Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-11-2002, 14:38
Verwijderd
'In een mono-etnische witte klas reageren sommige kinderen luidkeels negatief op een uitzendig van het schooltelevisiejournaal over overwegend zwarte asielzoekers. Wat is je reactie?'

Hoe zou je hier als leerkracht op moeten en kunnen reageren? Zowel 'voors' als 'tegens' (tis niet echt een voor of een tegen, maar goed). Of hoe reageren jou leerkrachten op dit soort situaties en vindt je dat goed of juist niet? En waarom?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-11-2002, 15:58
Verwijderd
[QUOTE]Leonoor schreef:
'In een mono-etnische witte klas reageren sommige kinderen luidkeels negatief op een uitzendig van het schooltelevisiejournaal over overwegend zwarte asielzoekers.

je bedoelt dat ze zwarte assielzoekers "stom" vinden?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2002, 16:07
Verwijderd
Citaat:
marianne22 schreef:
je bedoelt dat ze zwarte assielzoekers "stom" vinden?
Ik weet niet wat er mee bedoeld wordt. Tis een soort van stelling voor school. Maar ik denk dat er idd iets mee bedoeld wordt als dat ze ze 'stom' vinden. Laten we het iig houden op uitspraken die tegen discriminatie ed aanhangen of het zijn.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2002, 16:10
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
vind dat je moet reageren. waarom zou je het niet doen? omdat het allemaal blanke kinderen zijn? omdat ze nog maar kind zijn?

laat ze gewoon in de klas vertellen waarom ze zo reageerden (schreeuwden, oerwoudgeluiden maakten )

T lijkt me niet goed als je gelijk boos wordt op die kinderen (groep 7-8? stvweekjournaal)
Oud 14-11-2002, 16:12
Verwijderd
tis idd groep 7, ik ga er iig vanuit dat ze dat bedoelen ('stelling' er boven ging nl iig over gr7). Als je ze laat praten wat zou een leerkracht dan moeten/kunnen zeggen? Met bv 'wat een stomme reactie' schiet niemand iets op.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2002, 16:27
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
vragen waarom ze dat vinden, de discussie aan gaan ofoz?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2002, 17:26
Verwijderd
Citaat:
EvilSmiley schreef:
vragen waarom ze dat vinden, de discussie aan gaan ofoz?
mee eens

bv. en als ze nou blank waren?
wat het uit maakt dat ze bruin zijn, of wat ze dan verder anders zijn (volgens de kinderen) dan zijzelf.
of de situatie om te draaien: wat als er hier oorlog is, als je hier blijft ga je dood, wat doe je dan? vluchten... hoe zou jij 't vinden als ze jou dan daar gaan uitschelden etc..
"wat nou als een belg ofzo hierheen vlucht, mag 't dan wel omdat we ze kennen, ze niet/nauwelijks anders zijn"

maar vooral wat EvilSmiley zegt het waarom?

ik kan me overigens slecht voor stellen dat kinderen uit groep 7 echt zo reageren.. beetje vreemd
Met citaat reageren
Oud 14-11-2002, 17:32
Verwijderd
Citaat:
marianne22 schreef:
ik kan me overigens slecht voor stellen dat kinderen uit groep 7 echt zo reageren.. beetje vreemd
Geloof me, d'r lopen d'r genoeg rond... Waarom doen volwassen zo? Kinderen praten hun ouders vaak na, als ouders dus negatief doen over asielzoekers, dan worden kinderen dit vaak ook. Vaak vooral wanneer er in hun omgeving ook niemand van bv. buitenlandse afkomst rond loopt.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2002, 19:03
Doelloos
Doelloos is offline
Nederland word een racisten land
Oud 14-11-2002, 19:05
Verwijderd
Citaat:
Doelloos schreef:
Nederland word een racisten land
Daar gaat deze topic niet over.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2002, 21:22
Doelloos
Doelloos is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Daar gaat deze topic niet over.
Gut hee het heeft er wel mee te maken..
Oud 15-11-2002, 01:24
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
tis idd groep 7, ik ga er iig vanuit dat ze dat bedoelen ('stelling' er boven ging nl iig over gr7). Als je ze laat praten wat zou een leerkracht dan moeten/kunnen zeggen? Met bv 'wat een stomme reactie' schiet niemand iets op.
Ik denk dat je moet blijven uitleggen. Je eigen overkennis hierin is van het grootste belang. Bereid je voor en weerleg wat je kunt. Laat je leerlingen alles vertellen wat ze op het hart hebben en ga er rustig, geduldig maar volhardend tegenin. Ga met ze mee in op bepaalde minder of niet relevante kwesties, maar blijf bij je standpunt op het gebied van de essentialia. Word niet boos, dreig niet en straf nooit. Dat verhardt de gemoederen in deze zaken. Hun opvattingen zitten diep en wortelen meestal in de moeilijk uit te roeien houding van de ouders. Registreer, noteer hun uitspraken en neem ze punt voor punt met hen door, waarbij je voortdurend blijft wijzen op de discrepantie tussen hun eigen comfortabele situatie en de miserabele toestand in het thuisland van de asielzoeker. In tegenstelling tot wat je vaak hoort, zoekt die namelijk meestal niet voor niets asiel. Laat je leerlingen tot op het merg voelen waar het probleem zit (geen huis, geen baan, geen eten, geen woning, geen toekomst). Misschien iets voor een 'kerstactie'?
Laat eens een of twee asielzoekers, die de Nederlandse taal redelijk machtig zijn, in je klas komen vertellen. Ik denk dat je dan wel een aantal diehards klein krijgt. Of bezoek een asielzoekerscentrum. Baat het niet, dan schaadt het zeker ook niet. Groep 7 is oud genoeg om daar iets van op te steken.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2002, 07:25
Verwijderd
@de abt van sion: tnx

Citaat:
Doelloos schreef:
Gut hee het heeft er wel mee te maken..
De vraag is hoe je op zo'n situatie reageert, niet of Nederland wel of niet rascistisch wordt. Dat is een heel ander probleem.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2002, 21:34
Verwijderd
Tv uit, vragen wie er negatief over asielzoekers denkt en laat ze het dan maar eens uitleggen. Dan weerleg je hun argumenten en laat je eventueel een (jonge) asielzoeker een verhaal vertellen op school. Kijken wat die etterbakjes er dan van vinden...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten