Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-12-2002, 19:42
jbtq
jbtq is offline
he,

weer een vraagje.

Een geladen zeepbel heeft een straal van 2 cm. de straal van de bel word door opblazen tweemaal zo groot gemaakt. Leg uit wat er gebeurd met de electrische veldstrekte op de volgende afstanden. 6 cm,4 cm,3 cm,2 cm, 1 cm

Lijkt mijn dat die bij zes groter word, en bij de rest word die nul [ al betwijfel ik dat bij 4, want dat kan ook electrische veldsterkte bezitten, en zo ja dan bezit het maximale electrische veldsterkte]. de rest ligt in de bel zelf [ alle r zijn kleiner dan die van de bel] dus moet de electische veldsterkte 0 zijn. Klopt die een beetje??

Volegden vraag. twee holle metalen bollen zijn concentrisch [ hebben hetzelfde middelpunt. De ene bol heeft een straal van 10 cm en een lading van +27 nC en de andere bol heeft een straal van 20 cm en een lading van -44nC. bepaal grootte en richting van de resulterende kracht op een electron dat een afstand tot het gemeenschappelijke middelpunt heeft van 35 cm en 25 cm [ zijn we wel meer, maar ik wil e zelf ook nog enkele proberen] Ik begrijp wel dat je de formule F=f*{Q1*Q2/r2] moet gebruiken waarin f= 9*10^9, maar ja wat mloet je voor r2 in vullen ??

Alavst bedank [ alweer]
Oud 02-12-2002, 21:26
pol
pol is offline
Het eerste lijkt juist.
Op 4 cm valt er niet veel te zeggen.Het veld vertoont een sprong op de r=4.
Je kan wel zeggen : E = Q/(4*epsilon0*Pi*r) (radiaal gericht) voor r>4, waarbij r de afstand is van uit de oorsprong gemeten tot het punt waar je E meet en Q de totale lading op de bel. Het veld is dus omgekeerd evenredig met de radiale afstand.

De kracht bereken je best via : F = E * q (met q de lading van je electron).
Met E het veld tussen de twee bollen.

Ps : dit is electrostatica.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten