Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-12-2002, 22:09
Vervreemd
Vervreemd is offline
Iedereen kan zien, dat het heelal waar we in leven een geordend geheel is. Er heerst orde en wetmatigheid en alles heeft zo zijn eigen plaats. Daardoor kan alles zo goed functioneren. De zon, maan, sterren en alle andere hemellichamen zijn samengevoegd in een schitterende systeem. Zij volgen onveranderlijke wetten en wijken zelfs niet in het minst van de hen opgelegde baan af. De aarde draait om haar eigen as en volgt in haar wenteling om de zon exact de juiste koers. Zo is alles in de wereld van de kleine elektron tot de geweldige melkwegstelsel, onderhevig aan vaste wetten. Materie, energie en leven onderwerpen zich allen aan bepaalde wetmatigheden en groeien of veranderen, leven en sterven in gehoorzaamheid daaraan.
Zelfs in het menselijke leven zijn de natuurwetten duidelijk te herkennen. De geboorte van de mens, zijn leven en ontwikkeling worden geregeld door een aantal biologische wetmatigheden. Hij ontleent zijn voedsel aan de natuur volgens onveranderlijke regels. Alle organen van zijn lichaam, zelfs de weefsels van hart en hersenen, zijn onderhevig aan vaste wetten. Om kort te gaan, het heelal wordt door wetten bestuurd en alles wat zich erin bevindt, volgt de opgelegde regels. En deze machtige, al- doordringende wet, die alle dingen in dit universum regelt, is eigenlijk de wet van God, de Schepper en de Heer van al wat bestaat.
Alleen de mens bevindt zich in een onderscheidende positie. Aan de ene kant is hij onderhevig aan de onwrikbare greep van de natuurwetten, net als alle schepsels, waaraan hij zich onmogelijk kan ontrekken. Aan de andere kant heeft hij als bijzonderheid het vermogen van de rede gekregen. Met zijn verstand is hij in staat te denken en meningen te vormen, aanvaarden of te verwerpen, te kiezen of af te wijzen. Hij kan geloven wat hij wil, een bepaalde levenswijze volgen en zich achter de ideologie van zijn keuze scharen. In dit opzicht heeft hij, in tegenstelling tot andere schepselen, vrijheid van denken, willen en handelen.
Maar de Heer der werelden heeft de mens niet geschapen en hem dit voorrecht gegeven om vervolgens hem aan zijn lot over te laten. Hij heeft hem echter een leidraad gestuurd. Een leiddraad die richtlijnen bevat voor sociaal-economische, morele en geestelijke aspecten van het leven. Men krijgt kennis over het levensdoel van de mens op aarde. Hierdoor ontstaat duidelijkheid over de taken en verplichtingen tegenover onze Schepper, maar ook tegenover ons zelf, onze kinderen, verwanten en de hele gemeenschap.

