Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
=zwart wit= tief jij toch op naar je eigen land gepost op 05-03-2005 @ 19:23
|
![]() |
||
Citaat:
in mijn ogen is vermoorden vermoorden, of je nou de wet achter je hebt staan of niet |
![]() |
||
Citaat:
iemand die een geweten heeft, die ook het goede in zich heeft, die ook van mensen kan houden. hoe ongelooflijk slecht iemand ook lijkt, volgens mij heeft iedereen zowel goed als kwaad in zich. het is de taak van een samenleving te zorgen dat het goede naar buiten komt, niet om het zog. kwade uit te roeien..... |
![]() |
|
Dit is altijd een moeilijk begrip doodstraf...
de voor en tegens zijn erg moeilijk te vinden, in sommige gevallen zijn we misschien wel allemaal voor. Stel je kleine zusje woord Bruut verkracht Mishandeld en daarna instukjes gehakt en opgegeten (ja heel drastische) als jij dan oog in oog zou staan met de dader kan je hem wel vermoorden, en het enige wat je wil is deze persoon zien leiden... doodstaf een optie... Maar dan kan je ook altijd zo zien, iedereen krijgt een 2de kans (bah ik walg ineens van mezelf ![]() Ik denk dat iemand die toch levenslang woord opgesloten en geen kans meer heeft om terug te keren tot de maatschappij net zo goed de doodstraf kan krijgen... wat natuurlijk nog mooier is, dat ze hier zelf over mogen beslissen... maarja... ik ben in elk geval voor, mits het waterdicht bewijs is.
|
![]() |
als de doodstraf zo goed is.
Hoe komt het dan dat er in landen waar geen doodstraf is veel minder moorden worden gepleegd als landen waar wel de doodstraf is? Doodstraf is geen straf. Straf is bedoeld om iemand iets te leren. Wat leer je iemand door hem te vermoorden? Iemand vermoorden is wel een erg makkeljke methode om mensen die je niet waardevol vind kwijt te raken uit de samenleving. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Vraag aan jou Sublime: Als jij bedreigt wordt met de dood, en de enige ontsnapping die je geboden wordt is het doden van de man die je bedreigt, zou jij die kans dan nemen? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maakt voor mij niet uit wat iemand gedaan heeft. Als iemand iemand anders benadeelt dan mag diegene verwachten dat hij/zij op dezelfde manier behandeld wordt. |
![]() |
||
Citaat:
dit is voor mij een keuze tussen de dood of leven en iets verschrikkelijks moeten dragen. ik denk niet dat ik iemand zou kunnen vermoorden. maar in zo'n geval zou je moorden uit egoïsme, niet uit rechtvaardigheid. het gaat om zelfverdediging en niet om het bestraffen van een misdaad.. wat het op dezelfde manier behandelen betreft: wat u niet wil dat u geschiedt doe dat dan ook een ander niet. je zegt dat hij (de moordenaar die overigens ook een vrouw kan zijn) niet gerechtvaardigt is te doden. maar wie is dat wel? en ik denk dat je goed en kwaad bij dit onderwerp niet buiten beschouwing kunt laten, iemand die er van uit gaat dat de mens van nature slecht is zal voor de doodstraf zijn, maar iemand die vind dat de mens zowel een goede als een slechte kant heeft zal kiezen voor een 2de kans. |
![]() |
||
Citaat:
nogmaals wat u niet wilt dat u geschied doe dat ook een ander niet.... geld voor zowel de moordenaars als de mensen die zich rechters noemen en mensen met het wetboek in de hand vermoorden |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
En vermoorden is dan de oplossing?
