he,
weer een vraagje.
Een geladen zeepbel heeft een straal van 2 cm. de straal van de bel word door opblazen tweemaal zo groot gemaakt. Leg uit wat er gebeurd met de electrische veldstrekte op de volgende afstanden. 6 cm,4 cm,3 cm,2 cm, 1 cm
Lijkt mijn dat die bij zes groter word, en bij de rest word die nul [ al betwijfel ik dat bij 4, want dat kan ook electrische veldsterkte bezitten, en zo ja dan bezit het maximale electrische veldsterkte]. de rest ligt in de bel zelf [ alle r zijn kleiner dan die van de bel] dus moet de electische veldsterkte 0 zijn. Klopt die een beetje??
Volegden vraag. twee holle metalen bollen zijn concentrisch [ hebben hetzelfde middelpunt. De ene bol heeft een straal van 10 cm en een lading van +27 nC en de andere bol heeft een straal van 20 cm en een lading van -44nC. bepaal grootte en richting van de resulterende kracht op een electron dat een afstand tot het gemeenschappelijke middelpunt heeft van 35 cm en 25 cm [ zijn we wel meer, maar ik wil e zelf ook nog enkele proberen] Ik begrijp wel dat je de formule F=f*{Q1*Q2/r2] moet gebruiken waarin f= 9*10^9, maar ja wat mloet je voor r2 in vullen ??
Alavst bedank [ alweer]