Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
||||||
Onder het motto "Ellek nadeel heb z'n voordeel"
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
||||||
![]() |
Zal deze maar nemen aangezien alles bij elkaar in de buurt komt.
Citaat:
Citaat:
Wat wel een eventueel economisch voordeel is is euro als nieuwe wereldmunt (naast yen en dollar), vind dit echter niet de moeite waard. Voor zaken met de VS is het irrelevant, voor zaken binnen europa kan je ook handelsafspraken maken, en dan heb je het grootste deel van de handel gehad. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat tweede heeft toch niet met de euro te maken?
||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Omdat het met de VS niet uitmaakt of je nou tussen guldens en dollars of euros en dollars handelt. Citaat:
Nee, even opletten, vroeger ving een veranderende wisselkoers dit op (heb ik niet voor niets vermeld) Citaat:
Dat heeft wel degelijk met de euro te maken, aangezien we nu gedwongen worden ons meer met de rest van europa te verbinden.
|||||||
Citaat:
[quote]Waarom ik denk dat deze verandering negatief is heb ik geloof ik wel uitgelegd ![]() nee, dat heb je niet, want dat kan je nu nog helemaal niet weten. Citaat:
Citaat:
Tuurlijk wel, en vooral als er doorgehandeld moet worden. Voor de VS is het echt wel makkelijker om met euro's te handelen. Anders moeten ze de ene keer omreken naar guldens, de andere keer naar lires enz. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||||||
![]() |
Damn, je geeft me wel veel te doen
![]() ![]() Citaat:
![]() ![]() Citaat:
![]() Ik wéét dat daar veel tijd in zit. Ik weet ook dat die afspraken met onze belangrijkste handelspartner (Duitsland) alleen onderhoud nodig hadden, en dat is lang niet zoveel werk als nieuwe afspraken maken. Onze 2e grootste handelspartner is VS, en daar maakt het voor ons niets uit. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Theoretisch gezien hoeft dat niet, praktisch gezien wel. Nu zorgt het onder andere al voor prijsgelijktrekking, voor aanpassing van wetten (zoals verplicht voor banken binnen euro landen hetzelfde tarief rekenen voor pinnen/andere transacties). In praktijk brengt dit de landen nog dichter naar elkaar, en brengt het nog minder autonomie. Dikke kans dat ons progressieve drugs en euthanasie beleid overboord gaat moeten ![]()
|||
![]() |
Waaromniet?, ik vind het heel dapper van je dat je het waagt te zeggen dat je tegen de euro bent. Eindelijk weer eens iemand die openlijk de strijd in durft te gaan en een lange discussie over een leuk onderwerp durft te voeren, hulde! Graag zou ik ook tegen de euro zijn en me aan je zijde scharen tegen de rest, maar helaas moet ik het in deze kwestie met de rest eens zijn, aangezien je argumenten kant noch wal raken en de euro toch echt een groot succes wordt.
Nog een simpel argument voor: Er wordt geen geld meer ingehouden bij het wisselen van valuta omdat je overal met de euro kunt betalen. Dit simpele praktische voordeel moet je zeker niet onderschatten! Engeland en Denemarken vragen bijvoorbeeld zich nu al wanhopig af of ze niet de boot hebben gemist met de euro en Zweden is nu ineens vergeten waarom ze nu eigenlijk 'nee' hebben gezegd. Grote Engelse warenhuizen hebben meteen besloten om ook euro's te accepteren omdat anders de omzet enorm daalt: de concurrentiepositie van Engeland is binnen Europa erg verzwakt. Citaat:
Citaat:
Ik ben zelf ook voor een Verenigd Europa. Nederland mag van mij best een stukje van zijn eigen autonomie opgeven voor het collectief. Misschien krijgt Nederland als land wel minder in te brengen, indirect zullen ze wel meer in te brengen hebben, want de macht van Europa zal bij gebundelde krachten veel groter zijn dan de macht van alle staten gezamelijk nu. Maar dit is volgens mij een hele andere discussie. |
![]() |
||||||||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
![]() ![]() Goed. Ik zal proberen op wat punten in te gaan. Ten eerste de concurrentiepositie met de VS. Ik denk weldegelijk dat wij in de toekomst zullen kunnen gaan eisen dat ook de Amerikanen in euro's gaan betalen. Zeker op de gebieden waar europa zichzelf in profileert. (zo kan tegenwoordig ruwe olie eigenlijk alleen nog maar in euro's worden gekocht... Maargoed, dat heeft meer met de positie van Irak te maken) Ik denk eerlijkgezegd wel dat er in de wetten die de komst van de Euro mogelijk hebben gemaakt iets staat over de rampen die een land kunnen overkomen. Het zou inderdaad vrij absurd zijn als er in het ene land opeens inflatie optreedt terwijl dat in de andere landen niet meeïnflateert. Maar daar kan ik zeer weinig over zeggen daar ik totaal geen kennis van zaken heb. Ik weet alleen maar dat de toelatingseisen vrij streng waren. Ik ben het er mee eens dat we niet naar een totaal verenigd Europa moeten... één taal, één geld, één regering. Maar ik denk zeker wel dat we op bepaalde gebiedeneen blok kunnen en moeten vormen. Voordeel van de EU is dat zij bestaat uit allemaal verschillende naties. Zij is dan misschien ook grootmacht maar ze zal veel zaken vanaf vele kanten bekijken. En dat is een groot voordeel t.o.v. bijvoorbeeld de VS die, op regeringsgebied en op een bepaalde manier, toch vastgeroest zijn.
|
![]() |
|
![]() |
Ik zou even wat willen zeggen. Het is niet mogelijk dat in Europa (in de Euro-landen dan) 1 land inflatie krijgt en de rest niet meeinflateert. Wanneer de prijzen in 1 land duurder worden, dan zal je zien dat dat land minder gaat exporteren en meer gaat importeren. Dat heeft tot gevolg dat er meer spullen komen in dat land daardoor zullen de prijzen weer afnemen. Verder heeft de dalende export tot gevolg dat er minder geproduceert wordt, en er dus op den duur werkloosheid ontstaat. Dat heeft tot gevolg dat er minder koopkracht is (lager Bruto Nationaal Inkomen) waardoor de winkelier zijn prijzen moet verlagen om zijn producten nog te kunnen verkopen. De dalende prijzen zijn weer gunstig voor de export en nadelig voor de import. Nationaal inkomen gaat omhoog. Werkloosheid daalt en de prijzen stijgen. Zo zijn we weer terug bij af. Het ministerie van financien probeert om deze schomelingen tussen inflatie en deflatie (die de conjunctuur beweging aardig beinvloeden)te beperken. Toen elk land nog zijn eigen munt had, was het verschil tussen hoog-conjunctuur en laag-conjunctuur (de tijden van stijgende en dalende welvaart) een stuk groter. De politiek wil het verschil in ieder geval terugbrengen (los van wat ik van het verschil vind)en dat gaat lukken met de Euro. Dat wilde ik even zeggen
[Dit bericht is aangepast door FF4-Ever (18-01-2002).] |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
[PC] Aankoop advies => 2d grafisch JJzD | 29 | 26-12-2003 00:25 |