Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-11-2004, 12:35
vedetje
vedetje is offline
(ik ben op zoek naar iets creatiefs maar ik weet niet echt of dit de goede plaats is om deze topic te openen dus verplaats maar indien hij mis staat)

het zit zo, ik ga naar een katholieke school en daar krijg ik dus 2x per week godsdienst. Deze godsdienst moet echter heel erg ruim opgevat worden, we praten helemaal niet voordurend over de bijbel en dergerlijke. Dit jaar hebben we al gekeken naar de film ' A beautiful mind' en naar aanleiding daarvan hebben we shizofrenie besproken en stellen we ons de vraag 'wat is realiteit'...

maar goed, daarvoor open ik dit topic eigenlijke niet, we hebben namelijk ook de opdracht gekregen een 'startmoment' te houden. Dit startmoment mag van alles zijn (vandaar dat ik heb uitgelegd wat onze godsdienslessen in houden). Zowat meer dan de helft leerlingen die aan bod is gekomen heeft rond de dag waarop ze het startmoment moeten houden wat feiten opgezocht en daarover verteld: bv 'Vandaag is het de dag van de jeugdbewegingen ...' Ik vind dit echter niet zo origineel en ben dan ook op zoek naar iets anders. Iets dat boeit, iets dat aanspreekt, misschien iets dat indrukt maakt en waar iedereen wel even bij stil moet staan. Wat ik persoonlijk erg tof vond was iemand die een tekstje voorlas i.v.m. een hartje en daarop iedereen een blaadje gekleurd papier gaf en vervolgens voordeed hoe je daarvan een hartje kon vouwen...

Ik hoop dat er hier mensen zitten die wat creatief zijn of wat meer inspiratie hebben en leuke voorstellen hebben...
__________________
El corazón tiene razón que el razón no tiene
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-11-2004, 15:09
GRRR
Avatar van GRRR
GRRR is offline
doe je eigen huiswerk
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 15:13
Verwijderd
Ik snap na je post nog steeds niet wat 'het startmoment' is...?

Is dat de lesopening oid?

Topic hoort op Maatschappelijke vakken (of op Creatieve Vakken, maar volgens mij gaat het niet om creatief in die zin, dus verplaats ik hem naar MV, waar huiswerktopics over godsdienst horen).
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 15:14
Verwijderd
Heb je zelf al gezocht op internet en in boeken? Dat zou je iig kunnen doen. Op internet is heel veel te vinden mbt godsdienst.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 16:36
vedetje
vedetje is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-11-2004 @ 16:14 :
Heb je zelf al gezocht op internet en in boeken? Dat zou je iig kunnen doen. Op internet is heel veel te vinden mbt godsdienst.
dat is net het probleem, het heeft eigenlijk niets te maken met godsdienst , het is inderdaad gewoon een openingsmoment van de les. De leerkracht was nogal erg vaag, vandaar ook denk ik dat iedereen tot nu toe hetzelfde heeft gedaan. Dat kan ik natuurlijk ook doen maar het zou leuk zijn als ik eens met iets anders afkwam...

in feite ben ik dus op zoek naar een manier om de les leuk te starten (ja, ik weet het, nogal vaag)
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 08:25
Verwijderd
Misschien moet je 'godsdienst' in de meest ruime zin van het woord zien? Als ik zo'n verhaal over zo'n hartje hoor, dan denk ik ook aan geloof...al is het maar een klein deeltje (liefde - vind ik ook bij geloof horen, maar misschien is dat erg individueel afhankelijk ). Ik denk dat het juist wel leuk is om iets te doen wat met godsdienst of geloven te maken heeft, maar niet al te erg. Is er al wel eens een gedichtje voorgelezen ofzo? Op inet zoeken op bv. "lesopeningen" kan iig. En ik blijf erbij dat op "godsdienst" of "geloof" of iets in die richting zoeken ook leuke dingen op kan leveren. En met gewoon nadenken kom je wellicht ook een heel eind. Maak een quiz, zing een liedje, deel een kleurplaat uit, ... Er is zo veel (simpels) te verzinnen, laat staan als je wat verder nadenkt en zoekt naar leuke dingen ed.

Ik ga net als de eerste die poste niet je hele huiswerk doen, je kunt er zelf ook wel iets aan doen. Ga dus eens op zoek, als je dingen vindt waarvan je denkt "ja, dit is wel grappig" onthoud ze dan of schrijf ze op. En als je een aantal ideeën hebt, post ze dan hier, misschien is er dan wel iemand die het idee iets verder uit kan werken of wat concreter kan maken oid.

