Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Groetjes. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() het raakt kant noch wal wat je zegt. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik heb verder niets tegen cannabis, maar het lijkt me redelijk dat er net als bij roken en alcohol accijns op wordt geheven. Wat is zelf geloof doet er niet toe, er zijn bronnen die aangeven dat canabis kan leiden tot materiele schade. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() ![]()
Spoiler
Laatst gewijzigd op 23-04-2009 om 14:16. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Oja, T_ID had ook nog gelijk.
Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 23-04-2009 om 14:40. |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
Ik denk dat er geen causaal verband is, maar een indirect verband.
Even ter illustratie, mensen worden niet agressief van agressieve muziek, net zomin als mensen depressief worden van depressieve muziek. Mensen luisteren agressieve muziek omdat ze agressief zijn en mensen luisteren depressieve muziek omdat ze depressief zijn. Het ligt in de persoonlijkheid en het karakter zelf van blowers dat ze agressief zijn en materiële schade veroorzaken. Hetzelfde met alcohol. Beide drugs waarmee men 'de remmen loslaat'. Beide op een andere manier weliswaar. Het blowen en de agressie heeft dus geen casaal verband.
Laatst gewijzigd op 23-06-2009 om 10:39. Reden: Spelfoutje, in the nick of time.. |
![]() |
|
Grappig dat de causale relaties aantonen via inductieve methode nog altijd zo makkelijk geaccepteerd wordt, zelfs wanneer ze zijn gebasseerd op kleine correlatieve samenhang. Zelden maken onderzoeken expliciet dat ze eigenlijk de extreme complexiteit van de chemisch neuronale interactie niet echt verdisconteren, en erg makkelijk een causaal verband trekken tussen een bepaalde input en een bepaalde output, hoe smal die ook moge zijn. Veel meer dan dat bepaalde stoffen iets doen met bepaalde neurotransmitters weten we niet. Dit is ongeveer analoog aan een literair critucus die uitspraak doet over een boek door de gemiddelde lengte van een zin, of hoe vaak een bepaald woord voorkomt, te analyseren. Of misschien is dat al te optimistisch, en kun je eerder spreken van hoe vaak een bepaalde letter voor komt. Laat staan dat ze begrijpen hoe onze cognitie werkt op een symbolisch niveau waar de werking uiteindelijk om gaat, wat de inhoud is van die cognitieve processen.
Zonder dat dit echt begrepen wordt, staat veel van dergelijk onderzoek die hier aangehaald wordt op losse schroeven. Bijna bij elk artikel zijn tegenartikelen te vinden die een contrapunt vormen. Zo zijn er talloze artikelen die cannabis in verband brengen met psychosen. Tegelijkertijd zijn er ook artikelen die laten zien dat mensen met aanleg voor psychosen een gebrek hebben aan lichaams eigen cannabinoïden. Je zou dan net zo goed kunnen argumenteren dat het statistisch correlatief van cannabis gebruikers en psychosen verband houdt met een neiging tot zelf medicatie, dat ze opgevuld worden door die exogene soortgelijke substanties. Ik ben zelf een liefhebber van wiet, en heb altijd meer veel interesse gelet op het enorme verschil van effect dat wiet heeft op verschillende gebruikers. Ik wordt vaak lyrisch, mentaal extreem actief, en kan echt niet goed slapen omdat ik uuuren lang blijf meanderen door allerhande gedachtenkronkels. Terwijl anderen eigenlijk linea recta in slaap vallen, of gewoon echt in een soort van mentale flatline toestand terrecht komen. Dit soort verschillen laten voor mij duidelijk zien dat al dat statistisch onderzoek eigenlijk weinig zegt, aangezien de opmaak van iemand persoonlijkheid/karakter zo enorm van invloed is op de manier waarop de effecten van psychoactieve substanties tot uiting komen. Sommige worden gewoon achterlijk van cannabis, andere worden creatief, weer anderen houden niet op met praten, terwijl weer anderen in onvermogen verkeren voor sociale interactie. Zelfs de soorten wiet die men rookt maken een enorm verschil. Een goede haze werkt bij mij anders dan een skunk, en bevruchtte wiet met zaadjes doet het weer anders dan onbevruchtte toppen. Daarom zijn stellingen als wiet leidt tot agressie, onzinnig. Zo zou je ook kunnen stellen dat het lezen van Heidegger mensen in verwarring brengt. Terwijl je eigenlijk veel beter kunt zeggen dat veel mensen niet in staat zijn zulke informatie goed te verwerken. Hetzelfde geldt voor veel drugs: vele zijn niet in staat die informatie naar behoren te verwerken. Het enige wat resteert is verwarring en desillusie. Terwijl het voor degene die wel in staat is er mee overweg te gaan, veel inspiratie en ideeenrijkdom staat te wachten.
|
Dan is er nog een factor die onderzoek bepaald, en dat is dat Amerika MILJARDEN uitgeeft om hun War on Drugs te rechtvaardigen. Onderzoeken die positieve effecten willen onderzoeken krijgen geen geld, en onderzoeken die negatieve dingen willen ontdekken krijgen al het geld. Dit is enorm belangerijke informatie die afweging die je maakt of een onderzoek goed is of niet. Want resultaten van onderzoeken worden weldegelijk bepaald door de preconcepties die het onderzoeks team er op nahoudt, en de gevolgen die de resultaten hebben voor toekomstige financiering.
Laatst gewijzigd op 28-06-2009 om 17:21. |
![]() |
||
Citaat:
Door zo te spreken over causale relaties maak jeje schuldig aan misleiding en grove simplificatie die geen recht doet aan de complexiteit van de vraag in kwestie. Bad science.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Harry Potter and the deathly saailows #1452 Trimm Trabb | 500 | 08-07-2011 17:55 | |
Drugs & Alcohol |
Is wiet verslavend? anne-maria | 65 | 04-04-2011 19:06 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
VVD: pasjes voor soft-drugs. De Veroorzaker | 131 | 13-05-2009 10:02 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Dat zijn een hoop beestjes... akumabito | 498 | 23-12-2006 23:08 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Big bang Mu | 64 | 15-06-2004 15:25 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Baby van vijfhoog van balkon gegooid Verwijderd | 72 | 16-04-2003 21:19 |