God heeft de mens echter, naast het vermogen om kennis te vergaren, verstand gegeven om mee te denken en een geweten om recht en onrecht te onderscheiden en bovendien een wil waarmee hij tot op zekere hoogte vrij is om te kiezen en te streven. Juist deze vrije wil vormt de beproeving van de mens. Zij kennis en wijsheid, zijn onderscheidingsvermogen, zijn wil en zijn handelswijze worden allen beproefd en getest. Gedurende deze proef wordt de mens niet gedwongen, want dwang zou het doel van de test teniet doen, zoals een examen zinloos zou zijn als de antwoorden zouden worden voorgezegd. Iemands kennis over een bepaald onderwerp kan alleen dan blijken als hij de vragen naar eigen inzicht mag beantwoorden. Als de antwoorden juist zijn, zal de kandidaat toegang krijgen tot een betere toekomstmogelijkheden, maar als de antwoorden fout zijn, zal hij zakken en daardoor zijn voortgang geblokkeerd zien. In dit leven staat de mens voor een soortgelijke situatie. God heeft hem een vrije wil gegeven, zodat hij kan kiezen en handelen naar believen: geloof of ongeloof.
Geloof houdt in: in Hem geloven, Zijn engelen, Zijn boeken, Zijn profeten, Dag van de Opstanding en de voorbestemming het goede en het slechte daarvan.
__________________
No-one is like HIM, and HE is like no-one.
Advertentie
Oud 08-12-2002, 23:44
cha0s
Avatar van cha0s
cha0s is offline
vervreemd, schrijf jij je stukjes zelf, of pluk je ze van internet?
waarom zit 'r nooit een stelling aanvast?
waarom plemp je steeds een verhaal neer om vervolgens niet meer in het topic te reageren?
__________________
He died shortly after, intriguingly, while standing up and leaning against a mantlepiece, purely in order to prove that it could be done.
Oud 09-12-2002, 11:30
ShoarmaSchaap
Avatar van ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
Hij wilt voor profeetje spelen chaos.
Oud 09-12-2002, 13:19
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
zie mijn reply op je relaas, hier: http://forum.scholieren.com/showthre...35#post3091235
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Oud 09-12-2002, 13:27
barkrukkie
barkrukkie is offline
Wat wil je hier nou mee bewijzen?
__________________
[spAm]
Oud 09-12-2002, 15:50
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Vervreemd schreef:
God heeft hem een vrije wil gegeven, zodat hij kan kiezen en handelen naar believen: geloof of ongeloof.
Geloof houdt in: in Hem geloven, Zijn engelen, Zijn boeken, Zijn profeten, Dag van de Opstanding en de voorbestemming het goede en het slechte daarvan.
iets te zwart wit gezien IMHO.
Oud 09-12-2002, 16:10
cha0s
Avatar van cha0s
cha0s is offline
Citaat:
ShoarmaSchaap schreef:
Hij wilt voor profeetje spelen chaos.
't lijkt 'r wel op jah...
__________________
He died shortly after, intriguingly, while standing up and leaning against a mantlepiece, purely in order to prove that it could be done.
Oud 09-12-2002, 17:56
Vervreemd
Vervreemd is offline
Citaat:
cHa0s schreef:
vervreemd, schrijf jij je stukjes zelf, of pluk je ze van internet?
waarom zit 'r nooit een stelling aanvast?
waarom plemp je steeds een verhaal neer om vervolgens niet meer in het topic te reageren?

reageer eens een keer op de boodschap in plaats van de boodschapper aan te vallen. So what als ik het stukje van internet heb. probeer voor de gein eens een keer op de inhoud te reageren. Of is het een beetje teveel waarheid voor je om over het leven na te denken. Volgens mij ben je gewoon bang om hierover na te denken, maar dat maakt niet uit die tijd heb ik ook gehad.
PS. GA ME A.U.B. NIET WEER PERSOONLIJK AANVALLEN HIER WORDT IK VERDRIETIG VAN!!!!!!!!!!!!!!
__________________
No-one is like HIM, and HE is like no-one.
Oud 09-12-2002, 19:54
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Vervreemd schreef:
reageer eens een keer op de boodschap in plaats van de boodschapper aan te vallen. So what als ik het stukje van internet heb. probeer voor de gein eens een keer op de inhoud te reageren. Of is het een beetje teveel waarheid voor je om over het leven na te denken. Volgens mij ben je gewoon bang om hierover na te denken, maar dat maakt niet uit die tijd heb ik ook gehad.
PS. GA ME A.U.B. NIET WEER PERSOONLIJK AANVALLEN HIER WORDT IK VERDRIETIG VAN!!!!!!!!!!!!!!
dat woord 'waarheid' stoort me.
Oud 09-12-2002, 21:40
cha0s
Avatar van cha0s
cha0s is offline
Citaat:
Vervreemd schreef:
reageer eens een keer op de boodschap in plaats van de boodschapper aan te vallen. So what als ik het stukje van internet heb. probeer voor de gein eens een keer op de inhoud te reageren. Of is het een beetje teveel waarheid voor je om over het leven na te denken. Volgens mij ben je gewoon bang om hierover na te denken, maar dat maakt niet uit die tijd heb ik ook gehad.
PS. GA ME A.U.B. NIET WEER PERSOONLIJK AANVALLEN HIER WORDT IK VERDRIETIG VAN!!!!!!!!!!!!!!
Ik ben totaal niet bang om over dit soort zaken na te denken, maar ik ben van mening dat Hij/Het/Snikkel NIET bestaat.

