Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-11-2002, 09:36
Krastain
Krastain is offline
Vaak kan ik niet zeggen wat ik voel of bedoel, omdat mijn (toch wel vrij uitgebreide) woordenschat dat niet toestaat. Er zijn dan gewoon geen woorden voor. Soms kan ik dat oplossen door naar een andere taal te grijpen, maar meestal moet ik me behelpen met een ingewikkelde en onbegrijpelijk uitleg. Het is eigenlijk net zo iets als een boek proberen te schrijven zonder de letters E K en G.

Meer mensen met dat probleem en hoe gaan jullie er mee om?

PTTP
Oud 22-11-2002, 09:56
Verwijderd
Citaat:
Krastain schreef:

Ik behelp me meestal met een ingewikkelde en onbegrijpelijk uitleg, die soms uiteindelijk toch wel weer gesnapt wordt. Of ik laat iemand 'vertalen'. Ik ken een aantal mensen die mijn ingewikkelde en onbegrijpelijke verhalen vaak in een aantal woorden of zinnen kunnen samenvatten of kunnen 'vertalen', dat werkt behalve voor anderen ook voor je zelf vaak erg verhelderend. Dat soort mensen proberen te vinden is denk ik een goede 'oplossing'.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 10:26
Screenager
Screenager is offline
Citaat:
Krastain schreef:
Vaak kan ik niet zeggen wat ik voel of bedoel, omdat mijn (toch wel vrij uitgebreide) woordenschat dat niet toestaat. Er zijn dan gewoon geen woorden voor. Soms kan ik dat oplossen door naar een andere taal te grijpen, maar meestal moet ik me behelpen met een ingewikkelde en onbegrijpelijk uitleg. Het is eigenlijk net zo iets als een boek proberen te schrijven zonder de letters E K en G.

Ja ik heb dat ook heel erg, vind het heel moeilijk om mn gedachten/gevoelens uit te drukken in woorden. En in je hoofd is het dan allemaal zo logisch Ik probeer er meestal wel wat van te maken.. maar het komt nooit zo over als ik het echt bedoel.. soms zeg ik er dan ook maar bij dat ik niet weet hoe ik het moet zegggen
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 11:54
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik ben een echte talengek, en ik schrijf ook dagelijks op internet wat me bezighoud, maar soms kàn dat gewoon niet. Dan is een gevoel zo groot, intens en moeilijk dat je het niet goed kan omschrijven. Wat ik doe is dan losse, kleinere zinnetjes opschrijven, maar dat lukt met spreken niet. Maar ik ben sowieso slecht in spreken, ik kan me al sprekende nooit iets duidelijk maken. Laat mij maar schrijven!!!!!!
Oud 22-11-2002, 14:12
MazeMouse
MazeMouse is offline
Ik ben zo nu en dan het nederlandse woord kwijt en weet het dan wel in het engels. Misschien eens wat meer nederlands praten. (ik maak tegenwoordig zelfs expres spelfouten om ervoor te zorgen dat het niet meer opvalt )
Oud 22-11-2002, 14:33
ABrules
ABrules is offline
Je wil aan alles wat je voelt een betekenis geven, dat wil iedereen en dat doe je met woorden omdat het anders volgens onze primitieve geest niet bestaat. Al wat we geen betekenis kunnen geven bestaat niet, juist heel veel bestaat toch wel zo, pas als je alleen maar accepteerd dat het bestaat en het niet wilt benoemen geen betekenis wil geven dan is Taal niet meer beperkend.
Oud 22-11-2002, 14:45
Quiana
Quiana is offline
Ik ga vaak in mn onbegrijpelijke mengelmoesje lopen bazelen..
Anders probeer ik het op te schrijven,
of op een rijtje te zetten in mn hoofd.
Oud 22-11-2002, 15:25
Q
Q is offline
Tsja, ik ken ook iemand who has the same problem. Maar vaak kwam dat because he wanted to say iets heel snel, iets wat gelijk bij hem op komt moest die vertellen. Ikzelf heb alleen een beetje last that I mix some languages doorelkaar. But hey, who give's a biet. Dus als je er last van hebt moet je wat meer geduld hebben when you want to say something. Then when de zin naar je zin is pas beginnen with talking.

En dingetjes uitleggen lukt me soms very good en soms heel bad, zeer wisselvallig dus. Ik denk ook dat iedereen soms een beetje moeite has with finding the right words.

Cheers!
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 17:41
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
ABrules schreef:
Je wil aan alles wat je voelt een betekenis geven, dat wil iedereen en dat doe je met woorden omdat het anders volgens onze primitieve geest niet bestaat. Al wat we geen betekenis kunnen geven bestaat niet, juist heel veel bestaat toch wel zo, pas als je alleen maar accepteerd dat het bestaat en het niet wilt benoemen geen betekenis wil geven dan is Taal niet meer beperkend.
Oké, dit volg ik dus echt totaaaaaal niet!!!!
Hoezo bestaat iets niet als je niet weet welke woorden je eraan moet geven? Want dat bedoel je, toch?

