Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-01-2002, 19:04
Lunatix
Lunatix is offline
Ik zie vaak in het nieuws dat de IRA aanslagen pleegt in Noord-Ierland met veel dodelijke slachtoffers, maar waarom is dit eigenlijk, kan iemand me dit uitleggen?
Advertentie
Oud 28-01-2002, 19:07
Chimera
Chimera is offline
Ze willen de protestanten (engelsen) weghebben, ongeveer.
Oud 28-01-2002, 19:12
Tampert
Tampert is offline
Dat is een hééél lang verhaal.
Ierland was vroeger een atholiek land. Op een gegeven moment zijn de Engelsen Ierland binnengevallen. Zij hebben toen Noord-Ierland van de Ieder afgepikt. De Engelsen zijn protestanten. De Katholi3eke Ieren willen Noord Ierland bij Ierland hebben, maar de protestanten willen dat Noord Ierland deel blijft uitmaken van Engeland. De IRA is katholiek en die willen dat dus zegmaar met geweld voor elkaar krijgen.

Ik vraag me trouwens af of dit niet beter elders kan staan dan op A&N, maar ik kan ff niet zo snel bedenken waar.
Oud 28-01-2002, 19:20
Ninnoc
Ninnoc is offline
omdat de engelsen een stuk van hun eiland, noord ierland, in handen hebben. Sinn Fein is het politieke deel van de IRA. Dan heb je naast dat de engelsen een stuk in handen hebben ook nog de geloofskwestie. Ieren zijn katholiek, engelsen protestant. In noord ierland is zo'n 60% protestants
Oud 28-01-2002, 19:30
Ninnoc
Ninnoc is offline
Irish Republican Army (IRA) a.k.a. Provisional Irish, Republican Army (PIRA), the Provos

Description
Radical terrorist group formed in 1969 as clandestine armed wing of Sinn Fein, a legal political movement dedicated to removing British forces from Northern Ireland and unifying Ireland. Has a Marxist orientation. Organized into small, tightly knit cells under the leadership of the Army Council.

Activities
Bombings, assassinations, kidnappings, extortion, and robberies. Before its cease-fire in 1994, targets included senior British Government officials, British military and Royal Ulster Constabulary targets in Northern Ireland, and a British military facility on the European Continent. The IRA has been observing a cease-fire since July 1997; the group's previous cease-fire was from 1 September 1994 to February 1996.

Strength
Several hundred, plus several thousand sympathizers.

Local/Area of Operation
Northern Ireland, Ireland, Great Britain, and Europe.

External Aid
Has received aid from a vareity of groups and countries and considerable training and arms from Libya and, at one time, the PLO. Is suspected of receiving funds and arms from sympathizers in the United States. Similarities in operations suggest links to the ETA

bron:http://killeenroos.com/link/terror.htm
Oud 28-01-2002, 19:35
Tampert
Tampert is offline
Ik ben er uit! (eureka! )

Dit lijkt me nou echt typisch iets voor Algemene Vakken. De omschrijving zegt het al, Aardrijkskunde, Geschiedenis en Maatschappijleer. Alledrie vakgebieden de hier aan raken. Bovendien heeft deze discussie weinig politieke of actuele waarde en is het meer een vraag om uitleg. Reden te meer om hem te verplaatsen naar AV

<A HREF="http://forum.scholieren.com/Forum5/HTML/002232.html" TARGET=_blank>A&N => AV

Regels voor berichten