maar goed, zal eens op 't stukje ingaan.
__________________
He died shortly after, intriguingly, while standing up and leaning against a mantlepiece, purely in order to prove that it could be done.
Oud 09-12-2002, 21:50
cha0s
Avatar van cha0s
cha0s is offline
Citaat:
Vervreemd schreef:
Iedereen kan zien, dat het heelal waar we in leven een geordend geheel is. Er heerst orde en wetmatigheid en alles heeft zo zijn eigen plaats. Daardoor kan alles zo goed functioneren. De zon, maan, sterren en alle andere hemellichamen zijn samengevoegd in een schitterende systeem. Zij volgen onveranderlijke wetten en wijken zelfs niet in het minst van de hen opgelegde baan af. De aarde draait om haar eigen as en volgt in haar wenteling om de zon exact de juiste koers. Zo is alles in de wereld van de kleine elektron tot de geweldige melkwegstelsel, onderhevig aan vaste wetten. Materie, energie en leven onderwerpen zich allen aan bepaalde wetmatigheden en groeien of veranderen, leven en sterven in gehoorzaamheid daaraan.
Zelfs in het menselijke leven zijn de natuurwetten duidelijk te herkennen. De geboorte van de mens, zijn leven en ontwikkeling worden geregeld door een aantal biologische wetmatigheden. Hij ontleent zijn voedsel aan de natuur volgens onveranderlijke regels. Alle organen van zijn lichaam, zelfs de weefsels van hart en hersenen, zijn onderhevig aan vaste wetten. Om kort te gaan, het heelal wordt door wetten bestuurd en alles wat zich erin bevindt, volgt de opgelegde regels.
tot zover allemaal prima, leuk verwoord.. alleen klopt 't niet helemaal... 't niet exact.

Citaat:
En deze machtige, al- doordringende wet, die alle dingen in dit universum regelt, is eigenlijk de wet van God, de Schepper en de Heer van al wat bestaat.
God bestaat niet, dus zal ik de natuurwetten niet toekennen aan een of ander verzinsel uit een zogenaamd 'heilig boek.'

Citaat:
Alleen de mens bevindt zich in een onderscheidende positie. Aan de ene kant is hij onderhevig aan de onwrikbare greep van de natuurwetten, net als alle schepsels, waaraan hij zich onmogelijk kan ontrekken. Aan de andere kant heeft hij als bijzonderheid het vermogen van de rede gekregen. Met zijn verstand is hij in staat te denken en meningen te vormen, aanvaarden of te verwerpen, te kiezen of af te wijzen. Hij kan geloven wat hij wil, een bepaalde levenswijze volgen en zich achter de ideologie van zijn keuze scharen. In dit opzicht heeft hij, in tegenstelling tot andere schepselen, vrijheid van denken, willen en handelen.
prima.

Citaat:
Maar de Heer der werelden heeft de mens niet geschapen en hem dit voorrecht gegeven om vervolgens hem aan zijn lot over te laten.
De heer bestaat niet, en heeft dus niets geschapen.

Citaat:
Hij heeft hem echter een leidraad gestuurd. Een leiddraad die richtlijnen bevat voor sociaal-economische, morele en geestelijke aspecten van het leven. Men krijgt kennis over het levensdoel van de mens op aarde. Hierdoor ontstaat duidelijkheid over de taken en verplichtingen tegenover onze Schepper, maar ook tegenover ons zelf, onze kinderen, verwanten en de hele gemeenschap.
ja heerlijke morele leidraad is 't... onderdruk vrouwen, homo's zijn vies, sex voor 't huwelijk is 'n zonde, etc..