Ik heb dat zovaak, als een gevoel gewoon té groot, té sterk en té ingewikkeld is, dan kun je dat niet gemakkelijk uitleggen. Maar dan bestaat het toch juist des te meer??
Oud 23-11-2002, 11:57
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
Citaat:
Krastain schreef:

PTTP
Ja dat herken ik zeker. Dan eindig ik meestal met "ik kan het niet uitleggen" Dan geef ik maar een paar woorden die in de buurt moeten komen. Krijg je van dat vaag gebrabbel
Het ergst is het nogwel na een shroomtrip, Wat ik dan op papier zet is maar een klein deel van mn hele gedachtegang en alsnog snapt niemand het.
Tja, ik leg het meestal maar niet uit. Soms kan een tekening helpen dat is eigenlijk mn enige advies.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 12:05
moenbase
moenbase is offline
Die mij echt goed kennen zien toch wel aan mij wanneer ik ergens mee zit. Vervolgens hoef ik alleen maar ja of nee te antwoorden. Dan komen ze er zo achter waar ik mee zit.
Iemand die ik zelf omdoop tot 'beste vriendin' laat mij altijd rustig vertellen, en met een kronkelweg komen we dan meestal wel op het eigenlijke punt.
Oud 23-11-2002, 12:13
StrawberrySwirl
StrawberrySwirl is offline
Citaat:
Monrath schreef:
Ik ben een echte talengek, en ik schrijf ook dagelijks op internet wat me bezighoud, maar soms kàn dat gewoon niet. Dan is een gevoel zo groot, intens en moeilijk dat je het niet goed kan omschrijven. Wat ik doe is dan losse, kleinere zinnetjes opschrijven, maar dat lukt met spreken niet. Maar ik ben sowieso slecht in spreken, ik kan me al sprekende nooit iets duidelijk maken. Laat mij maar schrijven!!!!!!
Idem.

Al lukt het me steeds beter toch sprekend duidelijk te maken wat ik bedoel.
Oud 23-11-2002, 12:22
REIE
REIE is offline
Ik kan soms ook niet op een bep. woord komen, en dan beschrijf ik het maar. Als je het kan beschrijven klinkt het wel eens dat je het juist heel goed weet kent en er veel woorden kan bij verzamelen.

REIE
Oud 23-11-2002, 12:58
ABrules
ABrules is offline
Citaat:
Monrath schreef:
Oké, dit volg ik dus echt totaaaaaal niet!!!!
Hoezo bestaat iets niet als je niet weet welke woorden je eraan moet geven? Want dat bedoel je, toch?

Ik heb dat zovaak, als een gevoel gewoon té groot, té sterk en té ingewikkeld is, dan kun je dat niet gemakkelijk uitleggen. Maar dan bestaat het toch juist des te meer??
Je volgt mij precies... maar dat is het hem nu juist. Taal is niet beperkend gewoon niet van belang bij die gevoelens... dat is alles wat je moet volgen.
Oud 23-11-2002, 13:33
Chelle
Chelle is offline
Citaat:
Krastain schreef:

PTTP
Tja, ik ben dan heel vaag en kijk heel wanhopig als ik die blik van de persoon tegenover me zie. Voor mezelf kom ik er uit door muziek te maken of te dansen. Soms is er een liedje dat mijn gevoel precies beschrijft, dat wil ook nog wel eens wat duidelijk maken.
Wel interessant..
Met citaat reageren
Oud 24-11-2002, 06:14
JJzD
JJzD is offline
ik kan vaak logica niet uitleggen of bepaalde ged88 en dan grijp ik altijd terug op gelijkenissen
maar ja daar kan de gemiddelde nederlander netzomin mee omgaan
Oud 24-11-2002, 09:51
dystopia
dystopia is offline
Niet alleen taal in de traditionele vorm van Engels/Nederlands etc, ook lichaamstaal heeft beperkingen. Je intenties duidelijk maken kan niet altijd even goed lukken. Dat kan problematisch zijn... tja, jammer.. denk dat er weinig aan te veranderen valt.. :/
Oud 25-11-2002, 12:08
Krastain
Krastain is offline
Citaat:
ABrules schreef:
. Al wat we geen betekenis kunnen geven bestaat niet,
Dat geld misschien voor jou, maar voor mij zeker niet. Ik denk dat dat voor heel veel mensen niet opgaat.
Oud 26-11-2002, 01:48
86dagreed
86dagreed is offline
Plato zei ooit: 'als je niet kan uitleggen wat je bedoelt, bezit je de kennis ervan ook niet'.
Oud 26-11-2002, 08:28
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
86dagreed schreef:
Plato zei ooit: 'als je niet kan uitleggen wat je bedoelt, bezit je de kennis ervan ook niet'.
Dan lulde plato crap want er is zoiets als een taalbariere. Laat de slimste Chinees ter wereld jou maar eens iets dat behoorlijk ingewikkeld is in het Chinees uitleggen.
Reageren

Regels voor berichten