Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-01-2003, 15:28
Verwijderd
Morgen heb ik examen economie, en daar staat ook een stukje over reële rente in. Nou staat er in mijn boek wel een hoop theorie over, maar niet hoe je het nou daadwerkelijk uit moet rekenen.
Moet je gewoon de inflatie van de nominale rente aftrekken? En heeft een daling of stijging van de wisselkoers er iets mee te maken?

Alvast bedankt!

Monique
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-01-2003, 08:30
Dwarfie
Dwarfie is offline
Citaat:
lareno schreef:
Morgen heb ik examen economie, en daar staat ook een stukje over reële rente in. Nou staat er in mijn boek wel een hoop theorie over, maar niet hoe je het nou daadwerkelijk uit moet rekenen.
Moet je gewoon de inflatie van de nominale rente aftrekken? En heeft een daling of stijging van de wisselkoers er iets mee te maken?

Alvast bedankt!

Monique
Reële rente = Nominale rente - inflatie (of + deflatie).

Een daling of stijging van een wisselkoers is meestal het gevolg van een daling of stijging van de rente. Een wisselkoers zal niet uit zichzelf gaan veranderen.
Oud 09-01-2003, 08:45
Verwijderd
Citaat:
Dwarfie schreef:

Een daling of stijging van een wisselkoers is meestal het gevolg van een daling of stijging van de rente. Een wisselkoers zal niet uit zichzelf gaan veranderen.
Dankje! Ik moet dus wel gewoon de inflatie van de nominale rente aftrekken... ik dacht dat er weer een of andere ingewikkelde formule aan vastzat!
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 20:39
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Dwarfie schreef:

Wij hebben iets geleerd van RIC = NIC/PIC (Reëel index cijfer = nominaal indexc ijfer / Prijspeil index cijfer)
Dus als de nominale rent 5% is, en de inflatie is 3%, dan wordt de reële rente: (105 / 103)*100 = 101,94. Dus dan is de reële rente 1,94%, en niet (zoals bij jou, 5-3 = 2%

Offtopic:
ik kijk nu pas eigenlijk naar de datum, dit is eigenlijk al te laat, maar ik vroeg me af of wat ik dacht nou klopt
Oud 13-01-2003, 20:26
Verwijderd
Citaat:
barkrukkie schreef:
Wij hebben iets geleerd van RIC = NIC/PIC (Reëel index cijfer = nominaal indexc ijfer / Prijspeil index cijfer)
Dus als de nominale rent 5% is, en de inflatie is 3%, dan wordt de reële rente: (105 / 103)*100 = 101,94. Dus dan is de reële rente 1,94%, en niet (zoals bij jou, 5-3 = 2%

Offtopic:
ik kijk nu pas eigenlijk naar de datum, dit is eigenlijk al te laat, maar ik vroeg me af of wat ik dacht nou klopt
gelukkig is er niks over gevraagd op het examen, maar ik denk dat je gelijk hebt...
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 23:12
Dwarfie
Dwarfie is offline
Ik weet 100% zeker dat dit exact zo in de sheets van de hoorcolleges maco economie aan de Universiteit van Tilburg stond.
Er is ook CPI (consumentenprijsindex) behandeld en nu vraag ik me eigenlijk ook af wat nou de juiste manier is...
Oud 15-01-2003, 07:15
barkrukkie
barkrukkie is offline
Wellicht dat een van de (immer alwetende ) FB's ons kan verlichten?
Oud 15-01-2003, 07:51
Kubstudent
Kubstudent is offline
Citaat:
Dwarfie schreef:
Ik weet 100% zeker dat dit exact zo in de sheets van de hoorcolleges maco economie aan de Universiteit van Tilburg stond.
Er is ook CPI (consumentenprijsindex) behandeld en nu vraag ik me eigenlijk ook af wat nou de juiste manier is...
Quote uit het welbekende boek van Mankiw:

Real interest Rate = Nominal Interest Rate - Inflation Rate.

CPI is a measure of the overall cost of the goods and services bought by a typical consumer.
Hiermee kun je dus de Inflation rate bepalen:

Inflation rate in year 1 = ( ( CPI in year 1 - CPI in year 0 ) / CPI in year 0 ) * 100.

It's so simple...
Oud 15-01-2003, 08:09
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Kubstudent schreef:

CPI is a measure of the overall cost of the goods and services bought by a typical consumer.

Inflation rate in year 1 = ( ( CPI in year 1 - CPI in year 0 ) / CPI in year 0 ) * 100.

It's so simple...
is dit hetzelfde als wat ik had? Wij leerden ((Nieuw-Oud)/Oud) *100%
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 20:48
Dwarfie
Dwarfie is offline
Citaat:
Kubstudent schreef:

It's so simple...
Ok, dat bedoelde ik dus. Dat boek werd ook gebruikt. Ik was alleen keihard gezakt voor dat tentamen, was een herkansing van een vak uit blok1 (verdeed m'n tijd toen nog in Nijmegen), ik had geen boek, geen dictaat, geen colleges gevolgd.. Gevolg -> 3 voor m'n tentamen. Volgend jaar maar weer
Oud 16-01-2003, 12:22
Maurice
Maurice is offline
1 + r = 1+ i / 1 + p

(r = reele rente, i = nominale rente, p = inflatie)
Reageren

Regels voor berichten