Citaat:
God heeft de mens echter, naast het vermogen om kennis te vergaren, verstand gegeven om mee te denken en een geweten om recht en onrecht te onderscheiden en bovendien een wil waarmee hij tot op zekere hoogte vrij is om te kiezen en te streven. Juist deze vrije wil vormt de beproeving van de mens. Zij kennis en wijsheid, zijn onderscheidingsvermogen, zijn wil en zijn handelswijze worden allen beproefd en getest. Gedurende deze proef wordt de mens niet gedwongen, want dwang zou het doel van de test teniet doen, zoals een examen zinloos zou zijn als de antwoorden zouden worden voorgezegd. Iemands kennis over een bepaald onderwerp kan alleen dan blijken als hij de vragen naar eigen inzicht mag beantwoorden. Als de antwoorden juist zijn, zal de kandidaat toegang krijgen tot een betere toekomstmogelijkheden, maar als de antwoorden fout zijn, zal hij zakken en daardoor zijn voortgang geblokkeerd zien. In dit leven staat de mens voor een soortgelijke situatie. God heeft hem een vrije wil gegeven, zodat hij kan kiezen en handelen naar believen: geloof of ongeloof.
Geloof houdt in: in Hem geloven, Zijn engelen, Zijn boeken, Zijn profeten, Dag van de Opstanding en de voorbestemming het goede en het slechte daarvan.
pfff.. moet ik hier op ingaan? god bestaat niet, en zo'n flutargument als: 'hij test je, door je te laten kiezen tussen geloven en niet geloven' is ook zoiets, eigenlijk heel arrogant zelfs... iets waar geen draagvlak voor is, waar totaal geen bewijzen voor zijn presenteren als absolute waarheid.
__________________
He died shortly after, intriguingly, while standing up and leaning against a mantlepiece, purely in order to prove that it could be done.

Laatst gewijzigd op 09-12-2002 om 21:56.
Oud 10-12-2002, 14:10
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
ik hoop dat je met die zekerheden geen onderzoek wil gaan doen, daar kom je niet ver mee.


geloven is voor iedereen anders hoor.
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Oud 10-12-2002, 15:04
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
cHa0s schreef:
onderdruk vrouwen
dat is echt de typische westerse (achterlijke) visie. als god bestaat dan zie ik het liever als een verdeling van rollen. de man heeft andere plichten dan de vrouw. als god wilde dat wij gelijk waren had hij geen onderscheid gemaakt tussen mannen en vrouwen.
Oud 10-12-2002, 16:39
cha0s
Avatar van cha0s
cha0s is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
als god wilde dat wij gelijk waren had hij geen onderscheid gemaakt tussen mannen en vrouwen.
maar dan kunnen ze nog wel gelijkwaardig zijn, en niet dat de vrouw ondergeschikt is aan de man.
__________________
He died shortly after, intriguingly, while standing up and leaning against a mantlepiece, purely in order to prove that it could be done.
Oud 10-12-2002, 18:19
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
Citaat:
cHa0s schreef:
maar dan kunnen ze nog wel gelijkwaardig zijn, en niet dat de vrouw ondergeschikt is aan de man.
helemaal mee eens.
owja Kenny: die plichten van man en vrouw: LAAT ZE DIE IN HEMELSNAAM ZELF KIEZEN!!!
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Oud 10-12-2002, 20:06
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Gezwam in de ruimte. Als je monologen wil afsteken doe je dat maar tegen de spiegel of tegen je kleine broertje.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Mijn eigen boeken
Demipet660
6 04-09-2015 06:41
Studeren Hogeschool Utrecht - IBL
onbekend12345
1 09-03-2008 15:05
Werk, Geld & Recht Geweld, wat zijn mijn rechten?
Wammus
50 20-02-2006 23:21
Verhalen & Gedichten "Nee, kijk dan Marco met zijn eeuwig gerammel aan de beek"
Valentijn
5 19-10-2004 14:17
ARTistiek T begin hebbik hier wel es neergezet
Eend
48 18-05-2002 18:12
Huiswerkvragen: Exacte vakken Doping
juutje_17
8 06-04-2001 13:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:09.