Waarom is het vaag? Je post was vaag, dat is het enige.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 18:43
vedetje
vedetje is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 13-11-2004 @ 09:25 :
Misschien moet je 'godsdienst' in de meest ruime zin van het woord zien? Als ik zo'n verhaal over zo'n hartje hoor, dan denk ik ook aan geloof...al is het maar een klein deeltje (liefde - vind ik ook bij geloof horen, maar misschien is dat erg individueel afhankelijk ). Ik denk dat het juist wel leuk is om iets te doen wat met godsdienst of geloven te maken heeft, maar niet al te erg. Is er al wel eens een gedichtje voorgelezen ofzo? Op inet zoeken op bv. "lesopeningen" kan iig. En ik blijf erbij dat op "godsdienst" of "geloof" of iets in die richting zoeken ook leuke dingen op kan leveren. En met gewoon nadenken kom je wellicht ook een heel eind. Maak een quiz, zing een liedje, deel een kleurplaat uit, ... Er is zo veel (simpels) te verzinnen, laat staan als je wat verder nadenkt en zoekt naar leuke dingen ed.

Ik ga net als de eerste die poste niet je hele huiswerk doen, je kunt er zelf ook wel iets aan doen. Ga dus eens op zoek, als je dingen vindt waarvan je denkt "ja, dit is wel grappig" onthoud ze dan of schrijf ze op. En als je een aantal ideeën hebt, post ze dan hier, misschien is er dan wel iemand die het idee iets verder uit kan werken of wat concreter kan maken oid.

Waarom is het vaag? Je post was vaag, dat is het enige.
Waarom ik het vaag vond, omdat de opdracht niet aan banden is gelegd, er zijn geen grenzen, geen richtlijnen... Soms is dit goed maar soms is het ook wel leuk als je iets hebt om te starten, om je aan vast te houden.

Ik zat wat rond te kijken op het forum 'wetenschap en filosofie' en er zijn al verschillende topics geweest i.v.m. de ziel: bestaat hij, is er een verschil met de geest, onderzoeken daarover e.d.
Het lijkt me wel nog boeiend om daar rond iets te doen (en ik vind het ook wel passend in het kader van een godsdienstles). Nu moet ik wel nog een manier vinden om het concreet aan te passen, liefst zou ik de klas er ook bij betrekken (iets wat nogal moeilijk is in mijn klas maar als het lukt weet ik dat ik ook ben gelukt in mijn opdracht)
__________________
El corazón tiene razón que el razón no tiene
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 18:55
Verwijderd
Ik weet de banden nog minder dan jij.

Ik had in mijn vorige post al wat ideetjes gegeven (nog een simpel iets: laat een muzieknummer horen). Wat misschien een ander idee is: zoek iets wat met het geloof of de bijbel te maken heeft. (Voor mij heeft "liefde" dat dus bv.) Maar het kan ook iets heel anders zijn. Of iets wat met een bijbelsverhaal te maken heeft.

Bij "de ziel" heb ik geen ideeën (ligt er ook aan hoe je dat ziet/wat je er onder verstaat ed), maar wat me net wel te binnen schoot, maar wat misschien wel lastig is qua 'orde houden', met een groepje of in tweetallen een tekening maken. Bv. dmv een opdracht te geven wat ze moeten tekenen en dat ze dan zonder met elkaar te spreken dat moeten tekenen.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 21:04
Verwijderd
Wanneer moet jij dat btw doen?

Als het zeer binnenkort is, is het misschien grappig om iets met sinterklaas te doen...gewoon een verhaaltje vertellen daarover oid en dan aan het eind terug gaan naar 'geloven'. (Ik weet dat je vindt dat het daar niet per se wat mee te maken moet hebben, maar als je het mij vraagt is het het meest logisch omdat toch te doen. ) Of iets over roddelen, dat mensen andere mensen (te?) vaak geloven oid.

Als het rond kerst is, kun je daar natuurlijk iets mee doen. (Ook al is dat dan misschien weer wat standaard, toch denk ik dat je daar heel veel leuke dingen mee kan verzinnen. )

Of iets over de oorlogen die gevoerd zijn/worden, die iets met religie te maken hebben? Of iets over de geboorte van een kind oid... Of iets over de betekenis van je naam (als dat bv. een gelovige naam is) of over de herkomst ervan (en ook waarom iedereen een (achter)naam heeft) ofzo. Iets over 'tijd'.

Iets over 'een band hebben'. Misschien kan je met een touw of plakband ofzo de hele klas door (hier is een 'spel' oid van al weet ik niet meer wat daar precies het doel van was en dus ook niet of dat hier echt bij past, dat zou ik op moeten zoeken als je echt interesse hebt - al weet ik niet of ik het nog kan vinden, maar proberen kan altijd). Of iets over 'elkaar vertrouwen' (ik weet niet of je dat kent, dat de één zich laat vallen en er op moet vertrouwen dat één of twee anderen hem/haar opvangen voordat hij/zij echt valt). Dit vind ik zelf btw wel twee leuke ideeën.

En twee maar half serieuze ideeën:
Neem een klappertjes pistool mee en start de les.
Neem een fles (kinder)champagne mee en doop je klasgenoten.


Hier moet nu toch iets tussen zitten waar je wel wat mee kan? Zo niet, dan hoor ik het wel. (Op dit moment verveel ik me en heb ik wel tijd en zin het één en ander te zoeken en/of te bedenken. )
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 17:56
vedetje
vedetje is offline
Ik heb uiteindelijk gekozen om te praten over winter/herfstdeppries. Ik hou zelf niet echt van die seizoenen en heb er wel in lichte mate wat last van. Ik heb ook al verschillende mensen horen klagen over dergerlijke ervaringen dus vond ik het misschien wel handig om wat tips te geven...

de tekst met de belangrijkste puntjes geef ik hier, misschien dat iemand dat ooit nog kan gebruiken

herfst/winter

• donker en somber, weinig licht (kan je niet zo veel doen, buiten sporten e.d.)
• groen verdwijnt (bladeren van bomen, geen frisse groen, geen bloemen…)
• kledij is vaak veel somberder, minder leuke kleuren, vooral grijs, zwart, bruin: somber
• koud
• niet gezellig buiten kunnen zijn (sporten e.d.)
• als je opstaat is het donker, tegen dat je goed en wel thuis bent is het donker
• duurt lang: start rond oktober, duurt tot zeker maart
• veel regen
• je wordt rapper ziek (verkoudheid e.d.)

sommige mensen hebben dan last van een hersft- of een winterdepressie. Men heeft hier de naam SAD, seasonal affective disorder gegeven. Ongeveer 11% van de bevolking in België heeft hiervan last, waarvan 3% ernstig. Vrouwen hebben er vlugger last van dan mannen en hoe verder je van de evenaar woont, hoe meer je kans hebt aan SAD te lijden


symptomen

• verstoord slaappatroon
- rapper moe
- de slaap niet kunnen vatten of ondanks dat je voldoende geslapen hebt moe blijven
• verstoord eetpatroon
- meer gaan eten
- verdikken
- trek in zoetigheid
• neerslachtig gevoel
- sneller geďrriteerd
- meer stress
- concentratieproblemen


verklaringen: gebrek aan daglicht

• gebrek aan daglicht:
- zon is goed voor huid en humeur: je lichaam maakt dan stoffen aan waardoor je je beter voelt, energieker, je je meer kan concentreren e.d.
- bv: licht zorgt dat de productie van het hormoon melatonine gaat vertragen, dit hormoon zorgt voor een suf en slaperige gevoel
- melatonine heeft een effect op een ander hormoon dat bestaat uit koolhydraten, je lichaam heeft er dus ook meer nodig waardoor je meer gaat eten
• ontregelde biologische klok
- denk aan dieren (winterslaap, minder actief, kippen staan op met het licht, gaan slapen met licht)
- je moet tegen je biologische klok in actief zijn (als het donker is actief zijn)



oplossingen

• lichttherapie
- in Finland wordt al lang gewerkt met heldere daglichtlampen op het werk, waardoor stemming en arbeidsprestatie duidelijk verbeteren
- De laatste jaren zijn behandelingen ontwikkeld waarbij de patiënt gedurende enkele weken dagelijks twee ŕ drie uur wordt blootgesteld aan een intens wit licht. Daarvoor moet men plaatsnemen voor een speciale lichtbak met een lichtintensiteit die varieert van 2.500 tot 10.000 lux, afhankelijk van de ernst van de winterdepressie en de duur van de behandeling. Ter vergelijking: gewoon kunstlicht binnenshuis bereikt zelden meer dan 500 lux.
- Recent werden ook toestellen ontwikkeld die rechtstreeks op het oog kunnen worden geplaatst als een soort lichtgevende bril. Bij dit type toestel worden lampen gebruikt van slechts 60 lux en kan ook de behandelingsduur sterk worden ingekort
- Zorg dus voor een goede verlichting
- Wees zoveel mogelijk buiten als het licht is, sport e.d.
- Ga indien mogelijk naar de zon halverwege de winter
• denk aan
- sneeuw: sneeuwbalgevechten, schaatsen, met de slee spelen, sneeuwmannen maken …
- lekker eten (en ook doen, niet alleen eraan denken): warme chocolademelk, warme wafels en oliebollen
- warme knuffelige dieren met hun dikke wintervacht (paarden, honden, katten) maar ook warme toffe kleren
- de feestdagen: oud en nieuw, kerst, sinterklaas en alles daarrond: familie, lichtjes, kaarsjes, cadeautjes, vakantie, …
• maak het gezellig:
- steek de open haard aan
- eet lekker
- lees een goed boek of kijk naar een leuke film
- trek de gordijnen op tijd toe
- spreek af met vrienden
• verwen jezelf eens:
- geniet eens van een massage
- ga eens naar een kuuroord of volg eens een zonnebankkuur
- je kan ook gewoon eens lekker lang in bad gaan
- of koop iets moois voor jezelf
• zorg dat je actief blijft zodat je je aandacht niet vestigt op het weer
__________________
El corazón tiene razón que el razón no tiene
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 19:37
Verwijderd
Je hebt duidelijk een heel ander idee dan ik van een startmoment/lesopening. Succes iig.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:54.