Wanneer je alle misdadigers om het leven zou brengen, zou het oorspronkelijke probleem dan zijn opgelost? Nee, want ten grondslag aan ernstige misdaden ligt geen gebrek aan straf of controle, maar een verwarde blik op de ander en op het zelf. En dat geldt zowel voor de misdadiger als de straffer. |
![]() |
||
Citaat:
"Er zijn geen boosdoeners die gestraft moeten worden. Er zijn alleen verdwaalden die geleid moeten worden en zieken die verpleegd moeten worden." -Yvonne de Man- mensen zijn niet slecht, ze worden alleen slecht door de zog. rechtvaardige wereld.... geestelijke pijn maakt gek.... |
![]() |
||
Citaat:
IK HOU VAN JE ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
Na alle reply's gelezen te hebben mis ik toch nog een belangrijk argument tegen:
Iemand die een moord pleegt, en dan een getuige ziet, en weet dat hij de doodstraf krijgt als hij gepakt wordt, zal die getuige ook een kopje kleiner maken. Dit is duidelijk te zien in Amerika, waar er veel meer moorden op getuigen plaatsvinden dan in Nederland. Dat is trouwens in het algemeen het geval met strenge straffen. Iemand die een misdaad pleegt, doet dat namelijk niet terwijl hij ermee rekent dat hij gepakt wordt. Door strenger straffen, verklein je het aantal misdaden dus niet, dat is een veelvoorkomend misverstand.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
ja hij mag blijven leven, maar is wel zwaar toe aan psychiatrische hulp en begeleiding. mensen die daar toe in staat zijn, zijn ziek... iemand die kanker heeft vermoord je toch ook niet bijvoorbaat? ik weet denk ik wat je nu zult zeggen, een kankerpatient richt geen schade aan, maar iemand die een vrouw verkracht is net zo goed ziek. het is de taak van de overheid voor beide slachtoffers te zorgen (ja ik zie ook de dader als slachtoffer, een slachtoffer van zichzelf....). criminaliteit los je niet op door daders te vermoorden, maar om ze te leren. iemand zij het al eerder, een straf is bedoeld als les. hoe kun je als je dood bent je spijt betuigen? |
Advertentie |
|
![]() |
|
![]() |
Ten eerste ben ik voor de doodstraf en ik ga daar even voor het gemak niet al mijn argumenten voor neer zetten.
Daarnaast de volgende vraag "Stel jij pleegt een massamoord vermoord 100 mensen ofzo en je mag kiezen tussen levenslang of de doodstraf wat zou jij dan doen" Ik zou voor de doodstraf kiezen omdat ik simpelweg geen zin heb om weg te rotten in een cel dus om te beginnen kunnen we altijd een keuzevrijheid inbouwen doodstraf of levenslang en dus niet omzetten naar 20 jaar maar echt levenslang.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ten eerste hier in NL zijn vreselijk overs TE la9e straffen... Het is er zelfs 'plezieri9'...(in de 9evan9enissen dan)... Er is 9een 9oeie controle (ner9ens)... Hierdoor 9aan mensen zich onveili9 voelen... Hierdorr 9aan mensen zich no9 er9er 9era9en en een 9oed en juist voorbeeld hebben we nou ook weer niet... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wel zijn er natuurlijk meer cellen vrij ook al zullen dit er maar 10 per jaar zijn ofzo. In Nederland worden maar 250 moordne per jaar gepleegd dus schijnbaar worden de mensen niet hysterisch omdat er geen doodstraf is he. Doodstraf is geen straf trouwens. Hier mee laat je een schuldige vluchten en hij/zij leert er totaal niks van. Een paar jaar van de wereld afgesloten zijn is erger dan binnen een jaar de wereld mogen ontvluchten. En als het 'recht' over een leven mag beslissen zijn ze net zo slecht als de moordenaar zelf. De enige die over je leven mag beschikken ben je zelf. Wel zouden de straffen voor moord delinquenten hoger moeten liggen. Rond de 30 jaar ipv 20. Nederland is een van de minst criminele staten dus dat er geen doodstraf maakt echt niks uit dus dat idee kan ik voor jullie uit de wereld helpen. En mirage... als jij vind dat verkrachters de doodstraf moeten krijgen ben je nog gekker dan de verkrachters zelf. |
![]() |
||
Citaat:
Ik ben een mens, dus vatbaar voor interpretaties en dus voor fouten. Herinneringen zijn onbetrouwbaar, getuigen ook. Met bewijs kan geknoeid worden, mensen kunnen anderen 'er bij lappen' om van ze af te komen. Ik noem dit slechts als voorbeeld. Mijn eerste vraag blijft staan; wie ben ik om over leven en dood te oordelen? Natuurlijk is er het voorbeeld van de persoon die mijn familie uitmoord maar dan nog zou ik geen eigen rechter mogen spelen, dat zou dan net zo goed moord zijn, volgens sommigen terecht. Daar komt dan nog bij dat waneer iemand zeker weet dat hij de doodstraf krijgt hij niets meer te verliezen heeft. Zal hij dan stoppen of koste wat het kost weg proberen te komen met alle gevolgen van dien? Voor zowel lijfstraffen als de doodstraf geldt hetzelfde: eenmaal uitgevoerd is het niet meer terug te draaien. De kans op fouten is aanwezig en dat maakt het voor mij onaanvaardbaar. Een onterechte gevangenisstraf is uiteraard ook kwalijk maar minder onherroepelijk.
|
![]() |
Als iemand onschuldig bleek te zijn na de tijd.
Dan wil ik graag dat de Jury, Rechter, Cipiers, en alle mensen van de betreffende instanties ook de doodstraf krijgen, want die hebben geholpen aan de onrechtvaardige dood van een mede-mens. Groetjes Ben(die dat al reden genoeg vind tot afschaffing/tegen van de doodstraf ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Als je mensen laat kiezen tussen dood of levenslang zullen er altijd mensen zeggen dat ze dood willen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
ik ben voor de doodstraf, maar niet als straf.. Dat vind ik verkeerd,dan verlaag je je net zo als die ander... Ook vind ik niet dat het zoo regelmatig moet gebruikt worden als in de VS.. Maar bij mensen die echt een gevaar voor de samenleving zijn... Stel dat Hithler niet zelfmoord had gepleegd, dan zou ik hem de doodstraf gegeven hebben, die man heeft zoveel kennissen dat ie vroeg of laat de gevangenis uit kan komen. Denk aan Marc Detroux die belgische kinderverkrachter, die man is uit de gevangenis ontsnapt... Als ze Bin Laden zouden ze hem het beste gewoon meteen doodschieten. Wie weet wat voor dingen hij kan uithalen. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
iemand die dood gaat en dat in jou ogen niet verdient kun je nietterug halen, waarom zou je dan iemand die het in jouw ogen verdient dood te gaan wel mogen vermoorden...... |
![]() |
|
als ik hier de argumenten voor doodstraf bekijk gaan die zo af op het gevoel...
ik blijf erbij dat mensen niet het recht hebben te beschikken over het leven van anderen. hoe slecht iemand ook is, iemand die doet alsof hij goed en rechtvaardig is en vervolgens iemand vermoord vind ik nog veel slechter... |
![]() |
||
![]() |
Dit is een betoog van een Filosoof die ik ken tegen de doodstraf.
Citaat:
Ben(die er helemaal achter staat ![]()
|
![]() |
Het voornaamste argument tegen de doodstraf is het gerecht. Dat klopt en ben ik het ook helemaal mee eens. Zoals ik al in het begin had aangegeven: Ik ben voor de doodstraf. mits de jury en de rechter perfect zijn EN in het hoofd van de veroordeelde kunnen kijken. Ik ben dus alleen voor 'eye for an eye' als het gehele rechtsysteem perfect zou zijn.
Daarnaast zie ik de doodstraf niet als een straf, maar gewoon als een snelle, effieciente en goedkope manier om van een potentieel gevaar voor mezelf af te komen. Het gaat mij dus ook helemaal niet om het afschrikken van andere of vergelding of iets dergelijks. Dan is er nog het argument dat waar de repressie het grootst is ook het meest van die soort misdrijven worden gepleegd. Dat zou heel goed kunnen, maar op dit moment zijn de landen waar de doodstraf gebruikt wordt vaak arm. Politie is er waarschijnlijk dus nauwelijks en waarschijnlijk ook nog corrupt. Het argument dat de persoon die iemand heeft vermoord ook de getuigen zou afmaken als er een zware straf hem boven het hoofd hangt. Waarschijnlijk zou die dat ook doen als er geen zware straf zou worden uitgedeelt. Als die persoon na 25 jaar uit de gevangenis komt is zijn leven kapot. Dat heeft hij waarschijnlijk in zijn hoofd en niet die 25 jaar gevangenisstraf. En hij heeft immers al eerder gemoord, waarom zou hij er niet nog iemand bij vermoorden. Het enige echt goede argument dat ik tegen de doodstraf kan bedenken (als het recht perfect zou zijn) is dat de moordenaar waarschijnlijk ziek in zijn hoofd is en dat hij er misschien best vanaf gebracht kan worden. Dat is een redelijk argument, maar zo'n actie heeft de potentie om te mislukken en dan is er nog een mensenleven verloren gegaan. Bovendien kost het erg veel moeite. Ik blijf erbij dat een moordenaar van een onschuldige gerechtigd zijn eigen daden het verdient te sterven. Ik zou die persoon dan doden omdat het een potentieel gevaar voor mezelf is en het veel moeite kost om hem 'te genezen' en dat het bovendien zou kunnen mislukken. Daar komt geen oordeel van goed of kwaad in voor. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Doorschrijven of niet? l-i-e-n-n-e | 7 | 30-06-2008 19:02 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
doodstraf... wel of niet? ~SaraH~ | 29 | 09-05-2006 18:09 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
[Mensenrechten] Moordenaar straffen met de doodstraf? Nijn* | 96 | 16-05-2005 12:43 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Doodstraf Shredder | 120 | 11-03-2005 18:56 | |
Voor of tegen het invoeren van de doodstraf? funky | 252 | 08-10-2003 16:43 | |
Nederlanders krijgen doodstraf in Thailand MissCzechMeOut | 40 | 24-04-2003 15:30 |