Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-03-2002, 14:16
jetjuh
jetjuh is offline
God is de maker van de wereld, maar God bemoeit zich niet met de wereld. Dat hoeft ook niet, want alles werkt prima volgens de natuurwetten. eigenlijk kan je God vergelijken met een klokkenmaker: die zette een ingewikkeld uurwerk inelkaar, dat zonder zijn hulp gewoon blijft werken
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-03-2002, 15:49
sase
sase is offline
Ik wil je niet afkraken, maar dit is een middeleeuwse gedachte..wel een mooie, maar ik ben benieuwd waar je het vandaan hebt? Of heb je het helemaal zelf bedacht? Die gedachte kwam namelijk vorig jaar voor tijdens de behandeling van de middeleeuwen.
Oud 15-03-2002, 15:56
KiPracticer
KiPracticer is offline
ckers net een les geschiedenis gehad ?
Met citaat reageren
Oud 15-03-2002, 20:35
Uhmpra
Uhmpra is offline
DING DONG
alles werkt perfect volgens de natuurwetten?
Oud 15-03-2002, 22:15
jetjuh
jetjuh is offline
ja tkomt uit me geschiedenis boek ja maar ik wou et als reactie doen op een ander berichtje maar kdee iets verkeerd
Met citaat reageren
Oud 15-03-2002, 22:25
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
God is de maker van de wereld, maar God bemoeit zich niet met de wereld. Dat hoeft ook niet, want alles werkt prima volgens de natuurwetten. eigenlijk kan je God vergelijken met een klokkenmaker: die zette een ingewikkeld uurwerk inelkaar, dat zonder zijn hulp gewoon blijft werken
religieusen , haha , altijd bezig met het proberen te verklaren waarom 'god' iets doet/niet doet maar wel op zo'n manier dat ze in hun sprookjesboek kunnen geloven.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2002, 13:11
Floef
Floef is offline
Een klok is een machine. Die doet wat hem is opgedragen aan het begin, is dus geprogrammeerd en kan enkel ophouden te werken. Zijn wij ook machines? Doen wij ook slecht dat ons is opgedragen aan het begin?
Oud 16-03-2002, 13:43
sase
sase is offline
Citaat:
mitsj schreef:

religieusen , haha , altijd bezig met het proberen te verklaren waarom 'god' iets doet/niet doet maar wel op zo'n manier dat ze in hun sprookjesboek kunnen geloven.[/B]
ik wee tniet zeker wat je met hun sprookjesboek bedoeldt, me dunkt de bijbel, maar ikm oet zeggen, ik ben gelovig en ik vat de bijbel niet letterlijk op. Ik geloof ook in evolutie, de zeven dagen schepping is een verhaal, elke dag staat voor een lange periode tijd..
Oud 16-03-2002, 19:14
laydee
laydee is offline
Citaat:
sase schreef:
Ik wil je niet afkraken, maar dit is een middeleeuwse gedachte..wel een mooie, maar ik ben benieuwd waar je het vandaan hebt? Of heb je het helemaal zelf bedacht? Die gedachte kwam namelijk vorig jaar voor tijdens de behandeling van de middeleeuwen.
Ik wil jou niet afkraken... , maar dit geloof heet het deďsme en is ontstaan in de Verlichting. De verlichte filosofen besteften dat door allerlei nieuwe denkbeelden en ontwikkelingen het geloof aangepast moest worden (ze wilden het geloof namelijk niet helemaal afschrijven) en ontwikkelden het deďsme.
Zozo, jaja, ook net gesch gehad

[Dit bericht is aangepast door laydee (23-03-2002).]
Met citaat reageren
Oud 16-03-2002, 19:37
Mysticus
Mysticus is offline
Citaat:
sase schreef:
ik wee tniet zeker wat je met hun sprookjesboek bedoeldt, me dunkt de bijbel, maar ikm oet zeggen, ik ben gelovig en ik vat de bijbel niet letterlijk op. Ik geloof ook in evolutie, de zeven dagen schepping is een verhaal, elke dag staat voor een lange periode tijd..
Hoe weten we dat de bijbel niet gewoon een groot sprookjesboek is?

[Dit bericht is aangepast door Mysticus (16-03-2002).]
Oud 23-03-2002, 11:22
Janicha
Janicha is offline
En wie zegt dat de wereld goed draait zonder god. Misschien heeft hij nog ontzettend veel invloed. Maar wij zijn er zo aan gewent dat we zijn aanwezigheid niet eens meer opmerken. En dus denken dat het allemaal vanzelf gaan. Maar wat als god echt stopt met zich met de wereld bemoeien.... Dan kan het wel eens heel anders worden als nu!
Oud 23-03-2002, 14:15
Verwijderd
Geinig.
Dan zie je God dus als een soort mildly involved wezen...fan van scientology of zoiets?

Anyway, mijn beeld van God is heel anders dus ik zie God niet als een klokkenmaker.
'God' in mijn beeld ís de klok en ís de klokkenmaker en de wereld waarin ze leven met alles erin en erbuiten en tevens alles wat daar niet is.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2002, 18:25
Anarchoi
Anarchoi is offline
Dit past eigenlijk meer bij filosofie als bij geschiedenis...
Oud 23-03-2002, 18:43
Verwijderd
Ehhhhh...ja en daar staat het ook?
Met citaat reageren
Oud 23-03-2002, 21:13
legatus
legatus is offline
Vervelend als je klok het begeeft.
Oud 23-03-2002, 21:54
Uhmpra
Uhmpra is offline
en als iemand de klok nou steelt of sloopt?
Reageren

Regels voor berichten