Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Waarom willen wij die grens eigenlijk trekken?
|
![]() |
Ik wil het onderscheid weten om er achter te komen waarin wij wezenlijk verschillen van levenloos. Want als je alles op heel klein niveau gaat bekijken is alles levenloos. Je kunt allerlei levenskenmerken opstellen. Maar op meetbaar niveau is het in theorie mogelUk om een computer te bouwen die aan dezelfde eisen voldoet. Leeft het dan ook? Ik vroeg het vandaag aan mijn bioleraar, hij kwam uit op de conclusie dat leven 'de complexiteit van het geheel' is. Geheel vaag, maar in de biologie is de grens net zo vaag. De biologie gaat trouwens wel uit van: wij zijn enkel een chemisch proces. En door de complexiteit daarvan zou dat leven zijn?!
|
![]() |
Het is nogal verkeerd opgepakt geloof ik.
Dood is gewoon iets wat ooit levend was. Levenloos is iets wat nooit geleefd heeft. En als je biologie hebt dan leer je toch zeker ook wel de eisen waaraan een voorwerp (geheel of gedeeltelijk) moet voldoen om als levend gekwalificeerd te worden? Stofwisseling, voortplanting, mobiliteit etc? Een computer kan hier heel goed aan voldoen, wat dacht je van een CPU fabricerende computer die zichzelf naar een oplaadpunt rijdt als hij energie nodig heeft? Een steen doet dat dus niet ![]()
||
![]() |
Citaat:
Ja, die kenmerken ken ik, maar die kunnen wij ook inbouwen in een machine. Als het leven toch alleen maar 1 groot chemisch proces is, is leven weinig bijzonder.
|
![]() |
Alle levensverschijnselen.
Voorplanting, waarneming, stofwisseling, groei, ontwikkeling en beweging. Stenen, virussen(zitten op grens van leven en dood), water etc. voldoen hier niet aan. Groetjes Ben(die wel eens een keer wil leven ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Leven/dood/levenloos wat is het verschil?
FF aansluitend op de post over water: ik hoorde van iemand dat er een experiment was gedaan van (quantum) random number generators bij mediterenden die mediteren op liefdevolle vriendelijkheid. Als zo'n generator 0 of 1 als uitkomst heeft dan was het normaal een grote chaos van 0'en en 1'en, onder de meditatie spuugde de generator voornamelijk 1'en uit. Zijn argument is dat liefdevolle vriendelijkheid meer is dan alleen een stofje, maar het dus echt in de natuur aanwezig is, zeg maar een soort ordening in deeltjes/energie. Als dit klopt dan is het wel hoopgevend ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |