Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-11-2002, 18:46
Verwijderd
hun eigen leven* te geven, zijn ook in staat een ander te vermoorden.

Vooral bij het eerste gedeelte is het (vaak) niet zo dat je jezelf echt haat en graag dood wenst te zijn. Het is alleen zo dat je die ander redt, dat leven meer waard vindt of zo. kan je makkelijker iemand doden als je je eigen leven ook zou opgeven?

[Ik heb hier (nog) geen duidelijke mening over. Dit is dus gewoon een stelling, zonder dat het verder op wat voor manier betrekking op mij heeft.]

* Dus door middel van iemand redden en weten dat je kans loopt daarbij te sterven. Of door middel van het doden van jezelf.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-11-2002, 19:55
framboosje
framboosje is offline
ik ben er dus niet mee akkoord... het is niet omdat je je eigen leven (waar je overigens zelf over beslist) wil geven voor iemand dat je ook iemand kan/wil vermoorden... het is gewoon een teken van vriendschap/liefde voor mij als je je eigen leven wil geven voor dat van iemand anders...
moordgedachten zijn iets helemaal anders dan je leven geven voor iemand die enorm veel voor jou betekent

ik ben er dus helemaal niet mee akkoord
Met citaat reageren
Oud 20-11-2002, 21:19
Artemis
Artemis is offline
Citaat:
framboosje schreef:
ik ben er dus niet mee akkoord... het is niet omdat je je eigen leven (waar je overigens zelf over beslist) wil geven voor iemand dat je ook iemand kan/wil vermoorden... het is gewoon een teken van vriendschap/liefde voor mij als je je eigen leven wil geven voor dat van iemand anders...
moordgedachten zijn iets helemaal anders dan je leven geven voor iemand die enorm veel voor jou betekent

ik ben er dus helemaal niet mee akkoord
ongeveer mee eens wel jah denk ik...
ik denk dat t allebei iets totaal anders is
en als het al verband heeft zou ik juist zeggen dat een persoon die in staat is zn leven op te offeren juist MINDER goed in staat is om iemand anders te vermoorden oid
geen zin in onderbouwingen, tenzij iemand daar dringende behoefte aan heeft?
Oud 20-11-2002, 22:06
sublime
sublime is offline
ik denk eerlijk gezegd dat ieder mens in staat is om zowel zichzelf als een ander te doden... of je eraan toegeeft is natuurlijk iets anders, maar je bent er wel toe in staat...

ik denk dat ieder mens een beetje goed en een beetje kwaad is, en het hangt van de persoon zelf af welke kant overheerst.

denk ik...
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 04:10
Boer_kameeL
Boer_kameeL is offline
Ik zie mezelf in staat mijn leven te wagen om iemand te redden, en k zie mezelf in staat iemand te doden.
Ik hecht degelijk belang aan m'n eigen leven, maar ik ben niet bang om te sterven... (dit is geen *stoere uitspraak*, ik heb al een aantal keren bedreigingen met wapens ondergaan enzo... En nee, ik ben geen crimineel.)
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 15:48
Doelloos
Doelloos is offline
Ik vind dit nogal een rare stelling, omdat als je je leven wil geven voor een bepaald persoon waar je veel van houd; je wil dat ie blijft leven en diegene dus niet wil vermoorden.. Ik snap trouwens helemaal niet waar het op slaat als je bijvoorbeeld een nier af wil staan waarbij je het risico loopt dood te gaan aan iemand waarvan je houd, dat je zijn leven dus meer waard vind dan je eigen.., dan wil je diegene toch niet vermoorden!! nou ja
Ik weet niet of ieder mens in staat is iemand of zichzelf te vermoorden, het is niet normaal , ik denk dat diegene erg in de war is of ziek in het hoofd, anders denk je niet aan zulke dingen. Maar ik denk wel dat bijna ieder persoon weleens zo'n haat heeft gevoelt voor een ander persoon dat ie wel wenste dat diegene dood was, als iemand bijvoorbeeld iets ergs heeft gedaan.., eraan denken kan wel maar het ook daadwerkelijk doen, dat is wat anders.. Maar ik denk niet dat ieder persoon er tot in staat is iemand te vermoorden.. maar dat denk ik dan.. vage stelling..
Oud 22-11-2002, 15:53
Verwijderd
Citaat:
Doelloos schreef:
Ik vind dit nogal een rare stelling, omdat als je je leven wil geven voor een bepaald persoon waar je veel van houd; je wil dat ie blijft leven en diegene dus niet wil vermoorden.. Ik snap trouwens helemaal niet waar het op slaat als je bijvoorbeeld een nier af wil staan waarbij je het risico loopt dood te gaan aan iemand waarvan je houd, dat je zijn leven dus meer waard vind dan je eigen.., dan wil je diegene toch niet vermoorden!! nou ja
Ik weet niet of ieder mens in staat is iemand of zichzelf te vermoorden, het is niet normaal , ik denk dat diegene erg in de war is of ziek in het hoofd, anders denk je niet aan zulke dingen. Maar ik denk wel dat bijna ieder persoon weleens zo'n haat heeft gevoelt voor een ander persoon dat ie wel wenste dat diegene dood was, als iemand bijvoorbeeld iets ergs heeft gedaan.., eraan denken kan wel maar het ook daadwerkelijk doen, dat is wat anders.. Maar ik denk niet dat ieder persoon er tot in staat is iemand te vermoorden.. maar dat denk ik dan.. vage stelling..
Deze stelling heb ik uit zo'n Oosterse/chinese wijsheden boekje. Maarr, het is ook niet de bedoeling dat je dan juist die persoon waar je van houdt vermoord, maar gewoon..Dat als je eigen leven je al genoeg waard is om te geven voor iemand van wie je houdt, wie zegt je dan dat je niet het leven van een ander daarvoor kan opofferen zeg maar.

Ik weet trouwens nog steeds niet of ik het er mee eens ben of zo. Tis vrij lastig te controleren..
Met citaat reageren
Oud 25-11-2002, 20:00
purplerose
purplerose is offline
Ik denk dat je heel wat meer lef en haat en koelbloedig moet zijn/hebben om iemand anders te vermoorden dan je zelf. en natuurlijk je leven geven voor iemand anders is heel iets anders want dan geef je iemand anders weer een leven dus daar hoef je iemand niet voor te haten..
maar je moet natuurlijk ook wel lef hebben om je zelf om te brengen..hmmm tis eigelijk wel een goeie vraag
mja ik ben het denk ik niet met de stelling eens
Met citaat reageren
Oud 25-11-2002, 20:54
*Burning water*
*Burning water* is offline
Ik denk niet dat het echt met elkaar te maken heeft. Sommige mensen zullen zichzelf wel opofferen voor een ander, maar een ander niet vermoorden. Sommigen vermoorden wel iemand, en zouden zich niet opofferen. En weer anderen moorden én redden.

Ik denk dat het heel erg van de omstandigheden waarin iemand zich bevindt afhangt wat hij doet. Dat het niet van tevoren vaststaat of je redt of moordt, om het maar simpel te zeggen. Het hangt dus lang niet alleen af van het hebben van de een of de andere eigenschap, en daar ga je wel vanuit in de stelling. Al heeft het karakter van een persoon er ook wel mee te maken. Best ingewikkeld eigenlijk...
Met citaat reageren
Oud 27-11-2002, 14:08
Your NME
Your NME is offline
Je eigen leven geven voor iemand waar je veel om geeft is niet moeilijk, maar het is ook niet altijd verstandig. De vraag is of die ander er ook wat aan heeft. Als de andere persoon ook veel om jou geeft zal ze veel verdriet hebben, misschien wel geruineerd voor de rest van zijn/haar leven, omdat ze zichzelf de schuld geeft enz.

Iemand vermoorden is ook niet zo moeilijk, als je de juiste reden hebt. Haat is wel de belangrijkste voedingsbodem voor moord en als je woedend bent heb je geen lef meer nodig, hormonen geven je wel lef. Het nadeel is dat je wel spijt krijgt na de moord, denk ik.

Ik ben het niet eens met je stelling, niet, want er spelen 2 totaal vershillende gevoelens mee. Leven geven doe je om te redden en leven nemen om te vernietegen.
Oud 27-11-2002, 19:48
Hannibal
Hannibal is offline
Das toch geen stelling, dat moet je gewoon statistisch nazoeken, plegen suicidale patienten vaker moorden, daar ga ik niet over gissen.
Oud 01-12-2002, 22:08
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Myself! schreef:
[Stelling] Mensen die in staat zijn hun eigen leven* te geven, zijn ook in staat een ander te vermoorden.

Vooral bij het eerste gedeelte is het (vaak) niet zo dat je jezelf echt haat en graag dood wenst te zijn. Het is alleen zo dat je die ander redt, dat leven meer waard vindt of zo. kan je makkelijker iemand doden als je je eigen leven ook zou opgeven?

[Ik heb hier (nog) geen duidelijke mening over. Dit is dus gewoon een stelling, zonder dat het verder op wat voor manier betrekking op mij heeft.]

* Dus door middel van iemand redden en weten dat je kans loopt daarbij te sterven. Of door middel van het doden van jezelf.
Ben bang dat het voor mij wel klopt.

Ik zou best mijn leven willen geven om iemand anders te redden, maar dat hangt er wel van af wie de persoon is die ik zou redden.
Niet 'zomaar' iemand...

Voor jou, Myself!, zou ik heel wat risico's nemen...

En ik ben ook best in staat iemand te vermoorden. Iedereen is in staat iemand te vermoorden. Hoe dat uit te leggen is?
Dát weet ik niet... Het is gewoon zo.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten