.nl/Vragenlij...poglycemie.txt Hoe suiker kan leiden tot hypoglycemie en/of suikerziekte. De mens van tegenwoordig eet een grote hoeveelheid suiker. Een z.g.slankmakende vruchtenyoghurt bevat ongeveer 24 gram suiker. Een klein flesje cola 36 gram suiker. Tomatenketchup en appelmoes bestaan voor 24% uit suiker Suiker zit bijna overal in, we krijgen er dus een grote hoeveelheid van binnen. Suiker is een koolhydraat (zoals ook groenten, vruchten, aardappelen ), maar van de slechtste soort. Normaal gesproken verteren de koolhydraten langzaam in het maagdarmkanaal alvorens ze in het bloed in de vorm van glucose opgenomen worden. Een dergelijke trage afgifte noodzaakt het lichaam niet tot het nemen van allerlei noodmaatregelen. Bij de geraffineerde koolhydraten (zoals suiker) verschijnt de glucose plotseling in grote hoeveelheid in het bloed. Deze hoge suikerconcentratie in het bloed is gevaarlijk en het lichaam reageert erop door insuline af te scheiden (v.d.alvleesklier), waardoor de bloedsuikerspiegel weer daalt. Bij konstante suikertoevoer raakt de alvleesklier overprikkeld en scheidt bij de minste suikertoevoer insuline af. Zodra de suikerspiegel daalt voelen wij ons moe en hongerig. Wij eten wat suiker en onmiddellijk voelen wij ons weer goed. Ja, gedurende een half uur, want onmiddellijk begint de alvleesklier weer insuline af te scheiden en de suikerspiegel daalt weer, waarna wij ons weer vermoeid en hongerig voelen. De cirkel waarin wij zitten: we voelen ons niet lekker en eten iets van suiker. Hierdoor stijgt ons bloedsuikerniveau en voelen we ons weer even goed. De alvleesklier doet dit weer dalen en we voelen ons weer niet lekker en moeten opnieuw suiker eten. Dit stadium noemen we nu hypoglycemie. Tenslotte raakt de alvleesklier overwerkt en stopt met de produktie van insuline. Het gevolg is een te hoge suikerspiegel en dat noemen we dan hyperglycemie of te wel suikerziekte. http://www.angelfire.com/empire/atki...l#hypoglycemie <-- dan kies ik toch liever voor geen suiker ed Laatst gewijzigd op 14-11-2002 om 17:02. |
![]() |
|
![]() |
Tsja, in al die verhalen zitten toch wel wat redeneringen waar ik mijn vraagtekens bij zet. Bij het vluchtig doorlezen viel me ook op dat er een aantal zaken aan elkaar gekoppeld werden die eigenlijk op zichzelf staan.
Lijkt me best leuk om hierover verder te babbelen Leonoor maar heb eigenlijk geen zin om dit via dit forum te doen (beetje onhandig). MSN een ideetje? Overigens wel interessante materie! groeten!
||
![]() |
Citaat:
![]() Dat denken mensen altijd, maar dat is dus niet zo! Als je altijd hypoglycemie hebt, moet je je suikerspiegel laag houden<En dus GEEN suiker nemen> anders wordt je ziek. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Even nog de verschillen: - het voorvoegsel hyper- betekent "te hoog", dus hyperglykemie duidt op een te hoge bloedsuikerspiegel - - het voorvoegsel hypo- betekent "te laag", dus hypoglykemie duidt op een te lage bloedsuikerspiegel.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 15-11-2002 om 19:10. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Hypoglycemie kan overgaan in diabetes, ik denk dat dat ook mee speelt. Plus dat door suiker je bloedsuikergehalte in één keer enorm omhoog schiet, om daarna weer enorm te dalen, waardoor je je dus nog rotter voelt. Ga je weer suiker eten, weer omhoog, weer omlaag enz. Het is dus beter om het gewoon een beetje constant proberen te houden en dat gaat het beste met langzaam werkende suikers (als in zetmeel bv.). Het dieet dat ik volg is btw niet voor hypoglycemie, ik volgde het al langer. |
![]() |
|
Verwijderd
|
ja logisch dat het over kan gaan in diabetes.
![]() Als je suiker gaat eten moet je alvleesklier NOG meer insuline maken en het maakte al teveel. Uiteindelijk is dat natuurlijk hartstikke slecht. Maar je bovenstaande heeeele lange verhaal klopt gewoon dus t lijkt me nou duidelijk. ![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Wat zou dit kunnen zijn? vosje16 | 6 | 26-03-2007 14:55 | |
Drugs & Alcohol |
[XTC] en diabetes? Verwijderd | 22 | 22-06-2005 21:18 | |
Lichaam & Gezondheid |
Het grote lijntopic #24! Mara | 476 | 08-09-2004 17:03 | |