Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Het ultieme doel van alles is rust. Dat je niet meer aan het streven bent naar iets. Dus van filosofie is dat je je OF bij de vragen neer kan leggen, of dat je alles weet (/hebt ervaren/begrijpt...).
OfzO. [Dit bericht is aangepast door Floef (27-01-2002).]
|
Het doel van filosofie is er niet. Het is iets dat in het leven is geroepen door mensen die het vervelend vonden dat ze dingen niet begrepen, en dat ze dingen niet wisten... Het voldoet aan een behoefte van de mens om over het geheel na te denken. Als er een doel is is dat het.
||
![]() |
Citaat:
Maar ik wil mensen kunnen begrijpen door filosofie. Geloven begrijpen en denkbeelden begrijpen. En dan wil ik niet antwoord op de vragen is er God enzo. Ik wil alleen begrijpen waarom mensen geloven enzo. Ik wil dus eigelijk het psychologische erachter weten.. Is dit logisch? ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
ik denk dat het doel van de filosofie niet het vinden van antwoorden is, maar het stellen van de juiste vragen. Door niet alles als vanzelfsprekend aan te nemen ontstaan er een soort van vrijheid. Stilstaan maakt je bewust van de relativiteit van het leven.
|
![]() |
Ik denk;
Jezelf, en/of anderen een bepaalde levenwijze aan het licht brengen. Of het nou goed is of niet. Een manier om anders te kunnen leven, of uitleggen waarom je zo goed/eerlijk wat dan ook zou kunnen leven. En alles vanuit daaruit, dus ook ideeën, opvattingen, weet ik het allemaal. |
![]() |
|
ik denk dat het niet echt een doel heeft, ja natuurlijk heeft het wel een doel, maar het is ontstaan uit de nieuwsgierigheid van mensen denk ik.. mensen die overal een oorzaak bij willen hebben, mensen die willen weten hoe alles werkt enzo... zo heel veel nut heeft het niet maar het is wel leuk en interessant (dan is het dus niet nutteloos ofzo, da's alleen maar goed, er schijnen bijvoorbeeld ook een hoop mensen te voetballen, dat lijkt ook totaal nutteloos maarjah als die mensen het leuk vinden
![]() ![]()
|
![]() |
Het onbereikbare halen (of je dat nou wil interpreteren als alles willen begrijpen, ultime rust vinden of ultiem geluk vinden....) en daarom is het nutteloos, omdat je er geen doel mee kan bereiken
||
Citaat:
|
![]() |
Ik zie filosofie meer als een methode om nieuwe kennis te verweven. Door te filosoferen kun je nieuwe vragen en hypotheses bedenken. Deze hypotheses kun je misschien later toetsen. Boven dien kun je door discussies een idee krijgen over hoe de ander denkt en hoe hij de of zijn wereld ziet. Meestal als het antwoord niet gevonden kan worden is de verkeerde vraag gesteld.
Misschien kan filosofie je helpen de juiste vragen te vinden en kan je met de gedachte waarnemingen doen die je niet kunt zien. [Dit bericht is aangepast door Gods zoon (30-01-2002).]
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Hoe kijk je als atheïst tegen het leven aan? Verwijderd | 107 | 22-10-2007 14:01 | |
De ham vraag ; Wat is waar? Dave Rhubarb | 56 | 01-07-2005 12:57 | |
Het toevallige lot? Fade of Light | 108 | 23-02-2005 23:56 |