Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-04-2002, 20:27
flierefluiter
flierefluiter is offline
Ik zit met iets, en vraag me af of meer mensen dat hebben,
ik ben gedoopt, en heb ook de 1e communie gedaan, maar we gaan bijna nooit naar de kerk.
Ik geloof wel in een god, maar nie in van eentje die op un wolkje zit, en die zeeen uit elkaar laat gaan, die mensen tot leven wekt e.d.
Ik vind het allemaal wel raar inelkaar zitten, een van de hoofddoelen in de kerk is volgens mij , heb je medemens lief. terwijl juist door diezelfde godsdiensten, honderden oorlogen zijn ontstaan, over dat de andere godsdienst anders en duz verkeerd is. Al die mensen die het eigenlijk zo goed bedoelen zijn daar dan de dupe van. graag reacties?liefs moi
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-04-2002, 22:41
Undeclinable
Undeclinable is offline
Als je wil geloven, doe het dan op je eigen manier.. en ga niet blind en naief leven naar hoet moet volgens 1 bepaald geloof / kerk..Kijk verder en zoek wat je het meest aanspreekt.

Ik vind de kerk zelf een ongelooflijke hypocriete instelling, die erg veel gigantisch groffe fouten en misdaden heeft begaan..en nog steeds begaat helaas, met regels die stammen uit de middeleeuwen (die toen vaak uit praktisch oogpunt, of om het volk tevreden/kort te houden zijn ingevoerd)..

(ik geloof zelf niet )
Oud 23-04-2002, 22:48
soulless
soulless is offline
Laat je eigen rede je leiden. De hele instelling kerk/religie heeft er niks mee te maken.

Ook niet-religieuze mensen kunnen er een moraal op na houden (jaja, wat een verrassing voor de orthodoxe mensjes hier)... Zelfs eentje die niet verblindt wordt door dogma's en tradities.
Oud 25-04-2002, 16:36
Rio
Rio is offline
Citaat:
flierefluiter schreef:
Ik zit met iets, en vraag me af of meer mensen dat hebben,
ik ben gedoopt, en heb ook de 1e communie gedaan, maar we gaan bijna nooit naar de kerk.
Ik geloof wel in een god, maar nie in van eentje die op un wolkje zit, en die zeeen uit elkaar laat gaan, die mensen tot leven wekt e.d.
Ik vind het allemaal wel raar inelkaar zitten, een van de hoofddoelen in de kerk is volgens mij , heb je medemens lief. terwijl juist door diezelfde godsdiensten, honderden oorlogen zijn ontstaan, over dat de andere godsdienst anders en duz verkeerd is. Al die mensen die het eigenlijk zo goed bedoelen zijn daar dan de dupe van. graag reacties?liefs moi
Weetje ik ben ook gedoopt en ik heb de 1e communie gedaan en het vormsel... en ja wij gaan ook nooit naar de kerk, want weetje geloven kun je overal doen, bidden kun je overal doen....
ik vind die bijbelverhalen veel te veel sprookjesachtig gemaakt... er kan best een hele kleine kern van waarheid inzitten maar volgens mij zit er veel te veel romantiek en alles in... zo zie ik het tenminste... ik hoop dat je er wat aan hebt...

liefs, Rio.
Oud 27-04-2002, 19:46
jimmyO
jimmyO is offline
Als je echt in de God van de christenen en in de God van de Joden (die is hetzelfde) wilt geloven, begin dan niet te zoeken in de kerk, of in regeltjes, of in rituelen (ik ben zelf ook niet gedoopt maar weet dat Hij er is), of in mensen, of in ideeen. Probeer God zelf te vinden. Je kunt letterlijk een goeie relatie met Jezus Christus opbouwen. Je kunt persoonlijk met hem bevriend zijn. Dat is het belangrijkste.

Als je echt zoiets wilt, dan kan je dat aan God voorleggen. En je kan Hem vragen om jou te laten zien hoe je Hem steeds 'meer kan vinden'.

Daarna komen al die moeilijkere vragen wel. Ik weet ook dat dit voor de meeste mensen juist datgene is waar ze tegen aan kijken. Dat je eerst moet zoeken zeg maar. (dat hoeft trouwens niet altijd, dat ligt per persoon anders.)
Met citaat reageren
Oud 27-04-2002, 19:50
Verwijderd
Hm...ik hou niet van religie, maar hier heb je toch wel gelijk in.
(ben er voor 95% mee eens )

Ja good point, vind je geloof (welk geloof dan ook) in jezelf en de antwoorden komen vanzelf.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2002, 18:20
punkyfish
punkyfish is offline
tja, ik ben gedoopt, heb 1e communie gedaan, vormsel zelfs ook nog, terwijl ik niet geloof en dat ook nooit heb gedaan. ouders...
Oud 07-05-2002, 17:29
viooltje
viooltje is offline
iedereen heeft zijn eigen geloof en moet mensen met een ander geloof respecteren.Ook vind ik dat ouders niet moeten bepalen waar hun kinderen in geloven,dat maak je zelf uit.
ik ben zelf rooms-katholiek maar ga nooit naar de kerk omdat ik dat niet nodig vind.als je wilt bidden kan je dat ook gewoon thuis doen toch?want God is overal om je heen .
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 17:38
Naz
Naz is offline
Kheb precies hetzelfde, kben gedoopt, kheb me eerste communi gedaan en ook vormsel, wij gaan ook niet naar de kerk, voor mij omdat ik er nix extra's bij voel om naar de kerk te gaan. K heb eigenlijk meer een eigen geloof gemaakt van wat ik wil geloven, dit is niet alleen katholiek maar ook uit andere geloven... dat is mijn "oplossing" er voor
Oud 07-05-2002, 17:56
viooltje
viooltje is offline
Citaat:
Naz schreef:
[geloven, dit is niet alleen katholiek maar ook uit andere geloven... dat is mijn "oplossing" er voor [/B]
wat dan uit andere geloven?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 18:27
Naz
Naz is offline
hmm lastig zo 123 op te noemen.... meer zo van, dan moet je bijvoorbeeld een werkstuk maken voor school, k zeg maar wat, voor de islam ofzo, en dan denk je ja dat wil ik ook geloven, zodra iets duidelijk in me opkomt zeg ik het wel
Reageren

Regels voor berichten